20.7.2022

Ford F-150 Raptor R on Raptor isolla R:llä – olisivatkohan 700 hevosvoimaa viimeinkin riittävät tuotantoavolavaan?

Raptor R vie Mustang Shelby GT500:stä tutun Predator-voimalaitoksen todellakin kestopäällysteiden ulkopuolelle.

Ford F-150 Raptor on varmasti ainakin nimenä tuttu vähän satunnaisemminkin automaailman uutisia seuraaville. Kyseessähän on vuosikymmenestä toiseen amerikkalaiset autonostajat puolelleen voittaneen F-sarjan Fordin suorituskykymalli, joka on nyt saavuttanut erinäisiä ääripäitä R -mallin muodossa.

Nykyisen, 14. polven F-150 on ollut markkinoilla alle kaksi vuotta, ja sen Raptor-versiossa on tähän asti luotettu 3,5-litraiseen ahdettuun V6:een, joka antaa jo "ihan mukavat" 450 hevosvoimaa tehoa. Raptor R painii kuitenkin aivan eri sarjassa, nimittäin siinä sarjassa, jossa vastaan tulee Stellantiksen pirtein avolava, RAM 1500 TRX.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Predator, uudelleenviritetty

Raptor R:ssä nähdään ja koetaan totta kai V8, ja se lainataan pikkuviilauksin Mustang-malliston huipulta, Shelby GT500:stä. Muun muassa mekaanisen ahtimen hieman erilaisesta virityksestä johtuen Raptor R:ssä on GT500 Predatoriin verrattuna 60 hevosvoimaa vähemmän tehoa, mutta ala- ja keskikierrosalueille on samalla saatu 20 newtonia enemmän vääntöä, lukeman ollessa 868 newtonmetriä.

RAM 1500 TRX:ssä on kokonaista kaksi hevosvoimaa enemmän tehoa, mutta teho-painosuhde kääntyy noin 400 kiloa kevyemmän Fordin hyväksi. Myös 5,2-litraisen Predatorin litrateho on RAM:in 6,2-litraista HEMI:ä kovempi.

Raptor R:n alla pyörivät huimat 37-tuumaiset BF Goodrichin maastorenkaat. Alusta kestää erinomaisesti röykkyjä, ja siinä on samoja ominaisuuksia, kuin Bronco Raptorin jousituksessa. Erikoispakoputkisto on hitsailtu kokoon ruostumattomasta teräksestä, ja se päästää pakokaasun lisäksi lävitseen ääntä niin paljon kuin kuljettajan valitsema ajotila kulloinkin sallii. Laveampien ilmanottoaukkojensa ansiosta R kykenee nielemään 66 prosenttia perus-F-150:tä enemmän ilmaa.

R:n erottaa, vaikka ääntä ei kuulisikaan. Siitä pitävät huolen huomiovärillä maalatut R-kirjaimet sekä rohkeasti konepellistä ylös ja ulos työntyvä "voimakupoli".

Raptor R sulautuu kasvaneeseen Raptor-mallistoon, ollen nyt Fordin tuotannossa olevista sellaisista kaikkien aikojen tehokkain. Kuten ehkä pressikuvatkin antavat ymmärtää, on Raptor R:n pääpaino kauppareissujen sijaan kaukana sivistyksestä.

Kuuntele viikon luontoääni: Raptor R


Lähde: Ford Kuvat ja video: Ford Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat