6.4.2020 Ajoneuvot KLM luopui Jumbojeteistä matkustajakäytössä – 747 on jo todellinen harvinaisuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kenties maailman tunnetuin yksittäinen liikenneväline, Boeing 747 eli Jumbojet, on menettämässä yhä enemmän asemiaan kaksimoottorisille haastajilleen. Viimeisimpänä KLM joutui koronakriisin vuoksi aikaistamaan konetyypistä luopumistaan vuodella. 1960-luvun lopussa esitelty Boeing 747, Jumbojetti, hallitsi paitsi maailman suurimman matkustajakoneen, myös suurimman lentokoneen titteliä vuosikausien ajan. Se on kuulunut niin ikään maailman yleisimpiin konetyyppeihin. Nelimoottorisen koneen puolitoistakerroksinen muoto on erittäin tunnistettava ja se on inspiroinut muun muassa leluteollisuutta laajasti. 747 on esiintynyt lukemattomissa TV-sarjoissa ja elokuvissa. Se on osoittautunut vuosikymmenten aikana varsin luotettavaksi työjuhdaksi.Kaikki loppuu kuitenkin aikanaan, ja niin myös tämän koneen ansiokas taival matkustajakäytössä on loppusuoralla. Uusi moottoritekniikka on tehnyt kaksimoottorisista laajarungoista ylivertaisia vanhoihin nelimoottorisiin nähden, ainakin mitä tulee käyttökustannuksiin ja energiatehokkuuteen. Tämä seikka on ajanut lentoyhtiöt luopumaan nelimoottorikalustostaan. Tulilinjalla ovat siis olleet 747:n ohella niin yksikerroksinen Airbus A340 kuin ”superjumbona” tunnettu A380.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeinen yritysBoeingin viimeinen yritys pelastaa 747 koettiin 2010-luvun alussa, kun yhtiö lanseerasi 747-8 Intercontinentalin, joka on mitoiltaan ja massoiltaan suurin sekä tietysti myös kehittynein Jumbojet. Se on seuraaja tyypin menestyksekkäimmälle, 1980-luvun lopussa esitellylle 747-400-sukupolvelle. Valmistajalla oli suuria odotuksia Intercontinentalia kohtaan. Ottaahan se reilusti kaksimoottorisia enemmän matkustajia ja on ”arkkivihollistaan” A380:tä edullisempi.Myyntitilastot osoittautuivat kuitenkin karvaaksi kalkiksi: Lopulta vain kolme lentoyhtiötä hankki 747:n uusinta painosta matkustajaliikenteeseensä. Ne ovat Air China, Korean Air ja Lufthansa. Yhteensä niillä on 747-8-tyyppiä käytössä vaivaiset 36 kappaletta. Lisäksi muutamat valtiot ovat hankkineet sitä VIP-käyttöön ja onpa jokunen astetta parempiosainen valinnut sellaisen yksityiskoneekseenkin.Kiinan presidentin 747.Varmasti tunnetuin yksittäinen ostaja on Yhdysvaltain Ilmavoimat. Se on korvaamassa kaksi 30 vuotta vanhaa presidentin virkakonetta -8-versiolla. Nykyinen taloustietoinen presidentti Donald Trump tosin piti sovittua neljän miljardin dollarin hintaa aivan liian suolaisena valtiontaloudelle ja hän purkikin kaupan jo ennen virkaanastujaisiaan. Ratkaisu löytyi, kun konkurssin tehneelle Transaerolle alkujaan tilatut kaksi 747-8:aa saatiin ostettua reilusti halvemmalla uutta tarkoitustaan varten muutettaviksi. Uusia ”Air Force Oneja” odotetaan käyttöön neljän vuoden kuluessa.Jumbojet soveltuu erinomaisesti myös monenlaisiin rahdinkuljetuksen tarpeisiin. 747-400 on maailmalla varsin yleinen rahtikone ja tähän tehtävään myös -8-versio on laajemmin löytänyt tiensä.Rahtijuhtana 747 jatkanee vielä matkustajatehtäviä pidempään ominaisuuksiensa vuoksi.Enää muutama käyttäjäViimeisin 747:n matkustajakäytöstä poistanut yhtiö on hollantilainen, maailman vanhin lentoyhtiö, KLM. Se oli operoinut Jumbojetejä aina sen ensimmäisestä sukupolvesta lähtien, vuodesta 1971. Yhtiön mukaan sillä oli alkujaan tarkoitus luopua viimeisistä 747-400:ista vasta ensi vuonna, tasan 50 vuoden käytön jälkeen. Nykytilanne on, että kaupallinen lentoliikenne on kohdannut koronan myötä järkyttävän syvän kriisin, mikä pakotti KLM:n luopumaan janoisista jumboista vuotta etuajassa. Viimeinen matkustajalento yhtiön 747:llä lennettiin Mexico Citystä Amsterdamiin sunnuntaina 29.3.747 erottuu jopa KLM:n koronaparkissa Schipholin kentällä.KLM:n ohella lukuisat muutkin lentoyhtiöt ovat viimeaikoina luopuneet matkustaja-jumboistaan. Esimerkiksi Yhdysvalloissa – tyypin alkuperämaassa – kaikki yhtiöt ovat sen tehneet, viimeisimpänä Delta Airlines joulukuussa 2017. Viime vuoden puolella 747:n käytöstään poistivat lopullisesti Air France ja EL AL Israel Airlines, joista molemmat olivat olleet tyypin käyttäjiä 1970-luvun alusta lähtien. Vastaava trendi on toki jatkunut jo ainakin kaksikymmentä vuotta, eli 747 todella kuului aikanaan maailman suosituimpiin matkustajakonetyyppeihin.British Airways on tällä hetkellä suurin 747:n äänenkannattaja.Tyypin matkustajakäyttöä jatkaa edelleen muutama yhtiö maailmassa. Maailman suurin 747-400-laivasto, 36 konetta, on jo pitkään ollut British Airwaysilla. Myös Lufthansa jatkaa -400:n käyttöä -8-sarjansa rinnalla vielä jonkin aikaa. Muutaman suuremman yhtiön lisäksi myös jotkin lomalentoyhtiöt operoivat 747-400:aa, mutta näyttää siltä, että ”kuningas korona” pienentää lukua entisestään – odotettuakin ripeämmällä aikataululla.Maailman vilkkaimpiin kuuluva Schipholin lentokenttä on nyt maailman vanhimman lentoyhtiön parkkialue.Kaksimoottorisilla jatketaanEtualalla Jumbon korvaajiin kuuluvan Dreamlinerin suurin versio 787-10 KLM:n 100-vuotisjuhlateippauksessa.Samanlainen asema, joka 747:llä aikoinaan oli, on nyt periaatteessa kahdella uuden sukupolven kaksimoottorisella, Finnairinkin käyttämän Airbus A350:n kahdella- ja Boeing 787 Dreamlinerin kolmella eri versiolla. Nämä ovat hiljalleen korvaamassa myös vanhemman sukupolven kaksimoottorisia, kuten Airbus A330- ja Boeing 777-sarjoja, joista kummastakin on nyt saatavissa reilulla kädellä uudistetut versiot. Nyt koelentovaiheessa oleva uusi kääntyväsiipinen 777X tulee aikanaan kuljettamaan lähes tarkalleen yhtä paljon matkustajia kuin ensimmäisen polven 747.Boeing 777XTeksti: Benjamin Helander Lähteet: Boeing, British Airways, Planespotters Kuvat: KLM, Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster