13.2.2018

Yhdessä edullisemmin: Porsche ja Audi säästävät yhteisellä sähköpohjalla

Porsche ja Audi säästävät yhteisellä sähköpohjalla

Sinkkupakkaukset eivät kannata pohjalevyissäkään. PPE-alustarakenteen yhteiskehittäminen säästää yhtiöille satoja miljoonia.

Audi ja Porsche tavoittelevat mittavia säästöjä yhdistämällä voimavarojaan sähköisen pohjalevyarkkitehtuurin kehittelyssä. Viime vuonna merkit kertoivat kehittävänsä Premium Platform Electric (PPE) -alustarakennetta yhteistuumin ja nyt saksalaiset ovat kertoneet tarkemmin visioistaan.

Audin pääjohtaja Rupert Stadler kuvaili rakenteeseen liittyviä suunnitelmiaan stuttgartilaislehtien haastattelussa. Vuoteen 2025 mennessä luvassa on miljardien eurojen kehityskustannukset.

Audi aloittaa kahden sedanin valmistamisen Neckarslumissa ja kahden katumaasturin kotipaikkana on puolestaan Ingolstadt. Malleja voidaan odotella autokauppoihin vuoden 2021 jälkeen.

– Jos molemmat [merkit] toimisivat itsekseen, kulut olisivat 30% korkeammat, kommentoi puolestaan Porschen pääjohtaja Oliver Blume.

Blumen mukaan Porsche palkkaa alustarakenteen kehittämiseksi 300 suunnittelijaa, Audin osuuden ollessa 550. Porschen ensimmäinen PPE-auto on puolestaan määrä rakentaa Leipzigin tehtaalla.

Lisäksi Porsche kehittää VW-ryhmälle SPE-nimistä sähköisten urheiluautojen alustarakennetta, jota voitaisiin hyödyntää Audeissa ja Lamborghineissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Porsche Mission E myötätuulessa

Porsche suunnittelee aloittavansa Mission E -täyssähköauton tuotannon ensi vuonna ja jo nyt keskusteluissa pohditaan tuotantomäärän kasvattamista. Aiemmin saksalaismerkki on puhunut 20 000 kappaleen vuositahdista. Alustavat tiedustelut ovat kuitenkin kertoneet valmistajalle, että enemmänkin voisi mennä.

– Positiivinen palaute Mission E:stä saa meidät erittäin optimistisiksi kysynnästä, kommentoi Porschen johtokuntaan kuuluva Detlev von Platen.

Samalla Porsche harkitsee Macan-katumaasturin sähköistämistä osana sähköportfolion laajentamista.
– Euroopassa noin 60 prosenttia Panameroista toimitettiin hybridivoimalinjalla, von Platen kommentoi. Voimakas kysyntä onkin aiheuttanut hybridi-Panamerojen toimitusaikojen venymistä.

Porschen tuotantopäällikkö Albrecht Reimold puolestaan kertoi, että Mission E:n pohjarakenne saattaa soveltua myös muiden Volkswagen-ryhmän merkkien käyttöön.

Lähde: Automotive News Kuvat: Porsche

Lue myös:

Luetuimmat