2.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: lähempänä lähtökohtaansa – Mercedes-Benz CLS 400 d 4Matic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Mercedes-Benz CLS madaltaa kynnystä E-sarjan sisarmalliin nähden. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, käyntiääni. Huonoa: voisi olla hätkähdyttävämpikin. Mercedes-Benz CLS on tähtimerkin valikoimassa miltei itsestään selvä malli – näitä neliovisia ”coupéita” on tehtailtu vuodesta 2004 lähtien nyt jo kolmannessa sukupolvessa.CLS on perinteisesti myös antanut sisarmallilleen E-sarjalle vapauden olla isojen autojen luokassa se järkevämpi, ja ainakin pääntiloiltaan myös väljempi vaihtoehto. Paitsi, että kattolinja kulkee E-sedaniin verrattuna 33 mm alempana, CLS on myös 65 mm pidempi ja 38 mm leveämpi, mikä vain korostaa menevämpää olemusta.Siinä, että CLS:n puikulamuoto luo sisätiloihin tiettyjä kompromisseja, ei ole mitään vikaa. Enemmän matkaa istuimen pinnasta kattoon saa valitsemalla joko sen eemelin, tai sitten jonkin mallin Mercedeksen mittavasta SUV-paletista.Sitä paitsi CLS:n etuistuimilla mataluus esiintyy vain visuaalisena elementtinä, eli tiloihin sillä ei ole vaikutusta. Takapenkillä tila on yläsuuntaan rajoitetumpi, mutta vielä keskimittaisille riittävä. Tavaratilaakin on vain niukasti vähemmän kuin E:ssä (540 vs. 520 l).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuorempi suorituskykyKun ensikoeajossa herkuttelimme CLS:n bensakoneilla, Suomessa kokeilimme tämänhetkisen mallivalikoiman keskimmäistä edustajaa, tuoreen suoran kuutosdieselin voimakkaampaa painosta. Nelisylinteriset CLS:t tulevat ensi syksynä.Juuri tässä piileekin syvällisin ero CLS:n ja E-sarjan välillä, sillä jälkimmäisessä tyydytään dieselpuolella toistaiseksi joko nelipyttyisiin tai sitten vanhempiin, sinänsä aivan kelpoisiin V6-voimanlähteisiin. Suora kuutosdiesel kuulostaa täysin bensakoneelta, ja myös ohituskiihtyvyys on huikea. Kuljettajalta vaaditaan todellista malttia, sillä pelkästään yksi rekan kaasu pohjassa -sivuutus saisi nopeuden nousemaan aivan liian korkeisiin lukemiin.Maantie- ja muutkin piirteet peesaavat E-sarjaa. Ajettavuus on tunnokasta ja kokoisekseen näppärän tuntuista, ja koeajoyksilössä lisävarusteena ollut säätyvä iskunvaimennus jakaa matkalaisille ilmajousituksen kaltaisen ajomukavuuden.Erilaiset erotCLS 400 d:n ominaisuudet ovat siis teknisesti tyhjentävät, hyvä niin. Lopuksi onkin aika pohtia mielikuva-asioita, sillä niillähän etenkin tämänhintaisia autoja pitkälti hankitaan.En sano, etteikö uusikin CLS näyttäisi hyvältä, mutta ero persoonallisuudessa yhtä lailla pyöreämuotoiseen E-sarjaan ei vaikuta aivan yhtä suurelta kuin edeltävissä sukupolvissa. Etenkin, kun kojelauta ja sisustus ovat pitkälti identtiset.Kun on aikoinaan kokenut ensimmäisen CLS:n jaguarmaiset muodot läpi koko ohjaamon poimuilevine keskikonsoleineen ja ihastellut kakkoskorin Shooting Brake -farmariversion uniikkeja muotoja, uuden, pelkästään neliovisena valmistettavan CLS:n hallitsevimmaksi eduksi tuntuukin jäävän se edellä mainittu moottori.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.mercedes-benz.fi/cls Mercedes-Benz CLS 400 d 4Matic Hinta alkaen 107 939 € Koeajetun auton hinta varusteineen 144 879 € Moottori Dieselmoottori 2 925 cm³, 6 sylinteriä, 2 ahdinta, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 250 kW (340 hv), 4400 r/min Vääntö 700 Nm (1200–3200 r/min) Vääntö 700 Nm (1200–3200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,0 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 156 g/km Mitat pituus 4988 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija