Cupra Born Euro NCAP testi tulos koe törmäys onnettomuus turvallisuus

Ajoneuvot Euro NCAP Uutinen 6.7.2022

Vuoden neljäs Euro NCAP: mitä yhteistä on BMW i4:llä ja Toyota Aygo X:llä?

Vuoden neljänsissä Euro NCAP -tuloksissa kaikki testatut uutuusmallit olivat hyvällä tasolla.

Vuoden neljänsissä Euro NCAP -tuloksissa oltiin kovassa tuloskunnossa kuuden uutusmallin turvallisuutta arvioitaessa. BMW i4 ja Toyota Aygo X päätyivät neljään tähteen. Alfa Romeo Tonale, Cupra Born, Kia Sportage ja Mercedes-Benz T-sarja saivat puolestaan täydet viisi tähteä. Lisäksi kokeissa oli mukana Mercedes-Benz Citan Tourer, joka on kuitenkin Euro NCAP:in kannalta identtinen T-sarjan kanssa.

Alfa Romeo Tonale Euro NCAP törmäys koe testi

Alfa Romeo Tonale – viisi tähteä

Alfa Romeon odotettu pienempi katumaasturi haluaa erottua, mutta tässä joukossa Tonale on osa viiden tähden joukkoa. Aikuisten matkustajien turvallisuudesta auto sai 83% pisteistä. Takapenkin matkustajan niskasuoja ja sivutörmäyksen retkahdussuoja arvioitiin kohtalaisiksi. Lapsimatkustajien osalta Tonale sai 85% pisteistä, eikä tuloksissa ole huomautettavaa.

Kevyen liikenteen onnettomuuksien osalta Alfa Romeo Tonale sai 67% pisteistä. Tuulilasin reunojen lisäksi ajovalot arvioitiin hankaliksi jalankulkijaonnettomuuden osalta. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä reagoi hyvin kevyen liikenteen käyttäjiin. Ajoavustinten osa-alueesta Alfan uutuus sai 85% pisteistä. AEB-järjestelmä reagoi toisiin ajoneuvoihin melko hyvin kaikissa tilanteissa ja auto huomauttaa oikein myös kuljettajan väsymyksestä tai kaistalta poistumisesta. Alfa Romeo Tonale on alkuvaiheessa varustettu aina liikennemerkkitunnistuksen lisäksi nopeusrajoitustietoa kertovalla navigaattorilla ja Euro NCAP saattaa testata auton uudelleen, mikäli ilman navigaattoria oleva versio saapuu markkinoille.

BMW i4 Euro NCAP törmäys turvallisuus kolari onnettomuus testi koe

BMW i4 – neljä tähteä

BMW:n nelossarjan sähköversio sai aikuismatkustajien turvallisuudesta 87%. Tuloksissa on pieniä pistemenetyksiä eri osa-alueilla, mutta merkittäviä puutteita ei ole. Lapsien osalta BMW i4 sai niin ikään 87% osa-aluepisteistä. Tulosten merkittävin huomio on, että automalli on hiukan nirso soveltuvien lastenistuinmallien suhteen.

Kevyen liikenteen osa-alueella BMW i4 sai 71% pisteistä. Tuulilasin karmien lisäksi puskurin yläreuna osoittautui hankalaksi kohdaksi. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä tunnisti kevyen liikenteen käyttäjät melko hyvin eri tilanteissa. Ajoavustimien osa-alueella BMW i4 sai 64% osa-aluepisteistä. Kaista-avustimen toiminta normaaliajossa oli hyvää, mutta ääritilanteissa auto reagoi odotettua vähemmän. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä reagoi toisiin ajoneuvoihin hyvin. Myös kuljettajan vireystilan valvonta toimii hyvin.

Cupra Born Euro NCAP testi koe turvallisuus törmäys onnettomuus

Cupra Born – viisi tähteä

Cupran versio sähköisestä hatchbackista sai yleisarvosanaksi viisi tähteä. Aikuisten osa-alueelta Born sai 93% pisteistä. Muutamien tyydyttävien osa-aluepisteiden lisäksi auto sai kohtalaiset pisteet sivutörmäyksen retkahduskokeesta. Bornissa on kuitenkin keskiturvatyyny etumatkustajien välissä estämässä matkustajien keskinäistä törmäämistä. Lasten osa-aluepisteistä Cupra Born sai 89%, eikä tuloksista ole huomautettavaa.

Kevyen liikenteen käyttäjien suojan suhteen Cupra Born sai 73% osa-aluepisteistä. Keulatörmäyksessä tuulilasin reunat osoittautuivat ongelmallisiksi liikkujan kannalta. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimi melko hyvin useimmissa tilanteissa. Ajoavustimista Cupra Born sai 80% pisteistä. Kaista-avustin ja vireystila-avustin toimivat hyvin.

Kia Sportage Euro NCAP turvallisuus testi kolari törmäys

Kia Sportage – viisi tähteä

Kian katumaasturin uusin mallipolvi sai yleisarvosanaksi viisi tähteä. Auto jakaa perusrakenteensa Hyundai Tucsonin kanssa, joten osa auton tuloksista perustuu Tucsonin kokeisiin. Aikuisten suojasta malli sai 87% pisteistä. Tyydyttävien osa-alueiden lisäksi kuljettajan rintakehän suoja jäi kohtalaiseksi etu- ja sivutörmäyskokeissa. Myös takamatkustajan niskatuki arvioitiin kohtalaiseksi. Autossa on etumatkustajien väliin tuleva turvatyyny, joka toimi odotetusti sivutörmäyskokeessa. Lapsimatkustajien suojasta Sportage sai 86% osa-aluepisteistä. Tulosten merkittävin löydös on, että auto on hiukan nirso lastenistuinten mallin ja sijoittelun suhteen.

Kevyen liikenteen osa-alueella Kia Sportage sai 66% pisteistä. Tuulilasin sivujen lisäksi etupuskurin yläreuna osoittautui suojaltaan puutteelliseksi. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä reagoi kevyen liikenteen kulkijoihin melko hyvin. Ajoavustinten osa-alueella auto sai 72% pisteistä. Kaista-avustin, vireystilavahti ja nopeusrajoitusten tunnistus toimivat autossa hyvin. AEB-hätäjarrutusjärjestelmän reagointi toisiin ajoneuvoihin oli kohtalaista.

Mercedes-Benz T-sarja Citan Tourer Euro NCAP testi koe tulos törmäys

Mercedes-Benz T-sarja / Mercedes-Benz Citan Tourer – viisi tähteä

Mercedes-Benzin T-sarja ja Citan Tourer ovat sisarmalleja. Euro NCAP vertaili molemmat ajoneuvot, mutta autot saivat identtiset pisteet eri osa-alueilla. Aikuisten suojasta molemmat mallit saivat 91% osa-aluepisteistä. Kuljettajan rintakehäsuoja arvioitiin kohtalaiseksi liikkuvan esteen etutörmäyksessä. Autoissa on turvatyyny etumatkustajien väissä ja se toimi odotetusti. Autoissa ei kuitenkaan ole jatko-onnettomuuksia estävää jarrutoimintoa. Lapsimatkustajien osalta T-sarja ja Citan Tourer saivat 93% pisteistä, eikä tuloksista ole huomautettavaa.

Kevyen liikenteen osalta Mercedes-mallit saivat arvosanan 69%. Tuulilasin reunojen lisäksi keulan keskikohta oli suojaltaan huono törmäystilanteessa. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä reagoi useimmissa tilanteissa hyvin, mutta auton takaa ilmestyvät liikkujat olivat hankalia. Ajoavustimista Mercedes-Benz Citan Tourer ja T-sarja saivat 90% pisteistä. Vireystilavaroitin ja kaista-avustin toimivat oikein ja autojen AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii hyvin muiden ajoneuvojen kanssa.

Toyota Aygo X Euro NCAP törmäys testi onnettomuus turvallisuus

Toyota Aygo X – neljä tähteä

Toyotan uusi kompaktimalli sai yleisarvosanaksi neljä tähteä. Aikuismatkustajien suojasta auto sai 78% osa-alueen pisteistä. Liikkuvan esteen etutörmäyksessä reisien ja kuljettajan nilkkojen suoja arvioitiin kohtalaisiksi, kuljettajan rintakehän tuloksen jäädessä välttäväksi. Kiinteän esteen etutörmäyksessä kuljettajan rintakehän tilanne arvioitiin kohtalaiseksi. Sivutörmäyksessä retkahdussuoja arvioitiin heikoksi. Lapsimatkustajien suojasta Toyota Aygo X sai 78%. Korokeistuimessa istuvan 10-vuotiaan rintakehän suoja arvioitiin sivutörmäyksessä heikoksi ja pään suoja kohtalaiseksi.

Kevyen liikenteen kokeissa Toyota Aygo X sai 74% osa-alueen pisteistä. Tuulilasin sivujen lisäksi keulan keskikohta osoittautui suojaltaan ongelmalliseksi törmäyksessä. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii hyvin jalankulkijoiden osalta ja tyydyttävästi pyöräilijöiden osalta. Ajoavustimien osalta Aygo X sai 81% osa-alueen pisteistä. Vireystilavaroitin ja kaista-avustin toimivat oikein ja AEB-hätäjarrutusjärjestelmä reagoi toisiin ajoneuvoihin hyvin.

Lähde ja kuvat: Euro NCAP Teksti: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat