31.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Affalterbachin ärsytetty – Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+ kaappaa maailman tehokkaimman nelisylinterisen tuotantomoottorin tittelin itselleen ja ravistelee samalla koko Mercedeksen kompaktiautomalliston uudelle tasolle. Hyvää: suorituskyky, moottorin luonne, ajettavuus. Huonoa: jarrupoljin vaatii uskoa, valikkolabyrinttiin eksyminen. Maailman tehokkain nelisylinterinen tuotantomoottori. Turha sitä on kierrellä sen enempää, on parasta tarttua härkää sarvista. Mercedes-AMG CLA 45 S ja A 45 S kätkevät aerodynaamisen konepellin alle jälleen ennätystehoisen tulkinnan AMG:n nelisylinterisestä moottorista. Tilanne on tuttu edellisestä A 45:stä, mutta hevosvoimissa on noustu jo uudelle sataluvulle. Mercedeksen uudet kompaktiautot ovat tulleet lähivuosina tutuiksi perusmallisesta A-sarjasta aina CLA Shooting Brake -farmarimalliin. Niinpä luvassa on jälleen nuorekas sisusta ja MBUX-järjestelmän ympärille rakennettu käyttöliittymä. Ennen täyden rähinän AMG 45 -malleja nähtiin myös uusi A 35. Malli toi mukanaan 300 hevosvoiman tehot, jotka otettiin perusmallistostakin tutusta M260-moottorista. Lopputulos lupasi hiukan enemmän kuin tarjosi, sillä viivan alle jäi turhankin varautunut tulkinta esimerkiksi Golf R:n kilpailijasta. Tämä ei kuitenkaan ole A 35. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paholaisen aiesopimus Jaraman moottoriradalla Madridin kupeessa on järkyttävän kuuma. Muutamaa viikkoa aiemmin järjestetyn Toyota Supran julkistuksen kaiut ovat hiipuneet ja tilaisuudesta muistuttaa enää yksinäinen mainostaulu radan varrella. Perättäiset esittelyt tuovat mieleen vertailuja, mutta takavetosportin ja nelivetoisen AMG:n välillä ei lopulta ole paljoakaan yhteistä. Radalle lähdettäessä Mercedes-AMG CLA 45 S hämää, sillä sisusta tuntuu olevan kotoisin A 35:stä. Ohjauspyörä, ohjauspyörän lisäkytkimet, MBUX:n ilme ja istuimet muistuttavat juniorimallista. Varikkosuoran päätyttyä on aika avata kaasu. Mörinä tekee heti selkeän pesäeron autoalalla vallitseviin nelisylinterisiin bensiiniturboihin ja voimaa on riittävästi heti alakierroksilta asti. Lopulta MBUX:n uuden Supersport-mittariston kierroslukumittarissa lukee 5 000 r/min. AMG:n käsityönä valmistamalle M 139 -moottorille kierrosluvun ylitys on aiesopimus siitä, että nyt ollaan tosissaan. Tuossa pisteessä Camtronic-järjestelmä vaihtaa pakoventtiilien nokkaprofiilia. Kypärän sisälle kuuluu julmettu ärjyntä, joka hätkäyttää jopa AMG V8:ien jälkeen. – Mikä perhan…, huudahdan vilpittömästi. Hetken mielessä ovat pelkotilat, että apukuskiksi on loikannut itse paholainen. Auto on kuitenkin ääntä vaille tyhjä. Lopulta kierroslukumittari saavuttaa lukeman 7 200 r/min ja AMG:n Speedshift-kaksoiskytkinvaihteisto aloittaa prosessin saumattomasti alusta seuraavalla vaihteella. Kaikki uusiksi Kokemuksen sydämenä toimiva M 139 -bensiinimoottori on sukua edellisen A 45:n M 133:lle, mutta uudet aerodynaamiset keulat pakottivat Mercedes-AMG:n kääntämään moottorin toisin päin. Nyt imupuoli sijaitsee auton keulalla, turboahtimen ja pakosarjan sijaitessa lähempänä tulipeltiä. AMG sai samalla optimoitua niin imu- kuin pakopuolen matkat mahdollisimman lyhyiksi ja vähennettyä turhia haaroja. Jopa moottorin yli virtaava ilmavirta on optimoitu pakopuolen jäähdyttämiseksi ja toisaalta tulipeltiin on asennettu lisäeristeitä matkustusmukavuuden säilyttämiseksi. Samalla AMG on voinut optimoida moottorista lähes kaiken, sillä litratehoja haetaan taloudellisuuden tapaan minimoimalla häviöt. Inspiraatiota on haettu muun muassa moottoriurheilusta (sylinteriputkien Nanoslide-pinnoite, closed deck -tyyppinen lohko). Lisäksi polttoaineen suorasuihkutusta on täydennetty imukanavasuihkutuksella. Moottori kootaan isompien AMG-voimanlähteiden tapaan “yksi mies, yksi moottori” -filosofian mukaisesti. A 45 ja CLA 45 saapuvat markkinoille 387 hevosvoiman perusversiona. Tuolloin huippuvääntö kirjataan lukemaan 480 newtonmetriä kierrosluvulla 4 750–5 000 r/min. Isompien AMG-mallien tapaan tarjolle tulee kuitenkin vieläkin ärhäkämpi S-versio. Periaatteessa ero muodostuu 0,2 baria suuremmasta (1,9 vs. 2,1) ahtopaineesta. Käytännössä A 45 S ja CLA 45 S kirjoittavat teholukemat muotoon 421 hevosvoimaa kierrosluvulla 6 750 r/min ja 500 newtonmetriä (5 000 – 5 250 r/min). Eroa edellisen polven A 45:een kertyy 41 hevosvoimaa ja 25 newtonmetriä. Kaksilitraisen M 139:n litratehoksi saadaan tuolloin 211 hevosvoimaa per litra. Tämä asettaa nelisylinterisen moottorin sangen arvostettuun seuraan reilusti eksoottisempien automallien joukkoon. Voima vaatii valtaa Monien muiden tehopajojen tavoin AMG ei kuitenkaan usko pelkkään muskeliin. Vaihteistona toimii salamana reagoiva AMG Speedshift 8G DCT, joka paukuttaa pykäliä sisään ajotilasta riippuen joko heti tai rajusti. Erityisen nokkelaksi AMG 45 -mallit muuttuvat uuden nelivedon kanssa. 4Matic+:ksi nimitetty järjestelmä perustuu uuteen monilevykytkimillä toteutettuun taka-akselistoon, jossa voimanjakoa voidaan säädellä portaattomasti takapyörien välillä. Ford Focus RS:n henkeen toteutettu järjestelmä lausutaan Mersuksi muotoon AMG Torque Control. Jaraman radalta nauhoitetuissa telemetrioissa näkyy, miten sähkömekaanisesti ohjattu järjestelmä vaihtelee voimanjakoa salamannopeasti akseleiden ja pyörien välillä. Käytössä on jopa Drift-ajotila, jolloin järjestelmä lähettää tahallaan liikaa voimaa ulommalle takarenkaalle. Toisaalta 4Matic+-nelivetojärjestelmä pysyy taustalla tuolloinkin. Niinpä jopa räväkkä lähtöavustin on edelleen käytettävissä, vaikka tarkoitus olisi paiskoa autoa sivuttain. A 45 S on porukan nopein 0–100 km/h sprintissä, selviytyen suorituksesta 3,9 sekunnissa. CLA 45 puolestaan pitää häntää kunnioitettavalla 4,1 sekunnilla, muiden malliversioiden asettuessa tasan neljään. Myöhemmin joukkoon liittyy vielä CLA Shooting Brake -farmarimalli, yhdistäen huvin ja hyödyn. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Haulikosta pohjapanssariin Samalla AMG on kiinnittänyt huomiota jousitukseen, säädettävään iskunvaimennukseen ja korin jäykkyyteen. Keulan vahvikkeet ovat pääosin tuttuja A 35:stä, joten moottoritilan pohjalevy sekä pohjan poikittaistuet ovat jo tuttuja ratkaisuja. Lisäksi AMG on kehittänyt etupyöränkaariin pystysuuntaiset tukipalat, joita nimitetään niiden muodon vuoksi haulikoiksi. Myös tukivarsia on päivitetty ja ohjausakseli on perusmalleja nopeampi. Uutta rautaa on lyöty myös taka-akselille, jota on tuettu selkeästi voimakkaammin. AMG on halunnut kytkeä akseliston kiinni suoraan koriin turhien liikkeiden eliminoimiseksi ja rakennetta on jälleen vahvistettu poikittaistuin. Samalla on uusittu kaikki puslat. Kun myös jarrut on laitettu uusiksi, alkaa alustaremontti olla valmis. S-versioissa ja AMG Dynamic Plus -varustepaketilla etujarrulevyt ovat 360 millimetriset ja varustettu kuusimäntäisin jarrusatuloin, jotka on kiinnitetty napaan säteittäin moottoriurheiluhengessä. S niin kuin shokki Liikenteessä Mercedes-AMG CLA 45 S vakuuttaa, sillä Comfort-ajotilassa auto ei ole tarpeettoman jäykkä ja kova. Perusvire on toki napakka, mutta alusta ei draamaile tekemällä tienpinnan kärpäsistä härkäsiä. Suorituskykyä sen sijaan löytyy. Arkisemmissakin ajotiloissakin vaihteisto ja moottori reagoivat nopeasti, vaikka pääpaino on sivistyneessä käytöksessä. Sporttien ja Racejen kohdalla meno ja mökä yltyvät, ja vaihdelaatikko antaa välillä vaihtotapahtumien tuntua koko autossa. Osa sisälle kuuluvasta moottoriäänestä on toki keinotekoisesti vahvistettua, mutta kaiutinefektiä ei ole kiitos AMG:n kehittämän järjestelmän. Radalla vimmaa löytyy riittävästi aina 200 km/h nopeuteen asti, jonka jälkeen kiihtyvyyden terävin kärki alkaa taittua. Kookkaat jarrut tekevät työnsä moitteetta, mutta rata-ajon kovissa jarrutuksissa hiukan vaahtomuovinen poljintuntuma vaatii luottoa kuljettajalta. Myös ohjauksessa tuntuu puudutettu kohta aivan keskikohdan tuntumassa, mutta kyse on lähinnä kauneusvirheestä. Ajokäytös on pääosin miellyttävän neutraalia. Nokkelan nelivetojärjestelmän huomaa mutkista poistuttaessa, sillä kaasupolkimen painallus kiristää linjaa niin, että ohjaus tulee suoristettua nopealla tahdilla. Rauhallisesta rajuun Mercedes-AMG CLA 45 S ja A 45 S mykistävät, sillä älykkäiden ja kesyjen kompaktiautojen keskuudessa täysiverinen AMG on kuin kettu kanalassa. Jopa AMG-leiman saanut A 35 vaikuttaa kovin normaalilta tässä seurassa, vaikka 35 tuokin peliin jo suurimman osan ulkonäöstä ja matkustamon varusteista. Ja toisaalta ajotiloissa, asetuksissa ja MBUX-näkymissä on melkoisesti säädettävää. Mutta kun kuulee maailman tehokkaimman nelisylinterisen tuotantomoottorin ajavan ohi täydellä kaasulla, mieleen tulee vain, että Affalterbachin työntekijöiden ärsyttäminen kannattaa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+ Moottori Bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 310 kW (421 hv), 6750 r/min Vääntö 500 Nm (5000–5250 r/min) Vääntö 500 Nm (5000–5250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,0 s Huippunopeus 270 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 189 g/km Mitat pituus 4693 mm, leveys 1857 mm, korkeus 1413 mm, akseliväli 2729 mm Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe