22.6.2016

Viiden tähden trio – Ateca, Giulia ja Tiguan törmäystestissä

Euro NCAP kesäkuu 2016

Euro NCAP on jälleen arvioinut uusien automallien turvallisuutta. Tämän kerran kolmikko selvisi testeistä sangen hyvin.

Hiljattain uudistuneen Euro NCAPin kesäerän tulokset loistavat kuin hellepäivän aurinko, sillä kaikki kolme testattua ajoneuvoa saivat täydet tähdet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alfa Romeo Giulia

Alfa Romeo Giulia Euro NCAP
Odotettu Giulia sai viisi tähteä.

Alfa Romeon odotettu iso perheauto pärjäsi törmäyskokeissa erinomaisesti, saaden viisi tähteä. Täysikasvuisten matkustajien suojaamisesta Giulia keräsi peräti 98% pistesaaliin. Lasten kohdalla tulos oli 81 prosenttia ja jalankulkijoiden turvallisuus arvioitiin 69 prosenttiin. Aktiivisista turvavarusteista Giulia sai 60 prosenttia pisteistä.

Huomioimisen arvoista Alfa Romeon suorituksessa on se, että lastenistuimet eivät käytännössä ole yhteensopivia auton keskimmäisen takaistuimen kanssa. Hyvää pistesaalista avusti Giulian vakiovarusteinen hätäjarrutusavustin, joka toimi testitilanteissa sangen hyvin.

Seat Ateca

Seat Ateca Euro NCAP
Seatin ensimmäinen katumaasturi keräsi täydet tähdet.

Espanjalaismerkin ensimmäinen katumaasturi ei ole pettymys ainakaan turvallisuuden suhteen, sillä Ateca ylsi viiteen tähteen. Aikuisten törmäyssuoja arvioitiin 93 prosenttiseksi ja lasten turvallisuus 84 prosenttiseksi. Jalankulkijoiden turvallisuutta Ateca edusti 71 prosentin verran ja aktiivisista turvavarusteista katumaasturi sai 60% kokonaispisteistä.

Hyvien testitulosten suurin kauneusvirhe kohdistuu takamatkustajan rintakehän suojaamiseen etutörmäyksessä. Jalankulkijaturvallisuudessa testitulos riippuu osumiskohdasta, konepellin ja keulamaskin yläosan tarjoaman suojan vaihdellessa melkoisesti alueittain. Atecan vakiovarusteinen hätäjarrutusavustin toimi hyvin, mutta lisävarusteinen kaistavaroitin jätettiin pisteyttämättä.

Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan Euro NCAP
Uusi Tiguan sai sekin viisi tähteä.

Uusi Tiguan ei aiheuta pettymystä, sillä täysin uusi katumaasturi sai kirkkaat viisi tähteä. Täysikasvuisia matkustajia Tiguan suojasi 96 prosentin edestä ja lapsia 84 prosentin verran. Jalankulkijoiden turvallisuudesta kerääntyi 72% pisteistä ja aktiiviset turvavarusteet ansaitsivat 68% luokituksen.

Tiguanin merkittävin heikkous törmäystuloksissa on sama kuin Atecalla, eli takamatkustajan rintakehän suojaaminen etutörmäyksessä. Jalankulkijatörmäyksessä Tiguanin aktiivinen konepelti tarjosi hyvän suojan, mutta keulan yläreuna ei juurikaan suojaa lantionseutua onnettomuustilanteessa. Volkswagen sai hyvät pisteet sekä hätäjarrutusavustimen että kaista-avustimen toiminnasta.

Lähde ja kuvat: Euro NCAP

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat