12.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: kestosuosikin kasvojenkohennus – Škoda Octavia Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen myydyin auto, Škoda Octavia, on uudistettuna entistäkin empaattisempi. Hyvää: ajettavuus, tilat, suorituskyky, tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: tarkkuutta vaativa keskinäyttö. Škoda Octavia on ollut Suomen suosituin auto jo kolmena edellisenä vuonna peräkkäin. Kun nykymallille oli kertynyt ikää nelisen vuotta, sille tehtiin etikettiin kuuluva kasvojenkohennus. Uuden ilmeen havaitsee kerrankin selvästi. Aiempaa leveämmän maskin molemmin puolin sijoitetut erilliset kaukovaloumpiot jakavat mielipiteet, mutta useimpien näkökulmasta uusi ilme on tuore ja aiempaa mielenkiintoisempi. Perässä valoihin ja puskuriin tehdyt muutokset ovat selvästi näkymättömämpiä. Sama pätee sisäilmeeseen – vasta tiedot varusteparannuksista valaisevat asiaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Näkyvämmät näytöt Moni Octaviaan lisätty asia on tuttu hiljattain esitellyistä muista Škodan malleista. Näytöt on pistetty uusiksi, samoin automaatti-ilmastoinnin säätimien ulkoasu. Oviverhousten tunnelmavalaistus on vakiona Style-varustelusta alkaen. Niin ikään lisähintaan on tarjolla uusi, 9,2-tuumainen kosketusnäyttö. Sen kylkiäisenä komeilevista hipaisunäppäimistä ei ole pelkästään hyvää sanottavaa. Esimerkiksi äänenvoimakkuuden säätö vaatii tarpeettomasti tarkkuutta. Muuten käyttöliittymä pelaa hyvin, ja grafiikka on todella kaunista. Edullisemmat näytöt ovat säilyttäneet ”oikeat” nappulansa – suosittelemmekin kokeilemaan, mikä sopii parhaiten kullekin käyttäjälle. Turvallisuusvarusteitakin on täydennetty. Automaattisessa hätäjarrutuksessa on nyt jalankulkijatunnistus, ja kuolleen kulman varoitus auttaa kaistanvaihdoissa. Peruutukseen helpotusta tuo risteävän liikenteen varoitus sekä automaattinen jarrutus, jos auto on vaarassa osua johonkin. Peruutuskamera tarjoaa lisäapua monipuolisilla näkymillään. Lisävarusteena saa myös perävaunun pakittamista helpottavan avustimen. Mobiili- ja etäpalveluiden määrää on niin ikään lisätty. Pikanttina lisänä on tavaratilasta löytyvä irrotettava taskulamppu. Tekniikka tuttua Teknisistä uudistuksista merkittävin on mittavampi taka-akselin raideleveys; kasvua mallista riippuen joko 20 tai 30 mm. Laaja mallivalikoima on tuttu. Bensiinimoottoreita on neljä, dieselvaihtoehtoja kolme ja lisäksi saa kaasukäyttöisen mallin. Kaksoiskytkinautomaattia tarjotaan joka koneen yhteyteen manuaalivaihteiston rinnalla. Yksittäisistä malliversioista myydyimpiä on nyt koeajamamme Combi 1.4 TSI Style. Se, jos mikä, tarjoaa käyttäjälleen kaiken oleellisen, muttei mitään liikaa. Kun ajettavuus on yhtä aikaa vakaata ja herkkää, istuimet mukavat, jousitusmukavuus ja melutaso odotetut, kiihtyvyys rivakkaa, tilat väljät pidemmillekin matkustajille ja tavaratila suurensuuri, suurista linjoista ei yksinkertaisesti löydä moitittavaa. Kansa on äänestänyt, ja hyvin on äänestänytkin. Tämän koeajon myötä on helppo ennustaa Octavian suosion jatkuvan vastaisuudessakin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: skoda.fi/uusi-octavia-combi/ Škoda Octavia Combi 1.4 TSI Style DSG Autom. Hinta alkaen 30 507 € Koeajetun auton hinta varusteineen 39 223 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4670 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1459 mm, akseliväli 2680 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan