8.6.2019 Ajoneuvot Vauhtia täyssähköön: Toyota kiristää aikataulua ja kehitystyötä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hitaasti sähköautoille lämmennyt Toyota kiristää nyt aikatauluaan aiemmasta. Luvassa on myös hartaasti odotettuja kehitysaskelia akkuteknologiassa. Toyotan hiukan myöhässä alkaneet suunnitelmat täyssähköautojen suhteen saavat uuden kireämmän aikataulun. Aiemmin yhtiön piti olla täyssähköisten autojen kaupassa vuonna 2030, mutta kiristetyn aikataulun mukaan Toyotalla olisi merkittävä sähköautomyynti jo 2025. Yhtiöllä on myös mielessään isoja läpimurtoja akkuteknologian suhteen aiempaa nopeammalla aikataululla.Toyotan tuotekehityspomo Shigeki Terashi esitteli japanilaisyhtiön uuden tiekartan sähköistettyihin ajoneuvoihin. Vuonna 2025 Toyota uskoo myyvänsä 5,5 miljoonaa sähköistettyä ajoneuvoa, käsittäen niin hybridit, lataushybridit, vetopolttokennoautot kuin täyssähköisetkin autot. 2025 mennessä yhtiö aikoo tarjota myös sähköistetyn version jokaisesta automallistaan Toyotan ja Lexuksen valikoimista.Uudistettujen suunnitelmien takana on merkittävästi Toyotan odotukset ylittänyt kiinnostus täyssähköautojen suhteen. Samalla yhtiöllä on tähtäimessään Euroopan ja Kiinan kiristyvät päästörajat. Ensimmäisten sähköautojen valmistus alkanee ensi vuonna Kiinassa ja 2020-luvun alkupuolella nähdään ainakin 10 sähköautomallia.Kotimarkkinoille Japaniin Toyota aikoo tuoda myyntiin ensi vuonna erittäin kompaktin kaksipaikkaisen täyssähköauton, jonka toimintamatka on 100 kilometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPinnan alla tapahtuuToyota on panostamassa sähköautoihin kehittelemällä uudesta pohjarakenteestaan e-TNGA-version. Japanilaisyhtiö kuuluu sähköautoyhteistyötä tekevään EV C.A. Spirit Corporationiin, jossa muina jäseninä ovat muun muassa Subaru, Mazda, Suzuki ja Daihatsu.Aiemmin tällä viikolla Toyota kertoi tekevänsä jälleen yhteistyötä Subarun kanssa. Takavetoisen urheiluauton sijasta luvassa on täyssähköinen crossover ja sen keskikokoisiin ajoneuvoihin soveltuva pohjarakenne. Ajoneuvo saapunee ainakin Yhdysvaltain markkinoille 2020-luvun alkupuolella.Daihatsun ja Suzukin kanssa työn alla on puolestaan kompakti sähköauto.Lisäksi Toyota esitteli mediatilaisuudessa näkemyksiään liikkuvuusrajoitteisia henkilöitä avustavista liikkumisvälineistä, kuten sähköpyörätuoleista ja pyörätuolien sähkömoottoreista. Aihe on ollut Toyotalle merkittävä muun muassa urheilukilpailujen yhteydessä.Sähköautosuunnitelmista kertoessaan Toyota esitteli savimalleja erilaisista sähköautomalleista. Autojen keulat olivat saaneet aerodynaamisen ilmeen jäähdytysaukkojen puuttuessa, autoissa oli pitkä akseliväli ja sivupeilit oli korvattu kameroilla. Nykytrendin mukaisesti ajovalot oli toteutettu viiruina.Eikä panostus vielä tähän lopu. Toyota loihti itselleen ZEV Factory -nimisen sähköautojen tuotekehityslabran kehitelläkseen EV C.A. Spiritin yhteistyöteknologioista nimenomaan Toyotalle soveltuvat versiot. Tuotekehityksen lisäksi ZEV Factory tekee sähköautojen bisnessuunnittelua ja se työllistää nykyisellään 290 ihmistä. Tuotekehityspäällikkö Terashi varoitti, että sähköautobisneksen voitollisuuteen voi mennä pitkä aika ja kehitystä voitaneen nopeuttaa uusilla bisnesmalleilla, kuten autojen jakamisella, oheispalveluilla, akustojen uudelleenkäytöllä ja kierrättämisellä.– Kun niistä tulee kannattavia, sähköautobisneksestä tulee kannattavaa, vaikka akkujen hinta pysyisikin melko korkealla, Terashi kommentoi.Luvassa odotettua akkuteknologiaaLähestyvät Tokion olympialaiset aiheuttavat japanilaisyhtiöille paineita, että ne voivat esitellä uusinta uutta kotikisojen yhteydessä. Eräs Toyotan panostuskohteista ovat niin sanotut kiinteän elektrolyytin akut (solid-state battery), joiden luvataan tekevän akuista kevyempiä, tehokkaampia ja turvallisempia.– Tahtotila tekemiseen ei riitä. Täytyisi pystyä toimittamaan, Terashi kommentoi odotettua akkuteknologiaa.Toyota haluaa kuitenkin, että se voisi esitellä julkisuudelle kiinteän elektrolyytin akkuteknologiaa ensi kesänä järjestettävien olympialaisten yhteydessä. Aiemmin japanilainen autojätti lupaili teknologiaan perustuvaa läpimurtoa vuodelle 2022, joten julkinen esiintyminen 2020 ennen sarjatuotantoa voisi olla mahdollinen.Lähde: Automotive News Kuvat: ToyotaLue myös:Toyota uskoo polttokennojen halpenevan hybridien tasolle 10 vuodessa Siirtyvätkö Toyota GT86 ja Subaru BRZ jatkossa TNGA-pohjarakenteelle? Toyota suunnittelee sähköautojen kehitysaskelta vuodelle 2022 200 miljoonan pitkäveto: tällainen on BMW:n tuleva akkututkimuskeskusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.1.2025 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 - polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa