27.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Honda Jazz Crosstar osoittaa, miten valmistaja on reagoinut edellismallin epäkohtiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda Jazz Crosstar on malliston ylhäisin painos, ja käy vaikka pienestä katumaasturista. Hyvää: avaruus, persoonallisuus, malliin tehty kehitystyö. Huonoa: pintakova alusta. Uusi Honda Jazz on tarjolla myös korkeampana Crosstar-painoksena, jonka näkyvimmät ulkoiset tuntomerkit ovat suurempi jäähdyttimen säleikkö ja sumuvalojen kehykset yhdistettynä koko auton alla kulkevaan mustaan alaosaan sekä samanvärisiin lokasuojan kaariin.Maastomeikki ulottuu myös pintaa syvemmälle, sillä maavaraa asettuu kolme senttiä runsaammaksi kuin vastaavalla pyöräkoolla tanssahtelevassa perus-Jazzissa.Muhkeista koristeista johtuen kokonaispituus on vajaat viisi senttiä suurempi, ja leveyttäkin on tullut lisää kolmisen senttiä. Lisää mascaraa saa nyt koeajetun Plus-version mustasta katosta.Sinänsä Crosstar pohjautuu Jazzin Executive-varustetasoon. Samalla kyseessä on kallein listalta löytyvä Jazz liki 30 000 euron hintalappuineen – korotusta tässä kohdin Executive-malliin reilun 2 500 euron verran. Sisätiloissa erottuvat maastohengessä likaa hylkivä verhoilu sekä kangaspäällysteinen kojelauta tavallisen mallin keinonahan sijaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEpäkohdat korjattuOli sitten kyseessä Crosstar tai tavallinen Jazz, Hondan tuotekehitykselle voi antaa tunnustuksen siitä, miten edeltävän mallin epäkohtiin on uudistuksessa reagoitu. A-pilarit eivät enää yhtä lailla haittaa näkyvyyttä, istuimeen on lisätty reippaasti reisitukea ja hybridivoimalinja tarjoaa olennaisesti enemmän potkua varsinkin liikennevalolähdöissä. Käyttöliittymäkin on ottanut aimo harppauksen selkeämpään päin Hondan viime vuosien sekavammista toteutuksista.Niinpä yhtälönä syntyy olohuonemaiset tilat tarjoava, hyvin tehdyn tuntuinen ja massasta poikkeava pikkuauto, josta löytyy enää himpun verran ärsyttävyyksiä. Esimerkiksi ajoasento on nyt sellainen kuin pitääkin – vain kova pääntuki estää rentouttavimman nojailun. Kaksipuolainen, entisestään oloa avartava ohjauspyörä sekä runsaat säilytystilat ansaitsevat lisäkehut. Sittenkin pikkuautomainenMoottoritien nopeudenmuutoksissa tehon puute onkin sitten jo selvempää sorttia, minkä lisäksi nyökkiminen ja pompotus alkavat säestää menoa. Alusta ei selviä täysin moitteetta kaupungissakaan, sillä kuoppaiset kadut vaatisivat hieman pintapehmeämpää toteutusta. Crosstarin kokonaisuus jää, juuri edellä mainitusta omaleimaisuudesta johtuen, silti selvästi plussan puolelle.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Honda Jazz Hybrid Crosstar Plus Hinta alkaen 29 842 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 842 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, 1-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 80 kW (109 hv). Teho 72 kW (97 hv), 5500–6400 r/min Vääntö 131 Nm (4500–5000 r/min) Vääntö 131 Nm (4500–5000 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 80 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,8 (yhd.) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4090 mm, leveys 1694 mm, korkeus 1556 mm, akseliväli 2520 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen