27.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Honda Jazz Crosstar osoittaa, miten valmistaja on reagoinut edellismallin epäkohtiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda Jazz Crosstar on malliston ylhäisin painos, ja käy vaikka pienestä katumaasturista. Hyvää: avaruus, persoonallisuus, malliin tehty kehitystyö. Huonoa: pintakova alusta. Uusi Honda Jazz on tarjolla myös korkeampana Crosstar-painoksena, jonka näkyvimmät ulkoiset tuntomerkit ovat suurempi jäähdyttimen säleikkö ja sumuvalojen kehykset yhdistettynä koko auton alla kulkevaan mustaan alaosaan sekä samanvärisiin lokasuojan kaariin.Maastomeikki ulottuu myös pintaa syvemmälle, sillä maavaraa asettuu kolme senttiä runsaammaksi kuin vastaavalla pyöräkoolla tanssahtelevassa perus-Jazzissa.Muhkeista koristeista johtuen kokonaispituus on vajaat viisi senttiä suurempi, ja leveyttäkin on tullut lisää kolmisen senttiä. Lisää mascaraa saa nyt koeajetun Plus-version mustasta katosta.Sinänsä Crosstar pohjautuu Jazzin Executive-varustetasoon. Samalla kyseessä on kallein listalta löytyvä Jazz liki 30 000 euron hintalappuineen – korotusta tässä kohdin Executive-malliin reilun 2 500 euron verran. Sisätiloissa erottuvat maastohengessä likaa hylkivä verhoilu sekä kangaspäällysteinen kojelauta tavallisen mallin keinonahan sijaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEpäkohdat korjattuOli sitten kyseessä Crosstar tai tavallinen Jazz, Hondan tuotekehitykselle voi antaa tunnustuksen siitä, miten edeltävän mallin epäkohtiin on uudistuksessa reagoitu. A-pilarit eivät enää yhtä lailla haittaa näkyvyyttä, istuimeen on lisätty reippaasti reisitukea ja hybridivoimalinja tarjoaa olennaisesti enemmän potkua varsinkin liikennevalolähdöissä. Käyttöliittymäkin on ottanut aimo harppauksen selkeämpään päin Hondan viime vuosien sekavammista toteutuksista.Niinpä yhtälönä syntyy olohuonemaiset tilat tarjoava, hyvin tehdyn tuntuinen ja massasta poikkeava pikkuauto, josta löytyy enää himpun verran ärsyttävyyksiä. Esimerkiksi ajoasento on nyt sellainen kuin pitääkin – vain kova pääntuki estää rentouttavimman nojailun. Kaksipuolainen, entisestään oloa avartava ohjauspyörä sekä runsaat säilytystilat ansaitsevat lisäkehut. Sittenkin pikkuautomainenMoottoritien nopeudenmuutoksissa tehon puute onkin sitten jo selvempää sorttia, minkä lisäksi nyökkiminen ja pompotus alkavat säestää menoa. Alusta ei selviä täysin moitteetta kaupungissakaan, sillä kuoppaiset kadut vaatisivat hieman pintapehmeämpää toteutusta. Crosstarin kokonaisuus jää, juuri edellä mainitusta omaleimaisuudesta johtuen, silti selvästi plussan puolelle.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Honda Jazz Hybrid Crosstar Plus Hinta alkaen 29 842 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 842 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, 1-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 80 kW (109 hv). Teho 72 kW (97 hv), 5500–6400 r/min Vääntö 131 Nm (4500–5000 r/min) Vääntö 131 Nm (4500–5000 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 80 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,8 (yhd.) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4090 mm, leveys 1694 mm, korkeus 1556 mm, akseliväli 2520 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 19.2.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq on rantautumassa Suomeen, selkeänä tähtäimenään ensirekisteröintitilaston kärkikymmenikkö 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”