19.2.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiat Grande Panda on osoitus, että B-segmentin kansanauton ei todellakaan tarvitse olla tylsä tai karsittu. Fiat Grande Panda on suuri pieni uutuus italialaisten mallistossa. Alle neljä metriä pitkä auto kuulostaa hysteeriseltä kandidaatilta “isoksi Pandaksi”, mutta Grande Pandan on tarkoitus olla isompi versio tavallisen, tutuksi tulleen Pandan (“Pandino”, pikkupanda) rinnalla. Jaottelu on vähän sama kuin Fiat 500:n ja 500X/500L:n kanssa, mutta huomattavasti paremmalla maulla toteutettuna.Fiatin toimitusjohtaja Olivier Francois on ensimmäisenä myöntämässä, että murheita on riittänyt aina vuoden 2008 finanssikriisistä saakka. Joko ongelmana on ollut FCA:n Chrysler-puoli, tai pandemia, tai komponentit, tai… Viimeisin haaste on ollut Euroopan unionin GSR II -turvalaitesäädös, jonka takia Fiat karsi mallistonsa lähes tyhjäksi. Uutta kansanautoa ei vain ole saatu markkinoille, vaikka Fiatin ikoniset mallit ovat olleet merkittävä osa Euroopan autokulttuuria sukupolvien ajan.Francoisin mukaan Fiat Grande Panda olisi voinut Euroopan suhteen olla uusi Punto tai uusi Uno, mutta Grande Pandalle halutaan menestystä ympäri maailman. Pandassa on siis parempi paketti tunnistettavaa tyyliä ja nimeä myös Etelä-Amerikan, Lähi-Idän ja Afrikan markkinoille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyA modo mioMilliä vaille nelimetrinen Fiat Grande Panda perustuu Stellantiksen Smart Car Platformiin, joka on tullut nopeassa tahdissa tunnetuksia Citroën ë-C3:sta ja muista sisarmalleista. Tarkan markan perusrakenne on suunniteltu sähköistystä ajatellen, mutta myös polttomoottori- tai hybridiversioita nähdään. Grande Pandan kohdalla Francois virnistelee, että tottakai myös neliveto on tulossa, joskin merkki pohtii vielä nelivedon toteutustapaa. Siluettina Fiat Grande Panda on rohkea viittaus alkuperäiseen vuoden 1980 autoon. Muotoilullisesti kulmia on toki pyöristelty, mutta yksityiskohdissa viittaukset jatkuvat. Kyljissä lukee painokirjaimilla PANDA alkuperäisen nelivetomallin tapaan ja osaan autoista kirjaimet voidaan korostaa tarroilla. Muualle autoa on jemmattu Fiatin vinoviivoja, logolaattoja ja Panda-tekstejä. Fiat-teksti ja Panda-logo on lyöty myös suoraan takaluukun muotoon ja keulasäleikkö on pieni viittaus alkuperäiseen muotoon. Pikselimalliset vaakasuuntaiset etuvalot muistuttavat kyllä eräästä korealaismerkistä, vaikka Fiatin mukaan X-valokuvio on lainattu betonibrutalistisen Lingotton tehtaan sivuikkunoista. Takavaloissa kuvio on käännetty pystyyn ja erottuvuus on parempi. Keulamaskin todellinen idea on luukun taakse piilotettu kiinteä Type 2 -latauskaapeli. Kierrekaapelilla on pituutta reilut neljä metriä ja sen kierremekanismi toimii lupaavan hyvin. Konetilassa kaapeli asuu omassa suojaputkessa turvassa kuralta ja lialta. Keulakaapelin yhteydessä CCS-pikalataus hoidetaan takalokasuojan latausportin kautta. Suomessa keulakaapeli jäänee kuitenkin harvinaisuudeksi, sillä etukaapeli tukee vain 7,4 kW 32A -latausta ja maahantuonnin harkinnassa on maavakioida Suomessa käyttökelpoisempi 11 kW kolmivaihelataus, jonka jäykempi kaapeli tuskin toimisi luotettavasti kelamekanismissa. Tuolloin lataaminen tapahtuu aina tokalokasuojan portin kautta.Ja kyllä, mallistossa olevat valkoiset teräsvanteet saa kuulemma varusteasorajoista riippumatta. Asia on Francoisin naurahduksesta päätellen herättänyt enemmänkin keskustelua Fiatin tuotejohtajissa. View this post on Instagram A post shared by Moottori (@moottorimedia) Alta modaSisätiloissa Fiat Grande Panda luottaa yhden mallin strategiaan. Päävärinä on sininen, jota on korostettu keltaisella tehostevärillä, mutta tarkempi toteutus riippuu varustetasosta. Siellä täällä on lisäksi mainioita yksityiskohtia. Kojelaudan näyttöjen kehyksessä on auton pienoiskuva, istuimessa lukee “Panda Made With Love In Fiat” ja ovikortteihin on kirjoitettu FIAT vanhalla logokirjaintyylillä. Ohjauspyörästäkin löytyvät Fiatin takavuosien vinoviivat. Eikä kaikki ole tehtyä pelkkää sievistelyä ajatellen. Grande Pandan kojelaudassa on kaksiosainen hanskalokero, jonka ylälokero on saanut bambupuisen kannen. Ratkaisu on vaatinut apukuljettajan turvatyynyn siirtämisen kattoon, mikä näkyy aurinkolippojen sijainnissa. Hansikalokeroiden välissä on vielä kapeahko hyllytaso alkuperäisen Pandan tapaan. 10-tuumainen mittaristonäyttö on saanut hyvin fiatmaisen designin. 10,25-tuumainen tietoviihdejärjestelmän näyttö tukee älypuhelinpeilausta ja myös sen sommittelu on tuttu Fiatin lähivuosien malleista. Pop-perusvarustelussa ruudun sijaan tulee kuitenkin älypuhelinteline Citroënin You-varustelun tapaan. Kojelaudan, näyttökehyksen ja mittariston instrumenttien pyöristetty muoto on lainattu Torinon keskustassa sijaitsevan Lingotton tehdasrakennuksen muodosta. Tilojen osalta Fiat Grande Panda on nimensä mukaisesti hiukan isompi Panda. Matkustamossa on yllättävän hyvin tilaa neljälle keskimittaiselle aikuiselle, mistä kiitos korkealinjaisen korin. Takaistuimen jalkatilaa on hiukan Citroën ë-C3:a vähemmän. Tavaratilaa on 350 litraa perustasossa ja tason alla on voimalinjasta ja paikkaussarjasta riippuva 11-62 litran tila. Laajennettuna tavaratila on yli 1 300 litraa.Mille metriYhteisen perusrakenteen myötä Fiat Grande Panda jakaa myös voimalinjansa muiden Smart Car Platformin autojen kanssa. Hybridisoitu 1,2-litrainen kolmisylinterinen (74 kW/100 hv) versio tulee myyntiin kolmena malliversiona (Pop, Icon La Prima), joista Pop on koko malliston karsituin. Icon sisältää jopa suurimman osan mukavuusvarusteista ja La Prima sisältää ennen kaikkea kosmeettista kivaa.Suurempaa keskustelua on herättänyt Fiat Grande Panda Electric, jonka pohjasta löytyy sisarmalleista tuttu 44-kilowattituntinen LFP-akku. WLTP-toimintamatka on noin 320 kilometriä, mikä sopii pienelle kaupunkeihin ja taajamiin tarkoitetulle autolle mainiosti. Pikalatauksen teho on 100 kW, Type 2 AC-latauksen tilanteen käsittelimme kierrekaapelin yhteydessä.Sähköisen Grande Pandan varusteasoja on kaksi: malliston huipulla oleva La Prima on yhteinen hybridiversion kanssa, mutta alempana tasona on Red, joka on yhteistyössä Product Red -hyväntekeväisyyskampanjan kanssa. Lämpöpumpun puuttuminen ei liene pienen Fiatin kanssa samanlainen kysymys kuin Opel Fronteran tai ë-C3 Aircrossin kanssa. Akun esilämmityksen puuttuminen puolestaan rajoittaa auton ladattavuutta tietyissä tilanteissa, mutta pienen akkukoon ansiosta ero tuskin on kovin merkittävä useimmissa tapauksissa.Sähkömoottorin teho on 83 kW (115 hv) sisarmallien tapaan, mutta tehoreservit ovat hyvät suhteessa auton kokoon. Kaasuvasteessa on Citroën ë-C3 Aircrossin tapaan pieni kynnys aivan nollavauhdin tuntumassa, mutta sen jälkeen Grande Pandaa voi ruoskia Torinon kaduilla aitoon italialaiseen tapaan. 0–100 km/h suoritetaan 11 sekunnissa ja virallinen huippunopeus on 132 km/h. Fiat Grande Panda painaa sähköisenä yli 1 500 kg (hybridinä 200 kg vähemmän), joten auto ei ole aivan yhtä kepoisa liikkeissään kuin aiemmat Pandat. Fiat on kuitenkin löytänyt hyvän tasapainon, joten auton olemus on melko lähellä alkuperäistä ja erottuu Citroën ë-C3:sta selkeästi. Mikrokarkeuksien suhteen Grande Panda kulkee hienosti, mutta ero ranskalaissisareen syntyy töyssyissä. Citroënin hydrauliset “pohjaanlyöntikumit” iskunvaimentimien jatkona antavat autolle pehmeämmän kyydin, mutta Grande Panda hoitaa isommat muodot yhdellä energisellä liikkeellä ilman heilahduksia. Kyse on siis koulukuntaeroista ja molemmat istuvat merkkiensä tyyliin kuin nenä päähän.Ohjaus on ripeähkö ja auton mittoihin nähden yllättävän raskas kepeiden “City Mode” -fiatien jälkeen. Jarrupolkimen tuntumasta Fiatille voi antaa ehdotonta plussaa, sillä autolla pystyy tekemään italialaiseen iltapäiväliikenteeseen soveltuvia teräviä jarrutuksia hyvällä luottamuksella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLa dolce vitaFiat Grande Panda on odotettu ja ihastuttavan raikas avaus Italian kansanautojen valmistajalta. Auto saattaa liittyä alalla voimakkaamminkin olevaan retrodesign-aaltoon, mutta uusi tulkinta Giorgetto Giugiaron klassikkomallista toimii erinomaisesti nykyaikaan päivitettynä. Yhtäläisyyksiä on varsinkin Renault 5 Electric E-techin kanssa, vaikka autoilla onkin tilaeroa Grande Pandan hyväksi.Pienten kaupunkiautojen suunnittelu on todennäköisesti autoalan vaikein laji, sillä vähäiset eurot, millit ja grammat täytyy käyttää tarkasti, mutta auton ei tulisi silti tuntua ankealta tai karsitulta. Fiat on onnistunut tässä jälleen esimerkillisesti, joten Grande Pandaa nähtäneen jälleen Keski-Euroopan kaupunkien kadunvarsiparkeissa kosolti “Pandinoa” korkeammasta hinnasta huolimatta.Suomeen Fiat Grande Panda tulee kesän kulmilla ja maahantuonnin mukaan on odotettavissa, että sähkö- ja hybridimallit tulevat maahan lähes samaan aikaan. Kesän kulmilla kuullaan tarkemmin myös auton hinnoittelusta. Saksassa Fiat Grande Panda Hybridin hinnat alkavat 18 490 eurosta ja Grande Panda Electricin hinnat alkavat 24 990 eurosta. Fiat Grande Panda La Prima Electric SÄHKÖAUTO, etuveto 83 kW (115 hv), 122 Nm Akku brutto / netto 44,0 / 43,8 kWh Lataus Type 2: 7,4 kW (1 x 32 A) CCS: 100 kW WLTP-kulutus 16,8 kWh / 100 km toimintamatka 320 km Suorituskyky 0–100 km/h 11,0 s huippunopeus 132 km/h Mitat Pituus 3 999 mm Leveys 1 763 mm Korkeus 1 581 mm Akseliväli 2 540 mm Tavaratila 350–1 315 l Omamassa 1 554 kg perävaunu 550 / 550 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 vuotta ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 27 990 € (Saksa) Lue lisää Kaikki artikkelit 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 7.11.2024 Koeajo Koeajo: Fiat Ducato – vieläkin nykyaikaisempi, mutta onko riittävästi? 9.5.2024 Koeajo Koeajo: Fiat 600e – kuin Pixarin piirtopöydältä lainattu 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 9.4.2024 Koeajo Maistiainen: Fiat 600e – nätti kuin naperokarkki 6.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Fiat e-Doblò Van – bye bye vanha Doblò, tervetuloa uusi! 21.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Fiat e-Scudo Maxi Crewcab – Pikkubändin sähköinen keikkabussi, basistille paikka varattuna 5.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Fiat 500 La Prima Cabrio – Tyylikäs, tyyris, tyköistuva, tyttömäinenkin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 20.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Hybrid - edelleen se varmempi vaihtoehto 19.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volvo julkisti ensimmäisen sähköautonsa - Volvo Elbil 1976 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 20.2.2025 Ajoneuvot Aikakausien läpi kulkeutunut kestosuosikki Volvo XC60 on jälleen saanut kevyen faceliftin 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille