30.11.2024

Koeajo: Alpine A290 – se rivakampi Renault 5

Kuva Aake Kinnunen
Alpine A290 GTS koeajo sähkö

Alpine A290 on taskurakettiversio kuumeisesti odotetusta Renault 5:stä. Taipuuko uutukainen myös Alpinen ja Renault Sportin asettamiin vaatimuksiin?

Sähköinen Renault 5 E-tech on todennäköisesti kuluvan vuoden autotapaus, ja heti uutuuden kannoilla saapuu myös sen urheiluversio. Henkiin herätetty ranskalaismerkki Alpine on saanut vetovastuun Renaultin urheiluversioista ja ensimmäisenä nähdään Alpine A290. Tietyllä tavalla A290 henkii jopa ikonista Renault 5 Turboa, joka valmistettiin Alpinen kotitehtaalla Normandian Dieppessä. Alpine A290 puolestaan rullaa tehtaalta Renault 5:n kanssa Douaissa.

Alpine A290 GTS koeajo sähkö

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sporttisempi sisar

Jos Renault 5 E-tech electric ei ole vielä tuttu tapaus, kannattaa aloittaa lukemalla myös sen koeajo. Pähkinänkuoressa: alle neljä metriä kompakti sähköauto, jonka moottori ja akku Ranskassa melko lähellä auton kokoonpanolinjaa. Perusrakenteena on uusi AmpR Small, joka on lähtökohtaisesti etuvetoinen ja auton monivarsituettu taka-akseli on sukua Dacia Dusterille

Alpine A290 GTS Renault 5

Alpine A290 ponnistaa siis näistä lähtökohdista, sillä kori ja peruspalikat ovat samat. Alpine on kuitenkin tehnyt koko joukon omaa kehitystyötään. Esimerkiksi etuapurunko on vaihdettu, jotta autoon on saatu istutettua sähkö-Méganen 160 kW:n (220 hv) sähkömoottori. Lisäksi Alpinella ollaan tarkkoja auton painosta. 

52 kilowattitunnin akku on yhteinen Renault 5:n kanssa ja sen ansiosta Alpine saavuttaa noin 360 kilometrin toimintamatkan (WLTP). Lämpöpumppu kuuluu vakiovarustukseen. Latausteho on 100 kW CCS DC-latauksessa ja 11 kW Type 2 AC-latauksessa. Alpinekin tukee V2L ja järeämpää V2G sähkön ulosottoa.

Jo perusmalinen Renault 5 oli ajettavuudeltaan iloinen, mutta Alpinessa asiat on viety pidemmälle.

Alpine A290 GTS Renault 5

Etuakseliston nivelissä on tehty töitä kulmamuutosten ja “vetelyn” (torque steer) hallitsemiseksi. A290:ssä ei ole mekaanista tasauspyörästön lukkoa, mutta ilmiötä hillitään geometriasuunnittelun lisäksi Torque Precontrol -järjestelmällä, jossa sähkömoottorin 300 Nm:n vääntömomenttia hallitaan tarkasti kuljettajan pyyntöä ja ajotilannetta miettien. 

Alpine A290 GTS Renault 5

Auto on hiukan etupainoinen, 57%, minkä lisäksi 1 500 kilogrammaan jäävä paino ja matala painopiste ovat tässä luokassa erinomaiset. Iskunvaimentimissa käytetään hydraulisia pohjaanlyöntivaimentimia, joten Alpinesta on tehty perusvireeltään herkkä. Auto säilyttää Renault 5:n erinomaisen kääntyvyyden, joten kääntöympyrän koko on vain 10,2 metriä.

Jarruista vastaa Brembo. Jarrulevyt ovat edessä 320mm, takana 288 mm, ja nelimäntäiset etujarrut A290 lainaa peräti A110:stä. Sähköautolle tyypilliseen tapaan hidastuvuus aloitetaan energian takaisinkeruulla sähkömoottorin avulla, joten jarrujärjestelmien yhdistäminen saman polkimen taakse on vaatinut paljon työtä tuntuman osalta. 

Alpine A290 GTS

Loppusilauksen antavat renkaat. 160 kilowatin malleissa (GT Performance ja GTS) renkaana on A290:stä varten suunniteltu Michelin Pilot Sport 5 S. Maltillisemmat 130 kilowatin (160 hv) versiot luottavat Michelin Pilot Sport EV -renkaaseen. Renault 5:n tavoin Alpine A290 uskoo yhteen ainoaan rengaskokoon, joka sporttisiskossa on hiukan arkisisarta isompi 225/40 R19. 

Hyvät ja huonot puolet

  • Ajettavuus
  • Tyyli
  • Hauskuus
  • Tehoa voisi olla enemmänkin

Palkitsevaa palautetta

Alpine A290 muistuttaa paljon Renault 5:ttä kuljettajan työpisteeltä käsin, mutta erojakin löytyy. Selkein lienee A110:n tapaan tehty vaihdevalitsin keskitunnelissa. Ohjauspyörässä on makea sininen RCH-nuppi energian takaisinkeruun tason asettamista varten. Toinen yksityiskohta on punainen OV-painike, joka aktivoi suoraan auton huipputehon enintään 10 sekunniksi. Painike vaatii, että kaasupoljinta on painettu vähintään 10% verran ja Alpinen logiikka on, että ripeä oikotie huipputehoihin sopii painonsiirtoihin.

Alpine A290 GTS

Ensimetrit muistuttavat paljon Renault 5:ttä, eli auton ohjaus on nopeahko, mutta ei valtavan tunnokas. Alustan osalta Alpine A290 on ehkä jopa pehmeämpi, yleisesti sporttisena pidetty napakkuus on lähes kokonaan poissa, mutta poissa ovat myös turhat ja hermostuneet heilahdukset. Katuajossa rikkonainen asvaltti provosoi hiukan vetelyä rajuissa kiihdytyksissä, mutta osaltaan se antaa autolle luonnetta. 160 kilowattia ei ole älyttömän paljon edes etuvedossa, mutta 0–100 km/h selvitetään ripeästi 6,4 sekunnissa.

Alpine A290 GTS

Rata-ajossa tulee selväksi, että auto on todella tehty ajajille. Vapaampi ympäristö antaa mahdollisuuden kokeilla auton rajoja. Jarrutuntuma on johdonukaisen jämäkkä, joten ABS-jarrutuksen piste löytyy helposti. Mutkasta poistuttaessa vetelyä ei juuri esiinny rataympäristössä, mutta tehoa saisi olla enemmänkin. Tulee selväksi, että A290 on auto, joka elää painonsiirtoa varten.

Alpine A290 GTS

Useamman perättäisen ratasession jäljiltä auton lämpömittarit näyttävät punaista sähkömoottorille ja jarruille Mallorcan syyshelteessä. Alpinessa ei ole Hyundai Ioniq 5 N:n lähes loputonta lämpökapasiteettia, mutta puolen tusinan kierroksen ratavisiitit onnistuvat ongelmitta sopivasti tauotettuna.

Alpinessa ei ole kopioitu Hyundain virtuaalivaihteita, mutta Alpine Drive Sound -äänet sentään löytyvät. Hiukan korealaisten tapaan A290:n äänimaailma on rakennettu polttomoottoria lainaten, mutta ranskalaiset ovat luoneet oman miksauksen sähkömoottorin luontaisesta vihellyksestä ja A110:n pörinästä. Lopputuloksena on selvästi keinotekoinen ääni, jonka rakentuminen kertoo innostavalla tavalla nopeuden kertymisestä. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pikkuisen premiumpi

Ulkoisesti Alpine A290 erottuu Renault 5:stä muhkeampien pokkausten ansiosta. Pituutta on uusien puskurien ansiosta muutamia millejä enemmän, mutta neljän metrin raja alitetaan nipin napin. Uusi keulailme viittaa Alpinen syntymään rallitaipaleilla, mutta “lisävalot” ovat lähnnä koristeelliset. Konepellin latausindikaattori on vaihtunut A-logoon.

Sisustuksessa Alpine on tavoitellut hiukan premiumpaa otetta värikkääseen Renault 5:een verrattuna. Materiaaleissa ja viimeistelyssä ollaan pykälää fiinimpiä. Alpine-logoja ja Ranskan lippuja on viljelty pitkin autoa lähes hengästyttävästi. Istuimet ovat hyvä tasapaino tukea ja helppoa mukavuutta. Takapenkkien osalta Alpine on yhtä ahdas kuin Renault, mutta myös 326 litran tavaratila on pysynyt entisellään sisarusten välillä. Poikkeuksen muodostaa Alpineen saatava Devialet-äänentoisto, joka nipistää tilan 300 litraan.

Alpine A290 GTS

Kojelaudan näytöt ovat samat kuin Renault 5:ssä, mutta niiden näkymissä Alpine kulkee omia teitään. 10,25-tuumaisessa mittaristossa näkyy 1970-luvun tieteiselokuvalta näyttävä kolmioanimaatio OV-kytkintä painettaessa. 10,1-tuumaisessa kosketusnäytössä on käytössä Android-pohjainen järjestelmä, johon Alpine on lisännyt omat näkymät kertomaan esimerkiksi lämpötiloista, kierrosajoista tai G-voimista. Alpinella on myös oma ajovalmennusohjelma, joka neuvoo rata-ajossa ja antaa kuljettajalle tehtäviä auton suorituskyvyn kokeilemiseksi. Läheskään kaikkia harjoitteita ei tosin ole tarkoitettu tehtäväksi julkisessa liikenteessä, mutta toisaalta ennakointia opettavat haasteet sopivat liikenteeseen hyvin.

Alpine A290 GTS

Suomeen alkuvuodesta

Jo mainittu Hyundai Ioniq 5 N on helposti mielessä sähköisistä ajajan autoista puhuttaessa, mutta Alpine A290 sijoittuu kokonsa, tehonsa ja hintansa puolesta täysin eri luokkaan. B-segmentin taskuraketteja markkinoilla on oikeastaan vain yksi aiempi. Alfa Romeo Junior Velocesta käytettiin koeajotapahtumassa ilmaisua “se toinen auto”, sillä markkinallisesti autot sijoittuvat samaan lokeroon, vaikka ne ovat kovin erilaiset kuljettajan kannalta. 

Alpine A290 GTS

Siinä missä Alfassa on tuntuvasti enemmän tehoa ja mekaaninen tasauspyörästön lukko, luottaa Alpine painonsiirtoon, keveyteen ja kontrolliin. Junior Veloce näyttäytyykin tässä vertailussa eräänlaisena “hot rodina”, jonka keula osoitetaan haluttuun suuntaan ja menopoljin juntataan pohjaan. A290 puolestaan elää mutkissa, on mukavampi matka-ajossa ja palkitsee harkitut, täsmälliset ohjausliikkeet.

Alpinella hymyillän monalisamaisesti, kun puheeksi tulee lisäteho. Jotain ilmeisesti saattaapi olla tulossa, ja monivarsituennalla tehty taka-akseli ei sulkisi nelivetoakaan pois. Todennäköisemmin keulalle kuitenkin istutetaan ärhäkämpi versio sähkömoottorista.

Alpine A290 mallisto koostuu neljästä vaihtoehdosta. GT ja GT Premium perustuvat 130 kilowatin (160 hv) moottoriin ja maltillisempaan rengastukseen. Maltillisemmat versiot saavat 16 lisäkilometriä WLTP-toimintamatkaansa. Suorituskykyä kaipaaville on tarjolla GT Performance ja malliston huipulla on mukavuusvarusteet ja suorituskyvyn yhdistävä GTS. 

Alpine A290 GTS

Suomessa Alpine A290 tulee myyntiin alkuvuodesta 2025, jolloin Alpinen myynti alkaa Renaultin maahantuontiorganisaation kainalossa. Hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta kotimarkkinoilla Ranskassa malliston hinnat liikkuvat 38 700 eurosta 44 700 euroon. 

Alpine A290 GTS

SÄHKÖAUTO, etuveto

160 kW (220 hv), 300 Nm

Akku brutto / netto 55,0 / 52,0 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 100 kW

WLTP-kulutus 16,5 kWh / 100 km

toimintamatka 364 km

Suorituskyky 0–100 km/h 6,4 s

huippunopeus 170 km/h

 

Mitat 

Pituus 3 997 mm

Leveys 1 823 mm

Korkeus 1 512 mm

Akseliväli 2 534 mm

Tavaratila 326 l

Omamassa 1 554 kg

perävaunu 0 / 0 kg

 

Euro NCAP ei testattu

Takuu 4 v / 100 000 km (Renault 5)

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 44 700 € (Ranska)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat