27.1.2022

Yksi tuotantoautojen ääripää saavutettu: Ford Bronco Raptor yhdistää perhemaasturin villiin Baja-rassiin

Ford Bronco Raptor

Bronco Raptor on yksi rohkeimmista autouutuuksista vähään aikaan. Toisin kuin on useimpien nyky-suvien laita, tämän ehdotonta valtakuntaa on karu ja röykkyinen aavikko.

Röykyt eivät tosiaan Bronco Raptoria helposti hidasta, sillä mallin alla pyörivät vakiona 37-tuumaiset BFGoodrichin maastorenkaat – tiettävästi suuremmat kuin missään toisessa tehdasmaasturissa. Raptor todellakin ylittää keskimääräisesti kaiken sen, mihin jo sinänsä varsin kyvykäs ”perus-Bronco” riman asetti. Ford Performancen toteuttamat muokkaukset koskevat etenkin alustaa sekä korin lujuutta. Itse Bronco monilukuisine jippoineen on jo tutumpi tuote, vaikkei sitä Atlantin tällä puolen myydäkään.

Ford Bronco Raptor
Raptorin pressikuvien näyttämönä ja samalla Baja-simulaattorina toimi Johnson Valley eteläisessä Kaliforniassa.

Lukujen valossa jo fyysisen koon muutokset ovat selviä. Kasvaneen rengaskoon lisäksi raideleveys on suurentunut peräti 22 senttimetrillä paremman vakauden takaamiseksi nopeassa ajossa aavikko-olosuhteissa. Maavaraa Raptorilla on joka kohdassa vähintään 33 senttiä, mikä tarkoittaa sekin senttien lisäystä. Ensiarvoisen tärkeitä röykkyisellä aavikolla luukuttamisessa ovat myös riittävät joustovarat. Edessä joustovaraa on 60 prosenttia standardimallia enemmän, takanakin 40 prosenttia. Käytännössä mainittuja lukemia tavataan vain erikoisvalmisteisissa maastoajoneuvoissa, ja Ultra4 -luokan aavikkokilpureissa, joista Raptor suoraan ammentaa. Ja kaikki tämä täysin katulaillisessa autossa, jonka voi käydä kuka tahansa hakemassa amerikkalaisesta Ford-liikkeestä 69 995 dollarin pulituksella.

Ford Bronco Raptor

Alla oleva kuva varmasti selventää Raptorin eroavaisuuksia tätä ennen Bronco-malliston kyvykkäimpään versioon, Wildtrakiin.

Myös maski on Raptorissa erilainen kuin muissa Broncoissa, vastaten muiden Raptorien ilmettä isolla ja tummalla Ford-tekstillä.

Alustan ohella itse kori on saanut vahvistusta niin jäykkyyteen kuin iskunkestävyyteen. B- ja C-pilareihin tulleet vahvistukset tekevät korista 50 prosenttia standardimallia jäykemmän. Järeä pohjapanssari puolestaan auttaa autoa keskustelemaan sivistyneesti matkan varrelle osuvien kivenmurikoiden kanssa.

Ford Bronco Raptor
Pyörien liikkumavara on suuri. Kasvaneen maavaran ohella varaa on saatu kasvatettua myös sisälokasuojien puolelta. Alustaratkaisu kantaa nimeä HOSS 4.0.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

"Yli 400 hevosvoimaa"

Ford ei paljastanut lehdistölle tarkkoja tietoja Raptorin voimavaroista, mutta kertoi tehoa löytyvän ”yli 400 hevosvoimaa”, mikä tarkoittaa mallin olevan tehokkain Bronco ikinä, otettiin huomioon sitten mikä tahansa sukupolvi myös ennen nykyistä retroa. Huippumallin voimanlähteenä toimii joka tapauksessa 3-litrainen, kaksoisahdettu bensiini-V6. Se ei ole Mustangin tai Pohjois-Amerikan Ranger Raptorin 5-litrainen V8, mikä ehkä yllättää. Toisaalta Raptorin ei ole tarkoituskaan olla mahdollisimman iso ja painava, vaan tarkoituksessaan kyvykäs.Ford Bronco Raptor

Ford on ilman muuta luonut uuden Broncon Jeep Wranglerin inspiroimana. Raptorin kohdalla on sanottava, että nyt kyllä jää Wrangler Rubicon jalkoihin, vaikka Jeep saakin erikoismaininnan 6,4-litraisesta HEMI:stä. Ei toki Bronco Raptorinkaan äänimaailma tylsä ole, sillä V6:n pakoäänet päästetään pihalle uudelleen suunnitellun aktiiviputkiston kautta. Asetuksia on neljä, Normal, Sport, Quiet ja Baja. Niistä ainakaan Baja ei jätä lainkaan toivomisen varaa desibelien suhteen.

Ford Bronco Raptor

Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Luetuimmat