17.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ladattava hybridi – Volvo XC90 T8 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköajosta voi nauttia vain lyhyesti. Hyvää: nelivetokyvyt, vaihteisto, sisätilat, viimeistely. Huonoa: sähköajon niukkuus, arkikulutus, hinta. Volvo XC90 T8 Twin Engine on ladattava hybridi, jonka perusta on kookas, ylellinen ja kehuttu malliston lippulaiva. Kaikki siis hyvin?No ei aivan. Hybridin muut kuin verotukselliset valtit jättävät ilmaan kysymyksiä. Onko koeajossa esimerkki poltto- ja sähkömoottorin teknisesti taidokkaasta yhdistelmästä mutta järjettömästä välivaiheesta kohti sähköautoilua?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEhtyvää sähköajoaOstajaa miellyttää, että verokohtelu on lempeää (päästöt 49 g/km). Luvattu keskikulutus on 2,1 litraa satasella. Arkiajossa huitelee helposti 8–10 litrassa.Akut täynnä sähköajoa luvataan jopa 40 kilometriä, käytännössä vähemmän. Sähköajon kilometrit ehtyvät ajettua matkaa nopeammin. Nytkähtelevä ruuhka-ajo, risteyksien renkaita sudituttava liukas tienpinta ja mahti-Volvon kookkaus tekevät tehtävänsä.Volvo on vahvoilla kun tarvitaan voimaa ja vääntöä – tai nelivetoisuutta.Omiaan matka-ajoonValittavana on viisi ajotilaa. Kuljettaja voi vaikka moottoritieltä kaupunkiin saavuttuaan vaihtaa ajossa päästöttömään sähkötilaan. Hybrid-asetus vaatii vähiten ajettelua, sillä auto toimii kulutuksen kannalta mahdollisimman taloudellisesti.Pitkällä taipaleella matkanteko on vakaata, yllätyksetöntä ja vaivatonta. Kaupunkiruuhkien nytkähdyksissä seisauttava automaattijarrutus on omiaan estämään peltiä rypistymästä.Kristallia ja nahkaaNäkymiä hallitsee kookas näyttö, jota hallitaan tableteista tutuin napsautuksin, sivupyyhkäisyin tai kahden sormen nipistys/levitystekniikalla, joka zoomaa näppärästi esimerkiksi karttanäkymän halutun yksityiskohtaiseksi.Hopeainen metallipanelointi lyö kättä mustalle nahalle. Lyhyessä vaihdekepukassa on pimeässä hohtavaa Orreforsin kristallilasia. Viimeistely vakuuttaa, eikä muuten voi olla, onhan hintalapussa kuusi numeroa pilkun vasemmalla puolen.Jos säätää korkealaatuisista 1 400 watin Bowers & Wilkinsin poppikoneista nupit kaakkoon ja äänitilaksi akustiikaltaan upean Göteborgin konserttisalin, joutuu matka ja irtaantuu sielu auton ulkopuolisesta maailmasta ja sen murheista.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Inscription Hinta alkaen 115 576 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 969 cm3, kaksi ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, sähköisesti kytkettävä neliveto. Teho 235+65 kW (320+87 hv), 5700 r/min Vääntö 400+240 Nm (2200–4500 r/min) Vääntö 400+240 Nm (2200–4500 r/min) Akku Latausaika 2,5/3,5/6 tuntia. Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 49 g/km Mitat pituus 4950 mm, leveys 1931 mm, korkeus 1727 mm, akseliväli 2984 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen