8.6.2019 Ajoneuvot Vauhtia täyssähköön: Toyota kiristää aikataulua ja kehitystyötä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hitaasti sähköautoille lämmennyt Toyota kiristää nyt aikatauluaan aiemmasta. Luvassa on myös hartaasti odotettuja kehitysaskelia akkuteknologiassa. Toyotan hiukan myöhässä alkaneet suunnitelmat täyssähköautojen suhteen saavat uuden kireämmän aikataulun. Aiemmin yhtiön piti olla täyssähköisten autojen kaupassa vuonna 2030, mutta kiristetyn aikataulun mukaan Toyotalla olisi merkittävä sähköautomyynti jo 2025. Yhtiöllä on myös mielessään isoja läpimurtoja akkuteknologian suhteen aiempaa nopeammalla aikataululla.Toyotan tuotekehityspomo Shigeki Terashi esitteli japanilaisyhtiön uuden tiekartan sähköistettyihin ajoneuvoihin. Vuonna 2025 Toyota uskoo myyvänsä 5,5 miljoonaa sähköistettyä ajoneuvoa, käsittäen niin hybridit, lataushybridit, vetopolttokennoautot kuin täyssähköisetkin autot. 2025 mennessä yhtiö aikoo tarjota myös sähköistetyn version jokaisesta automallistaan Toyotan ja Lexuksen valikoimista.Uudistettujen suunnitelmien takana on merkittävästi Toyotan odotukset ylittänyt kiinnostus täyssähköautojen suhteen. Samalla yhtiöllä on tähtäimessään Euroopan ja Kiinan kiristyvät päästörajat. Ensimmäisten sähköautojen valmistus alkanee ensi vuonna Kiinassa ja 2020-luvun alkupuolella nähdään ainakin 10 sähköautomallia.Kotimarkkinoille Japaniin Toyota aikoo tuoda myyntiin ensi vuonna erittäin kompaktin kaksipaikkaisen täyssähköauton, jonka toimintamatka on 100 kilometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPinnan alla tapahtuuToyota on panostamassa sähköautoihin kehittelemällä uudesta pohjarakenteestaan e-TNGA-version. Japanilaisyhtiö kuuluu sähköautoyhteistyötä tekevään EV C.A. Spirit Corporationiin, jossa muina jäseninä ovat muun muassa Subaru, Mazda, Suzuki ja Daihatsu.Aiemmin tällä viikolla Toyota kertoi tekevänsä jälleen yhteistyötä Subarun kanssa. Takavetoisen urheiluauton sijasta luvassa on täyssähköinen crossover ja sen keskikokoisiin ajoneuvoihin soveltuva pohjarakenne. Ajoneuvo saapunee ainakin Yhdysvaltain markkinoille 2020-luvun alkupuolella.Daihatsun ja Suzukin kanssa työn alla on puolestaan kompakti sähköauto.Lisäksi Toyota esitteli mediatilaisuudessa näkemyksiään liikkuvuusrajoitteisia henkilöitä avustavista liikkumisvälineistä, kuten sähköpyörätuoleista ja pyörätuolien sähkömoottoreista. Aihe on ollut Toyotalle merkittävä muun muassa urheilukilpailujen yhteydessä.Sähköautosuunnitelmista kertoessaan Toyota esitteli savimalleja erilaisista sähköautomalleista. Autojen keulat olivat saaneet aerodynaamisen ilmeen jäähdytysaukkojen puuttuessa, autoissa oli pitkä akseliväli ja sivupeilit oli korvattu kameroilla. Nykytrendin mukaisesti ajovalot oli toteutettu viiruina.Eikä panostus vielä tähän lopu. Toyota loihti itselleen ZEV Factory -nimisen sähköautojen tuotekehityslabran kehitelläkseen EV C.A. Spiritin yhteistyöteknologioista nimenomaan Toyotalle soveltuvat versiot. Tuotekehityksen lisäksi ZEV Factory tekee sähköautojen bisnessuunnittelua ja se työllistää nykyisellään 290 ihmistä. Tuotekehityspäällikkö Terashi varoitti, että sähköautobisneksen voitollisuuteen voi mennä pitkä aika ja kehitystä voitaneen nopeuttaa uusilla bisnesmalleilla, kuten autojen jakamisella, oheispalveluilla, akustojen uudelleenkäytöllä ja kierrättämisellä.– Kun niistä tulee kannattavia, sähköautobisneksestä tulee kannattavaa, vaikka akkujen hinta pysyisikin melko korkealla, Terashi kommentoi.Luvassa odotettua akkuteknologiaaLähestyvät Tokion olympialaiset aiheuttavat japanilaisyhtiöille paineita, että ne voivat esitellä uusinta uutta kotikisojen yhteydessä. Eräs Toyotan panostuskohteista ovat niin sanotut kiinteän elektrolyytin akut (solid-state battery), joiden luvataan tekevän akuista kevyempiä, tehokkaampia ja turvallisempia.– Tahtotila tekemiseen ei riitä. Täytyisi pystyä toimittamaan, Terashi kommentoi odotettua akkuteknologiaa.Toyota haluaa kuitenkin, että se voisi esitellä julkisuudelle kiinteän elektrolyytin akkuteknologiaa ensi kesänä järjestettävien olympialaisten yhteydessä. Aiemmin japanilainen autojätti lupaili teknologiaan perustuvaa läpimurtoa vuodelle 2022, joten julkinen esiintyminen 2020 ennen sarjatuotantoa voisi olla mahdollinen.Lähde: Automotive News Kuvat: ToyotaLue myös:Toyota uskoo polttokennojen halpenevan hybridien tasolle 10 vuodessa Siirtyvätkö Toyota GT86 ja Subaru BRZ jatkossa TNGA-pohjarakenteelle? Toyota suunnittelee sähköautojen kehitysaskelta vuodelle 2022 200 miljoonan pitkäveto: tällainen on BMW:n tuleva akkututkimuskeskusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen