8.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar F-Type 2.0 i4 300 Convertible– nelosmoottori riittää iloon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelisylinterinen Jaguar F-Type 2.0 i4 on ilahduttavan tasapainoineni kokonaisuus.Hyvää: ulkonäkö, riittävä suorituskyky, ajettavuus varauksin, coupé-mallin hinta. Huonoa: ohjauspyörä ja ohjaustunto, vaihteiston toiminta. Tummanvihreä Jaguar F-Type Convertible näyttää syntisen hyvälle Kalifornian kirkkaassa auringossa. Englantilainen urheiluauto on kotona kaukana kotoa. Tässä maisemassa Jaguarin pitkän konepellin odottaisi kätkevän V8:n, vaan koeajoautossa sylintereitä on puolet vähemmän: F-Typen saa nyt kaksilitraisella nelosmoottorilla.Voimanlähde edustaa Jaguar Land Roverin tuoretta Ingenium-moottoriperhettä. Täysalumiinisesta voimanlähteestä on turboahtimella saatu tasan 300 hevosvoiman huipputeho. Vaikka lukema kalpeneekin esimerkiksi tuoreimmalle Honda Civic Type R:lle, on kyseessä lopulta varsin kelpo määrä tehoa pieneen autoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeveämpi ja iloisempiNelosmoottorin läsnäolon huomaa heti. Aivan kuin turha painolasti olisi heitetty pois hidastamasta auton liikkeitä, 52 kilon painoeron V6-malliin todella huomaa (F-Type 2.0i painaa 1615 kg). Nyt F-Typen mainiosta balanssista on helpompi nauttia, auto tuntuu kuin tanssivan mutkasta toiseen yli- ja aliohjaamisen kapeassa, mutta helposti lähestyttävässä ikkunassa.Tilannetta edesauttaa ainakin koeajettavassa USA-mallissa käytettävä varsin konservatiivinen 18-tuumainen rengastus, jonka tarjoama pito on järkevässä tasapainossa auton kykyihin nähden.Jaguarin alusta on sopiva yhdistelmä mutkateille ja rantabulevardeille. Jousitus on nykymittapuulla hivenen pehmeä, joten kori saa elää luonnollisesti kaarteissa. Iskunvaimennus on tehtäviensä tasalla, joten suuremmissa heitoissakaan pehmeys ei kostaudu turhina liikkeinä. Maantiellä terävimmät töyssyt tulevat urheiluautomaisesti läpi, mutta se kuuluu asiaan.Paksu ohjauspyöräAjettavuuden ainoa moite koskee ohjausta. Ensinnäkin F-Typen ohjauspyörä on edelleen liian paksu: kämmeniä on mahdoton kiertää valtavien puolien ympärille perinteisessä varttia-vaille-kolme -asennossa.Välitykseltään ohjaus on sopivan nopea pieneen urheiluautoon. Keula reagoi ohjausliikkeisiin sopivan terävästi, muttei kuitenkaan samanlaisella äkäisyydellä kuin suurempimoottorisissa malleissa. Ehkä syynä on koeajoauton liikkeitä hieman pehmentävä korkeaprofiilinen rengastus, tai sitten keveämmän moottorin vuoksi keulan massaa ei tarvitse peitellä yliherkällä ohjauksen keskialueella. Valitettavasti tuntuma tiehen jää yhä hyvin etäiseksi. Koska pidon rajat ovat varsin matalat, oppii Jaguarin keulaan luottamaan sokeasti, mutta sormenpäihin tihkuva tieto tienpinnasta viimeistelisi urheiluauton ajokokemuksen.Nelosmoottori riittääArvokkaampien F-Type -mallien kokemus luottaa vahvasti soinnikkaisiin V6- ja räkäisiin V8-moottoreihin. Nelisylinterisen äänimaailmaan kohdistuvat epäilykset kuitenkin kaikkoavat nopeasti. Etenkin täyskaasulla äänimaailmasta löytyy ilahduttava määrä voimantuntoa. Osakaasulla soinnissa on pahimmasta kilpailijasta Porsche 718:sta tuttua keinotekoista papatusta, mutta kokonaisuutena nelisylinterinen riittää mainiosti F-Typeen.Ajettavuudeltaan turbomoottorin ja 8-portaisen automaattivaihteiston yhdistelmä on vaivaton. Voiman annostelu on helppoa ja vaihteisto pelaa kruisaillessa hienosti. Täyskaasulla meno on reipasta, mutta ei aivan niin ripeää kuin 300-hevosvoimaiselta pienikokoiselta autolta olettaisi – esimerkiksi viisiovinen Seat Leon Cupra 300 suoriutuu 0–100 km/h –kiihdytyksestä samaan 5,7 sekuntiin kuin Jaguar.Kiihtyvyyden tuntua F-Type i4 300:ssa laimentaa 8-portaisen automaattivaihteiston toiminta, joka ei tässä malliversiossa ole urheiluasetuksilla yhtä napakkaa kuin V6- ja V8-malleissa. Myös alasvaihdot täyskiihdytyksissä tapahtuvat verkkaisesti. Hyvä manuaalivaihteisto sopisikin roadster-henkeen erinomaisesti, mutta valitettavasti se tuskin saavuttaisi kaupallista suosiota.Kokonaisuutena nelisylinterinen Jaguar F-Type on silti mainio paketti. Teatraalisten V-koneisten mallien rinnalla se tuntuu tavallisemmalta, mutta silti aidolta ja eheältä kokonaisuudelta. Monella tapaa se tuo mieleen Mazda MX-5:n, mutta ripeämpään ja arvokkaampaan kuoreen paketoituna.163 grammaan kilometrillä jäävien päästöjen ansiosta verolliseksi hinnaksi jää Coupéna 79 995 euroa ja Convertiblenä 91 617 euroa. Se on toki paljon rahaa, mutta harvoin sillä summalla on saanut yhtä näyttävää pakkausta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Koeajo: Jaguar F-Type 2.0 i4 300 Convertible Hinta alkaen 91 617 € Moottori Bensiinimoottori 1997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 221 kW (300 hv), 5500 r/min Vääntö 400 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 400 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 163 g/km Mitat pituus 4482 mm, leveys 1923 mm, korkeus 1308 mm, akseliväli 2622 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta