27.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo Giulia – takaisin tuntumaan Teksti Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keskiluokan Alfaa ohjataan taas pelkillä sormenpäillä. Ihanaa. Hyvää: ohjauksen reagointi, perinteiden kunnioittaminen. Huonoa: perusmallin etuistuimet. Nopea reagointi ohjausliikkeeseen oli asia, jolla Alfa Romeo erottautui kilpailijoistaan vielä 2000-luvun alussa. Tuolloinen keskiluokan malli, 156, tarvitsi vain pienenpienen ratin käännön, ja auto totteli käskyä välittömästi.Italialaismerkin ystävät suorastaan rakastivat tunnetta, kun auto antautui täysillä kuljettajansa otteeseen.156 korvattiin aikanaan 159-mallilla. Pettymys oli suuri, kun kookkaampi ja painavampi auto ei tarjonnutkaan enää samaa herkkyyttä.Niinpä 159 ei koskaan saavuttanut varsinkaan alfistien varauksetonta suosiota. Tuotanto päättyi vähin äänin vuonna 2011, minkä jälkeen automaailma sai olla muutaman vuoden ajan ilman ylemmän keskiluokan Alfaa.Nyt se on kuitenkin tehnyt paluun, ja erittäin italialaisen sellaisen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmiomaski edelläUuden Giulian silmiinpistävin yksityiskohta on perinteinen kolmiomaski, jonka varaan Alfa Romeolla on aina laskettu paljon. Keskiluokan Alfoilla kun ei ole oikeastaan koskaan ollut juuri muita muotoilullisia yhteneväisyyksiä.Perinne lähti liikkeelle jo ensimmäisestä, vuonna 1962 esitellystä kantikkaasta Giuliasta, joka korvasi pyöreämuotoisen Giuliettan. Sittemmin särmikkäät ja pehmeät linjat, kuten myös mallinumerot ja -nimet, ovat vaihdelleet useaan kertaan.Uusi Giulia noudattaa traditiota, sillä alaspäin massiivisina säilyvä design poikkeaa täysin edeltävistä malleista. Pulleissa linjoissa voi tosin nähdä viitteitä 2000-luvun alun Alfa Romeo GT -coupésta tai nykyisistä Maserateista.Ja vaikka linjoista ehkä puuttuu menneen 156:n hoikkuus, pääasia eli saksalaisista premium-kilpailijoista erottuminen on takuulla hoidossa.Taas takavetoinenEräs tärkeä piirre Giuliassa on vetotapa. Takaveto nimittäin tekee paluun Alfan sedan-mallistoon pitkän tauon jälkeen – edellinen kardaanivetoinen oli vuonna 1992 tuotannosta poistunut 75-malli.Kuten koko auto, myös Giulian moottorit ovat täysin uusia. Järkevämmästä puolesta huolehtii 2,1-litrainen turbodiesel (150 tai 180 hv). Vähempitehoinen on tarjolla kuusivaihteisella manuaalilaatikolla, voimakkaampi sen ohella 8-portaisella ZF:n automaatilla.Bensiinipuolella maltillisempi moottori on kaksilitrainen ahdettu (200 hv), joka on yhdistetty automaattivaihteistoon. Myös neliveto saapuu vuodenvaihteessa molempiin moottorivaihtoehtoihin automaattina.Malliston hinnat alkavat dieselin 39 670 eurosta, ja bensalähtömalli maksaa vähintään 41 490 euroa. Varustetasoja on kaksi: perusmalli sekä Super.Ärjy neliapilaSe vähemmän maltillinen bensapata on Alfa Romeon henkilöautomalleissa uusi aluevaltaus.Quadrifoglion (neliapila) 2,9-litrainen, Ferrari-sukuinen kahdella pakokaasuahtimella ryyditetty V6 tuottaa peräti 510 hevosvoimaa, millä isketään suoraan BMW M3:n, Mercedes-AMG C 63:n sekä tulossa olevan Audi RS4:n kimppuun.Tehomallin saa joko manuaalina tai automaattina. Ilmoitettu suorituskyky on laatikosta riippumatta sama – etenkin rajoittamaton yli 300 km/h huippunopeus sykähdyttää.Vastapainona on sylinterien lepuutustoiminto, joka pudottamalla tasaisessa ajossa kolme pyttyä pois tekee auton asettumisesta nykymaailmaan hieman hyväksyttävämpää. Manuaalivaihteisen neliapilan lehtiä pääsee nyppimään 114 501 eurolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyItalia-detaljejaGiulian sisustus on hyvin italialainen.Laatuvaikutelma ei aivan pärjää saksalaisille, mutta Alfalle ominaiset putkimittarit, kojelaudan päässä olevat pyöreät tuuletussuuttimet sekä se, että moottori käynnistetään ferrarimaisesti ratissa olevasta nappulasta, lisäävät fiilistä.Eniten tasoitusta antaa melko vähän tukea tarjoava etuistuin. Takatilat eivät ole erityisen runsaat, mutta täyttävät hyvin tämän sedan-luokan tarpeet: väljyyttä on yhtä paljon kuin vaikkapa kolmos-bemarissa. Sama pätee tavaratilaan.Giuliaan on haettu keveyttä muun muassa alumiinisilla lokasuojilla, ovilla, jousituksen komponenteilla sekä hiilikuituisella kardaaniakselilla. Quadrifogliossa hiilikuitua ovat myös katto, konepelti ja etu- sekä takaspoilerit.Kevyttä ja herkkääSaimme tuntumaa Giuliaan tukholmalaisella autojen käsittelykokeisiin tarkoitetulla radalla.Tärkein selviää jo ensimmäisessä mutkassa. Giulia todella reagoi viiveettä. Ohjausvälitys on erittäin nopea, ja keveys sekä tarkkuus tuovat mieleen 156-mallin.Myös tasapainoinen painonjakautuma ihastuttaa. Giulia ei kallistu keulalleen, vaikka mutkaan syöttäisi ylikovaa. Sen sijaan auto nojaa takanurkkansa varaan, kuten kunnon takavetoisen kuuluukin.Kohtuullinen omamassa puolestaan tuntuu suunnanmuutoksissa, joihin Giulia osallistuu halukkaasti. Ajettavuudessa on kaiken kaikkiaan elastisuutta, jota ei ole pilattu liiallisella jäykkyydellä. Alfamainen piirre tämäkin.Helppo tykkiSitten on Quadrifoglion vuoro.Ajotilavalitsimen ekologinen ja perusasetus saavat jäädä sivuun: siirryn suoraan toiseksi äkäisimpään eli dynamiciin. Se sallii riittävästi hauskanpitoa, eli ajonvakautus ei puutu auton tekemisiin yliaktiivisesti.Istuin tukee kroppaa selvästi perusmallia paremmin. Veekuutonen kiihottaa korvia, ja auto kiihtyy kuminauhan lailla. Lyhytliikkeinen manuaalivaihteisto vaatii hieman keskittymistä, mutta jarrutuksissa alaspäinvaihdot sujuvat välikaasutoiminnon avulla kuin tanssi.Ollakseen yli 500-hevosvoimainen takavetoinen Giulia Q herättää kuskissa luottamusta. Huomaan pian ajavani aivan limitillä – teko, jota en välttämättä toistaisi näin kylmiltään esimerkiksi BMW M3:lla.Paria viimeistä kierrosta varten siirryn race-asetukselle, joka löytyy vain Q:sta. Dramatiikka ei erityisesti lisäänny. Takapään pito on balanssissa, ja perän saa toki reilummin polkemalla irti, mutta tämäkin tapahtuu rauhallisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOmat tiet odottavatLopuksi seuraa lyhyt maantielenkki automaattivaihteisella dieselillä. Se liikuttaa Giuliaa kivasti, eikä käyntiääni erotu ohjaamoon kovin selvänä. Vaihteisto on ohjelmoitu melko aktiiviseksi, mutta päähuomio kohdistuu jälleen siihen ohjaukseen.Giulian ohjaamiseen mutkatiellä nimittäin riittävät pelkät sentin-parin liikkeet. Juuri tätä lähdimme koeajoreissulta hakemaankin. Kas tässä auto, jolla etsisi kuin luonnostaan kurvikkaampia väyliä tavanomaisen suoran tien sijaan.Se, jos mikä kertoo, että alla on aito Alfa Romeo.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa Eskola Giulia 2.9T V6 MT6 Quadrifoglio Hinta alkaen 114 500 € Moottori Bensiinimoottori 2 891 cm³, 6 sylinteriä, 2 ahdinta, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto Teho 375 kW (510 hv), 6500 r/min Vääntö 600 Nm (2500 r/min) Vääntö 600 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Huippunopeus 307 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 189 g/km Mitat pituus 4639 mm, leveys 1873 mm, korkeus 1425 mm, akseliväli 2820 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous