8.6.2023 Ajoneuvot Koeajo: Ineos Grenadier – vuoden merkittävin maasto-uutuus ei tyydy kompromisseihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi automerkki on täällä – ja tällä kertaa sen taustalla ei ole vain uusi brändi tutulle autoyhtiölle. Ineos Grenadier on petrokemiajätin ensimmäinen auto, jonka on tarkoitus olla luokkansa maastokykyisin. Hyvää: rehellinen maasturi, tyyli, voimalinja. Huonoa: ohjaus, hinta. Kuten moni jo tietää, viitisen vuotta sitten brittimiljardööri Sir Jim Ratcliffe sai idean uudesta aluevaltauksesta Ineos-petrokemiayhtiöllään. Näin sai alkunsa Ineos Grenadier -maastoauto, jonka oli määrä olla luokkansa maastokelpoisin, kestävin ja hyödyllisin ajoneuvo.Projektissa käytettiin alihankkijoina useita autoalan kokeneimpiin kuuluvia yrityksiä. Osia ja kehitystyötä on ollut tekemässä muun muassa Magna-Steyr, Carrado ja Brembo. Moottorivalikoima on BMW:n käsialaa, ja vaihteistona on aina kahdeksanportainen ZF:n automaatti. Autot valmistetaan Daimlerin entisellä tehtaalla Ranskassa, joka siirtyi Ineoksen omistukseen työntekijöineen.Auto muistuttaa ulkonäöltään jopa kyseenalaisen paljon alkuperäistä Land Rover Defenderiä, jonka valmistus ”sattumalta” päättyi suurin piirtein samoihin aikoihin kuin Grenadierin kehitystyö alkoi. Auton ulkomuotoa puitiin käräjilläkin, mutta mitään estettä uuden maastoauton muodoille ei lopulta löytynyt.Ulkonäöstä huolimatta auton kerrotaan olevan rakennettu aivan puhtaalta pöydältä, ja kehityksessä on yritetty miettiä asioita hieman laatikon ulkopuolelta – näin alusta asti auton suunnittelu kun ei ole hirmuisen yleistä automaailmassa. Autoon ei siis joistain ulkonäköyhtäläisyyksistä huolimatta sovi mitkään vanhan Defenderin osat suoriltaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaasto- tai maantievarusteinAuto on 4 896 millimetriä pitkä, 2 146 mm leveä ja 2 036 mm korkea. Mistään pienestä ja ketterästä maastoautosta ei siis ole kyse.Moottorivaihtoehtoja on kaksi, kolmilitraiset BMW:n bensiini ja diesel. Suomessa todennäköisesti suositumman dieselin taktiset lukemat on 183 kilowattia (249 hv) ja 550 newtonmetriä. Bensiinimoottorin vastaavat luvut on 210 kW (286 hv) ja 450 nm.Auto on saatavilla Suomessa aluksi joko Trialmaster- tai Roadmaster-varustelulla, joka tarkoittaa nimien mukaisesti sitä suuntautuuko auto enemmän maastoon vai tielle. Trialmaster-versio on vakiona varusteltu Rough Packagella, joka tuo mukanaan muun muassa tasauspyörästön lukot eteen ja taakse, keskilukko kuuluu kaikkiin versioihin vakiona. Lisäksi malliin kuuluu all terrain -renkaat 17-tuumaisilla peltivanteilla. Roadmasterin etuina on muun muassa alumiinivanteet ja nahkaverhoilu. Station wagon tai Utility wagon -pakettiautoina autoa ei toistaiseksi Suomeen tuoda.Varpaat veteenAuton sisätiloja ihmetellessä ja painikkeita hypistellessä ihmetyttää kaikkien kytkimien löysyys. Ikään kuin ne olisivat jo valmiiksi väljiksi paineltuja. Syy tälle löytyy valmistajan edustajalta: painikkeet on suunniteltu kestämään pölyä ja vettä, kun sovitus ei ole liian tiukka, mahdollisesti niihin pääsevä vesi pääsee todennäköisesti myös pois niistä.Vettä auto kestää muutenkin, lattioissa on poistoventtiilit, jotta auton lattialle kertyneet mudat voi huuhtoa pois vedellä. Veden poisto tapahtuu lattiassa sijaitsevasta propusta.Recaron istuin tuntuu tukevalta ja mukavalta. Vaihdekeppi on tuttu esimerkiksi muutaman vuoden takaisista Bemareista, ja paksu ohjauspyöräkin tuntuu olevan samantapainen kuin baijerilaisissa. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on 12,3-tuumainen. Ilme on nykyaikainen, ja varsin selkeä useammasta valikosta huolimatta. Näytöltä voi tutkailla esimerkiksi auton kallistuksia, rengaspaineita ja ohjauskulmaa. Auton mittaristo on erittäin minimaalinen, eikä siinä ole edes nopeusnäyttöä, vaan vauhtia katsotaan esimerkiksi Teslan tapaan keskinäytön vasemmasta yläkulmasta. Itse mittaristosta löytyy lähinnä varoitus- ja merkkivaloja.Lukkojen avulla eteenpäinKoeajolla päästiin käymään maantien lisäksi helpohkolla maastoradalla, jonka yhdessä kohdassa päästiin kuitenkin melkoisen reippaaseen ristiriipuntaan, joka ei tuottanut Eatonin etu- ja takalukoilla varustetulle mallille minkäänlaisia ongelmia.Näkyvyys autosta on hyvä, auton nurkat hahmottaa kulmikkaan muotoilun ansiosta helposti, joka tekee ahtaisiinkin rakoihin tähtäämisestä helppoa. Myös voimalinja tuntuu hyvältä maastoajoon: ryömittäminen on helppoa, eikä auto säntäile turhia. Jarrupoljinta saa painaa melkoisen kovasti, mutta sen vaste on tarkka.Maastopätkällä ihmetystä aiheutti autoon kantautuneet melkoisen kovat narinat ja kolahdukset alustan toiminnasta – mutta ilmeisesti niitä ei tarvitse säikähtää. Mikäli pääsemme kotimaan koeajossa maaston puolelle, niin aiheeseen tullaan varmasti palaamaan tarkemmin silloin.Ilmeisestä maastokyvykkyydestä huolimatta auton voi ajaa aina jumiin, ja sitä varteen auton voi varustella myös vinssillä. Perinteisen etuvinssin lisäksi Grenadieriin voi ostaa irrotettavan takavinssin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeiden tahmeinIneoksen työntekijät kehuvat autoa esitellessään kovasti myös sen ominaisuuksia tien päällä. Täysiveriset maastoautot harvoin ovat mukavia vaikeiden olosuhteiden ulkopuolella, mutta Ineoksen pitäisi olla kestopäällysteelläkin luokkansa kärkeä.Tämä kuvitelma kariutuu jo ensimmäisessä risteyksessä, kun auton ohjaus ei palauta lainkaan. Hitaasta vauhdista huolimatta rattia täytyy vääntää nopeasti takaisin suuntaan mistä sitä on käännettykin, ettei päädytä niin sanotusti tahattomaan maastoajoon ojan puolelle.Ohjaus tuntuu tahmealta, huonosti palauttavalta ja epätarkalta myös kovemmissa vauhdeissa. Hiljalleen siihen alkaa tottumaan, mutta hyväksi sitä ei parane kehua. Koeajossa oli vielä ensimmäistä kertaa tuotantovalmiit autot, eikä usein ensikoeajoissa käytettävät esisarjan tuotteet, joten ohjausratkaisu lienee lopullinen. Tämänkin pariin kuitenkin parataan tarkemmin kotimaan koeajon yhteydessä. Muuten tieominaisuuksissa ei ole juuri valitettavaa. Molemmat voimalinjat tarjoavat reilusti enemmän voimaa kuin auto tarvitsee, mutta jääpähän tehoreserviä esimerkiksi perävaunun vetämiseen. Bensiinimoottori vedättää tasaisellakin kaasulla kierroksia turhan korkealle, ja on muutenkin luonteeltaan rauhallisempaa dieseliä menohaluisemman tuntuinen. ZF:n automaattivaihteiston vaihdot huomaa, mutta ne ovat miellyttävän määrätietoisia vaihtoja, eikä kuminauhamaisuutta ole nimeksikään.Suomeen ensimmäisiä Ineoksia odotetaan saapuvan touko-kesäkuun tienoilla. Halvin malli on dieselmoottorinen Fieldmaster-varusteltu, jonka lähtöhinnaksi ilmoitetaan 140 142 euroa – josta 59 465 e tarttuu matkalla verottajan taskuun.Enemmän maastoon suunnatun Trialmasterin hinta puolestaan alkaa dieselinä 144 623 eurosta, ja bensiininä 148 881 eurosta.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Ineos Grenadier STW Trialmaster Edition Hinta alkaen 144 632 € Moottori Dieselmoottori 2 993 cm3, 6 sylinteriä, kaksoisahdettu, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 183 kW (249 hv), 3250–4200 r/min Vääntö 550 Nm (1250–3000 r/min) Vääntö 550 Nm (1250–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 12,2 (yhd.) CO2-päästöt 323 g/km Mitat pituus 4896 mm, leveys 1930 mm, korkeus 2036 mm, akseliväli 2922 mm Tavaratila: 1152 l Omamassa: 2811 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 100 000 km. Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa