8.10.2023

Geopoliittinen tilanne näkyy jonkin verran Suomen laivaliikenteessä – muutamien risteilijöiden lisäksi nyt lopettaa yksi autolauttaoperaattori

Ruotsalaisvarustamo Stena Line ilmoitti lopettavansa pika-aikataululla vasta noin puolitoista vuotta toiminnassa olleen Nynäshamnin ja Hangon välisen autolauttareittinsä. Hankala geopoliittinen tilanne on vaikuttanut myös siihen, että Helsingissä on kesien 2022 ja 2023 aikana vieraillut odotettua vähemmän suuria kansainvälisiä risteilyaluksia.

Ruotsalainen Stena Line on eräitä maailman merkittävimpiä ro-ro -varustamoita, mutta toistaiseksi sillä on ollut Suomen suuntaan vain yksi reitti. Vuoden 2022 alussa startannut Ruotsin Nynäshamnin ja Suomen Hangon välinen autolauttareitti oli tarkoitettu erityisesti rekkaliikenteelle, sillä molemmat satamat sijaitsevat verrattain pienissä kaupungeissa, joissa ei tyypillisesti ole ruuhkia. Kaupungit sijoittuvat myös maidensa tieverkkoon melko hyvin niin, että reitti muodostaa yleisesti melko suoran reitin sisämaasta sisämaahan.

Reittiä on operoitu kahdesti päivässä, sillä Stena Line on liikennöinyt sillä kahdella ro-ro -aluksella. Ne ovat sisarukset M/S Stena Gothica ja M/S Urd. Reitinavauksen yhtenä alkuperäisenä tavoitteena oli palvella myös Venäjälle Suomen kautta suuntautuvaa rekkaliikennettä. Se ei tunnetusti ole enää käytännössä mahdollista.

Toinen syy, jonka Stena Line kertoo peruutukselleen, on epäsuotuisaan asemaan joutuminen niihin varustamoihin nähden, joiden Suomen ja Ruotsin väliset reitit kulkevat Ahvenanmaan kautta. Suomen hallitus on nimittäin päättänyt antaa ensi vuoden alusta lähtien vapautuksen Euroopan unionin päästökaupasta niille varustamoille, jotka kulkevat Ahvenanmaan kautta. Stena Linen reitti kulkee Ruotsista Suomeen suoraan, ja kuten monet muistavat, se oli edellytys Kuningastiikeri -panssarivaunun tuonnille Suomeen keväällä 2023, sillä se nimenomaan vältti demilitarisoidun Ahvenanmaan.

Vuosina 1981 ja 1982 käyttöönotetut Urd ja Stena Gothica (kuvassa) joko liisataan eteenpäin tai sijoitetaan Stena Linen muille reiteille.

Nynäshamn - Hanko -reitin lakkauttaminen tulee kyseeseen melko pikaisella aikataululla, jo 20. lokakuuta. Stena Line on luvannut asianmukaisesti kompensoida tästä asiakkaille aiheutuvat haitat sekä auttaa heitä löytämään korvaavan kulkutavan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Helsinki houkuttelee risteilykohteena vähemmän - syy ei ole oma

Ukrainan sodan alkamisen jälkeen on nähty jo kaksi risteilykesää. Ne ovat samalla olleet ensimmäiset risteilykesät covidin jälkeen, mutta elpyminen ei ole ollut parasta mahdollista. Tämä johtuu nimenomaan geopolittiisesta tilanteesta.

Parin sesongin aikana ainakin sellaiset merkittävät varustamot kuin Aida Cruises ja Royal Caribbean ovat kaikonneet Helsingin risteilykalenterista. Vaikka Suomenlahtea ei varsinaisesti pidettäisi Venäjän läsnäolosta huolimatta vaarallisena alueena, voivat varustamoiden matkustajat - mainittujen varustamoiden kohdalla etupäässä saksalaiset ja amerikkalaiset - katsoa asiaa omasta näkökulmastaan, ja valita risteilykohteekseen vähemmän "tulenaran" merialueen.

Myös Pietaria on pidetty pohjoiselle Itämerelle suuntautuvan risteilyliikenteen vetonaulana, Pohjolan Venetsiana, ja koska sinne ei boikottien vuoksi ole asiaa, poistavat jotkut varustamot koko alueen risteilykalenteristaan. Toisaalta hyvin monien varustamoiden asiakkaat haluavat Suomenlahdelle Helsingin ja Tallinnan vuoksi. Näitä varustamoita ovat esimerkiksi Costa Crociere, MSC Cruises, TUI Cruises, Norwegian Cruise Line, Carnival sekä Holland America Line, jotka tänäkin vuonna kutsuivat tuttuun tapaan Helsingin satamaa tuoden kaupunkiin yhteensä kymmeniä tuhansia risteilyvieraita.

Lähteet: Stena Line, Helsingin satama Teksti ja kuvat: Benjamin Helander

Luetuimmat