12.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: muhkeampaa mukavuutta – Citroën C3 Aircross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C3 Aircross vei pikkutila-auton mielikuvamaastoon, mutta kulku säilyi tasaisena. Hyvää: mukavuus, vaivattomuus, persoonallisuus. Huonoa: säilytystilat pikkutavaroille, vaihteiston nykäykset. SUV-henkinen tila-autotrendi valtaa alaa etenkin Ranskassa. Peugeotin ja Renaultin aiempaa jyhkeämpien mallien jälkeen myös maan kolmas suuri autonvalmistaja liittyi kerhoon, kun Citroën C3 Aircross korvasi matala-alustaisen C3 Picasso -pikkutila-auton.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnelmaa ja tuntoaMuodinmukaisuuden ohella ranskalaisuus esiintyy C3 Aircrossissa myös perinteisimmissä muodoissaan, eli persoonallisuuden ja mukavuuden saralla. Näitä piirteitä erityisesti Citroën on viime aikoina ilahduttavasti vaalinut.C3 Aircross piristää vantaalaista talvimaisemaa pelkällä olemuksellaan. Kahden kerroksen keulailme, monessa tasossa poimuileva kylkilinja ja C-pilarien hauskat ”ritiläikkunat”, muiden detaljien ohessa – pikku katumaasturien luokassa on vaikea vetää överiksi.Hauska kuutioteema toistuu sisustuksessa, ja nyt myös tuntoaisti astuu mukaan. Voisi nimittäin pistää silmät kiinni, ja silti tiedostaa, minkämaalaisessa autossa istutaan. Penkki on lähes pumpulinpehmeä, mutta isokokoisena kohtuullisen tukevakin.Kevyttä keinuntaaPehmeys jatkuu tien päällä. Isoimmissa heitoissa C3 Aircross keinahtelee kutsuvasti, joten hetken aikaa luulee ajavansa luokkaa suurempaa autoa. Terävämmät röykyt ja melun taso paljastavat todellisen kokoluokan, mutta silti matkanteko maistuu.Kaupunkiajoon ohjaus kevenee tuntuvasti, ja kuutiomaisen kompakti kori puoltaa pujottelua. Vain automaatin toiminta häiritsee: vaikka laatikko on momentinmuunnintyyppinen, sen tekemät vaihdot tuntuvat, ja ekohenkistä viivyttelyäkin esiintyy.Myös ohjauksen lievä tahmeus on piirre, mistä C3 Aircross ei nastattomilla talvirenkailla täysin pääse eroon edes maantienopeuksissa. Hauskaa sen sijaan on, että kori kallistelee kaarteissa melko selvästi – onneksi tässä retroilussa ei ole riehaannuttu. Vaihtuvaa väljyyttäC3 Aircrossin voi luokitella myös tila-autoksi, siinä määrin missä se ulkomitat huomioon ottaen on mahdollista. Esimerkiksi takaistuinta voi säätää kahdessa erisuuruisessa osassa pitkittäissuuntaan, ja selkänojatkin taipuvat eri kulmiin.Silti takatilat eivät ole erityisen väljät. Pidemmällä henkilöllä pää on kiinni lisävarusteisen panoraamakaton kotelossa, eivätkä polvitilatkaan edusta pikkuautoluokkaa kummoisempaa tasoa. Takaistuin on lisäksi muodoiltaan miedonpuoleinen.Muunneltavuus on sen sijaan erinomaista. Takaselkänoja kaatuu kolmessa erisuuruisessa osassa, ja myös etumatkustajan selkänojan saa kaadettua kumoon. Kahteen tasoon asettuva välipohjakin on muistettu ottaa kontin suunnittelussa huomioon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToisenlaista totuuttaEikä ranskalaista persoonallisuutta ilman pieniä käytännön oikkuja. C3 Aircrossissa nämä liittyvät siihen nättiin kojelautaan. Sinne voisi siirtää istuinlämmittimien säätimet penkkien etureunoista, ja myös säilytyskolosia olisi syytä lisätä – esimerkiksi maitokahvimukia ei ole kiva kaivaa kaukaa takaa, keskikyynärnojan alta.Tämä istuu kuitenkin tavallaan kokonaisuuteen. C3 Aircross ei ole auto heille, jotka arvostavat saksalaisista tuttua jämäkkää loogisuutta, vaan heille, jotka pitävät siitä kaikesta muusta. Siitä, minkä hetken aikaa luulimme olevan automaailmassa jo katoamaan päin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.citroen.fi/citroen-c3-aircross Citroën C3 Aircross PureTech 110 Shine A Hinta alkaen 26 174 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 530 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 126 g/km Mitat pituus 4154 mm, leveys 1756 mm, korkeus 1637 mm, akseliväli 2604 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?