11.7.2024

Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – macchina elettrica molto piccante

Kuva Aake Kinnunen
Alfa Romeo Junior Veloce sähköauto

Odotukset eivät olleet korkealla Stellantiksen kopiokoneen juntatessa jälleen yhden version E-CMP-pohjaisesta B-segmentin autosta. Alfa Romeolla on kuitenkin taikaa, joten Junior Veloce liittyy hauskojen sähköautojen harvalukuiseen kerhoon.

Alfa Romeo Junior sai vauhdikkaan alun, kun mallin nimestä nousi poru tuoreeltaan. Alfan kotikaupungin Milanon mukaan nimetty auto sai tylyn vastaanoton, sillä sen valmistuspaikka on Puolan Tychy useiden Fiatien tavoin. Sinänsä ajatus jälleen yhdestä E-CMP2-pohjaisesta Stellantiksen kompaktiautosta oli jo hiukan puiseva, sillä melkein identtisiä autoja on tullut jo lähes kaikilta konsernin merkeiltä. 

Alfa Romeo Junior Veloce sähköauto

Junior jatkaakin siitä mihin Jeep Avenger ikään kuin jäi. Tarjolla on kevythybridisoidulla 1,2-litraisella bensiinimoottorilla oleva 100 kilowatin (136 hv) etuveto saa myöhemmin parikseen nelivedon, joka luottaa sähköistettyyn taka-akseliin. Suomen kannalta tärkein malli lienee tavallinen sähköversio, joka toki on jo ominaisuuksiltaan tuttua kauraa tässä vaiheessa. 115 kilowatin (156 hv) sähkömoottori, 51 kilowattitunnin akku ja 100 kW latausteho, tiedättehän. 

Alfa Romeo Junior Veloce sähköauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuuma versio

Sitten on Alfa Romeo Junior Veloce. Viime tingassa tehdas ilmoitti nostavansa Velocen tehoja ohi Abarth-sisaresta. 280 hevosvoiman (207 kW) tehot etuakselilla luovat kaikuja esimerkiksi Alfa Romeo 147 Q2:sta. Tehoja onkin yritetty ruoskia kuriin asentamalla etuakselille TorSen D-tyyppinen tasauspyörästön lukko. Hetkinen…

Junior Veloce on lisäksi saanut matalamman alustan (–25 mm), jämäkämmät kallistuksenvakaajat ja uudet jouset. Uusien ohjausakselin osien ansiosta autossa on myös nopeampi ohjaus, joten kuuma versio alkaa tehdä pesäeroa.

Etuvanteiden läpi erottuvat auton kokoon nähden räävittömät 382 mm jarrulevyt ja nelimäntäiset yksiosaiset jarrusatulat. Iskunvaimennus on suunniteltu Velocea varten ja se hyödyntää Citroënilta tuttua ideaa hydraulisista pohjaanlyöntikumeista, joskin lähes päinvastaiseen tarkoitukseen. Takajousitustakaan ei ole jätetty ennalleen, vaikka muutokset eivät ole niin rajuja kuin edessä. 

Hyvät ja huonot puolet

  • Ajettavuus
  • Muutosten kattavuus
  • Tyyli
  • Puuttuva ääni
  • Perusmallit pysyvät pimennossa
Alfa Romeo Junior Veloce sähköauto

Tasku-Alfa

Pituutta Alfa Romeo Juniorilla on 4,17 metriä, joten auto on kokonsa puolesta vielä B-segmentissä. Kokoon nähden auton tilat ovat tyypilliset, joten takapenkkiläisten mukavuus riippuu paljolti etupenkkiläisten pituudesta. Tavaratilaa on mainiot 400 litraa, 1 265 takaistuimet kaadettuna. Keulatila on mitoitettu vain ja ainoastaan latauskaapelille, missä roolissa tila toimiikin hyvin. 

Ovi auki ja hämmästely jatkuu. Velocen Sport-paketissa on Sabeltin valmistamat kunnolliset urheiluistuimet. Voimakkaan profiilinsa takia penkki kannattaa koeistua ennen ostopäätöstä, mutta säätöjen osuessa istuin tarjoaa kunnolla tukea painamatta liikaa. Ohjauspyörässä ja sisustassa on käytetty Alcantaraa.

Alfa Romeo Junior paljastaa toki yhteiset geeninsä esimerkiksi vaihdevalitsimen osalta. Kuljettajan mittaristonäyttö on 10,25 tuumaa, mutta se näyttää pieneltä alfamaisen lipan alla. Kojelaudassa oleva tietoviihdejärjestelmän näyttö on myös 10,25 tuumaa. Tutuista osista huolimatta sisustaan on saatu alfamainen tunnelma viljelemällä merkin käärmelogoa esimerkiksi älypuhelimen latausalustassa. Logo toistuu myös C-pilarissa. Kylkilinjassa, perässä ja varsinkin keulassa on tuttua sukunäköä Alfa Romeon malleihin, vaikka Scudetto-kolmiomaskiin on tehty tulkinta Alfan logosta onkin rohkea. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Renkaat visertäen

Baloccon testikeskuksessa Milanon lähistöllä Alfa Romeo Junior Veloce lunastaa kyllä antamansa lupaukset. Sekä nopeammalla sileällä radalla että mutkaista seututietä kopioivalla osuudella pikku-Veloce on selvästi kotonaan, vaikka nopeudet kohoavat herkästi yli Suomen tiestöllä sallituista. 

Alfa Romeo Junior Veloce sähköauto

Lukon ansiosta etuakseli löytää yleensä sopivasti pitoa äkäisesti reagoivan sähkömoottorin tarpeisiin. Lyhyehkö akseliväli ja sähköautoksi hyvä, alle 1 600 kilogramman, omamassa tarkoittavat, että Junior Veloce myös vaihtaa suuntaa mielellään. Tästä kuuluu osin kiitos nopeammalle ohjaukselle, joka ei kuitenkaan ole liian ärhäkkä tai poukkoileva. 

Märällä lukko ja kovanpuoleinen alusta tekevät Velocesta lievästi rauhattoman, mutta olemus rauhoittuu jälleen kuivalla. Testikeskuksen mukulakiviosuuksilla Junior Velocen alusta säilyttää toki napakan luonteensa, mutta kokonaisuus ei hajoa kivien ja pompotusten keskellä. Ikään kuin al dente.

Erityisen hyvin toimivat jarrut urheilullisessa ajotilassa, jolloin energian talteenoton roolia vähennetään. Eturenkaista lähtevät tsirputukset toimivat hyvin äänimerkkinä sopivasta hidastuvuudesta suljetuissa olosuhteissa. Märällä autoa on mahdollista viedä myös hienoisessa luisussa ilman, että ajonvakautus kokee tarpeelliseksi mikromanageroida. 

Velocessa on toki puolipakollinen synteettinen keinoääni, mutta ratkaisu on niin puolivillainen, ettei valmistajakaan jaksa siitä muistuttaa. Alfa Romeon klassisia moottoriääniä tulee ikävä. 

Alfa Romeo Junior Veloce ei mene ajettavuushurmoksessaan niin pitkälle, kuin Hyundai Ioniq 5 N, joka virtuaalivaihteineen ja jäähdytyskapasiteetteineen kykenee viihdyttämään kierroskaupalla. Pieni Alfa on silti täysin omassa luokassaan muihin B-segmentin sähköautoihin verrattuna.

Syksyllä Suomeen

Alfa Romeo Junior -malliston hinnat alkavat myöhemmin syksyllä saapuvasta 100 kilowatin kevythybridiautomaatista, joka Speciale-varustelulla asettuu 36 994 euroon. Hiukan ennen tätä saapuvat sähkömallit, joiden hinta on Speciale-varustelulla 41 990 eurossa.

Alfa Romeo Junior Veloce sähköauto

Autojen varusteluissa on myös jonkin verran eroja. Lämpöpumppu kuuluu mielenkiintoisesti vain tavallisen sähkö-Juniorin vakiovarusteisiin, mutta 11 kW laturi on sentään molemmissa versioissa. 

Nyt koeajettu ärhäkkä Alfa Romeo Junior Veloce asettuu 49 390 euroon. Onko se paljon vai vähän? Riippuu kysyykö aivoilta vai sydämeltä.

Alfa Romeo Junior Veloce sähköauto

Alfa Romeo Junior Veloce

SÄHKÖAUTO, etuveto

207 kW (280 hv), 345 Nm

Akku brutto / netto 54,0 / 51,0 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 100 kW

WLTP-kulutus ei selvillä

toimintamatka 322–334 km

Suorituskyky 0–100 km/h 6,0 s

huippunopeus 200 km/h

 

Mitat 

Pituus 4 173 mm

Leveys 1 781 mm

Korkeus 1 505 mm

Akseliväli 2 562 mm

Tavaratila 400–1 255 l

Omamassa 1 560 kg

perävaunu 0 / 0 kg

 

Euro NCAP ei testattu

Takuu 2 v 

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 49 390 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat