3.11.2018

Vuoden Auto Suomessa 2019: Ford Focus – ajettavuusmaineella kuuden kärkeen

Täysin uusi Ford Focus on yksi Vuoden Auto Suomessa 2019 -kilpailun toiselle äänestyskierrokselle yltäneistä automalleista. Valinta oli varsin odotettu.

Alemman keskiluokan autojen suosio on Suomessa perinteisesti vankka, joten ei ole ihme, että tämän segmentin yhtenä kiintopisteenä toimiva Ford Focus eteni Vuoden Auto Suomessa 2019 -äänestyksen loppukilpailuun.

Kotimaiset autotoimittajat valitsivat kuusi finalistia kolmenkymmenen tänä vuonna Suomessa esitellyn täysin uuden automallin joukosta. Toiselle kierrokselle, josta lopullinen voittaja valitaan, pääsivät tänä vuonna paitsi Ford Focus, myös Kia Ceed, Mercedes-Benz A-sarja, Skoda Karoq, Volvo XC40 sekä Volvo V60.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Roolin vartijana

Fordin perinteet tässä lohkossa, jota aikanaan myös pienten perheautojen luokaksi kutsuttiin, ovat pitkät. Taival vei 1960- ja 70-lukujen takavetoisista Escorteista etuvetoon ja siitä 90-luvun lopulla esiteltyyn ensimmäiseen Focukseen.

Juuri tuosta mallista tuli luokkansa eräänlainen vertailukohta vuosiksi eteenpäin. Focuksen ”puolikorkea” korimuoto sekoitti perinteisen viistoperän ja tila-auton piirteitä, ja myös herkullinen ajettavuus asetti perheautoluokkaan uusia standardeja.

Juuri nämä roolit ovat kantaneet aina tähän päivään asti: Focusta pidetään edelleen luokkansa parhaimpana ajettavana ja eräänlaisena hauskana vaihtoehtona. Sen sijaan korimuoto on uusimmassa, kesällä esitellyssä mallissa muuttunut aiempaa henkilöautomaisemmaksi.

Finalistien välisenä

Pääsimme neljännen polven Focuksen ratin taakse ensimmäistä kertaa helteisessä Ranskassa, ja heti lähtöön oli selvää, että nyt ollaan tekemisissä selvästi modernisoituneen automallin kanssa. Tästä kieli jo uusien sähköisten turvajärjestelmien mittava katras.

Kotimaassa otimme ensin tyypit 1,5-litraisesta automaattivaihteisesta diesel-Focuksesta, ja tämän jälkeen olikin siten todellisen tulikokeen vuoro, kun yksilitraisella bensaturbolla ryyditetty Focus otti osaa parivertailuumme yhdessä toisen Vuoden Auto Suomessa -finalistin Kia Ceedin kanssa.

Tuo vertailu julkaistaan kokonaisuudessaan 7.11. ilmestyvässä Moottorin numerossa 11/2018, joten emme vielä kerro lopputulosta. Sen verran voimme kuitenkin jo paljastaa, että alustan puolesta Focuksen ajettavuusmaine on edelleen perusteltua, mutta mukaan mahtuu myös yllättäviä ja ennen näkemättömiä piirteitä.

Ja onhan ensi viikolla tietysti muutakin jännitettävää, kun Vuoden Auto Suomessa 2019 -äänestyksen voittaja paljastetaan 9.11. Auto 2018 -näyttelyn yhteydessä järjestettävässä Auto- ja liikennegaalassa. Tuolloin selviää, mihin asti Ford Focuksen ja muiden finalistien kyvyt yltävät.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto

Luetuimmat