Ajoneuvot | 1.4.2019

Volkswagen ja Ford yhteistyöhön: seuraava Amarok Rangerin perustalle?

Autojätit hakevat yhteistyöllä kustannussäästöjä. Yhteistoiminta saattaa laajentua autonomisen ajamisen kehitystyöhön.

Jaa artikkeli

Volkswagen Group on ilmoittanut allekirjoittaneensa aiesopimuksen seuraavan sukupolven Amarok -lava-auton kehittämisestä Fordin kanssa, kertoo Automotive News. Todennäköisesti seuraava Amarok perustuu Ford Rangerin rakenteisiin.

Yhteistyötä myös autonomiassa?

Fordin ja Volkswagen Groupin odotetaan tiivistävän yhteistyötä hyötyajoneuvoissa. Yhtiöiden myös epäillään lähentävän yhteystyötä sähkövoimalinjoissa sekä autonomian kehittämisessä. Volkswagenin hyötyajoneuvopuolta johtavan Thomas Sedran on kertonut keskustelleensa sijoituksesta Fordin autonomisen ajamisen Argo-projektiin. Automotive News mainitsee Wall Street Journalin artikkelin, jonka mukaan Volkswagen harkitsee 600 miljoonan euron investointia Argoon.

Ford Ranger

Automotive Newsin mukaan autonomisen ajamisen kehityskulut ovat kasvaneet viime vuosina valtavasti, joten suuretkin pelaajat hakevat kustannushyötyjä yhteistyöstä.

C-Maxin loppu

Ford Grand C-MAX

Samaan aikaan Ford on ilmoittanut lopettavansa C-Max ja Grand C-Max -tila-autojen valmistuksen kesäkuun lopussa. Autoja on valmistettu yhtiön Saarlouisin tehtaalla Saksassa. Tuotantopäätös ei kuitenkaan johda tehtaan sulkemiseen, sillä yhtiö valmistaa siellä myös Focusta. C-Max -mallien lopettaminen tarkoittaa kuitenkin Saarlouisin tehtaan yövuoron lopettamista.

Ford on aiemmin maaliskuussa ilmoittanut leikkaavansa Saksasta yli 5 000 työpaikkaa. Ford yrittää kääntää tappiollisia Euroopan toimintojaan voitolliseksi. Yhteensä Fordilla on Euroopassa 53 000 työntekijää.

Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Moottorin arkisto lähde: Automotive News, kuvat

Jaa artikkeli

Keskustelu