12.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: muhkeampaa mukavuutta – Citroën C3 Aircross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C3 Aircross vei pikkutila-auton mielikuvamaastoon, mutta kulku säilyi tasaisena. Hyvää: mukavuus, vaivattomuus, persoonallisuus. Huonoa: säilytystilat pikkutavaroille, vaihteiston nykäykset. SUV-henkinen tila-autotrendi valtaa alaa etenkin Ranskassa. Peugeotin ja Renaultin aiempaa jyhkeämpien mallien jälkeen myös maan kolmas suuri autonvalmistaja liittyi kerhoon, kun Citroën C3 Aircross korvasi matala-alustaisen C3 Picasso -pikkutila-auton.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnelmaa ja tuntoaMuodinmukaisuuden ohella ranskalaisuus esiintyy C3 Aircrossissa myös perinteisimmissä muodoissaan, eli persoonallisuuden ja mukavuuden saralla. Näitä piirteitä erityisesti Citroën on viime aikoina ilahduttavasti vaalinut.C3 Aircross piristää vantaalaista talvimaisemaa pelkällä olemuksellaan. Kahden kerroksen keulailme, monessa tasossa poimuileva kylkilinja ja C-pilarien hauskat ”ritiläikkunat”, muiden detaljien ohessa – pikku katumaasturien luokassa on vaikea vetää överiksi.Hauska kuutioteema toistuu sisustuksessa, ja nyt myös tuntoaisti astuu mukaan. Voisi nimittäin pistää silmät kiinni, ja silti tiedostaa, minkämaalaisessa autossa istutaan. Penkki on lähes pumpulinpehmeä, mutta isokokoisena kohtuullisen tukevakin.Kevyttä keinuntaaPehmeys jatkuu tien päällä. Isoimmissa heitoissa C3 Aircross keinahtelee kutsuvasti, joten hetken aikaa luulee ajavansa luokkaa suurempaa autoa. Terävämmät röykyt ja melun taso paljastavat todellisen kokoluokan, mutta silti matkanteko maistuu.Kaupunkiajoon ohjaus kevenee tuntuvasti, ja kuutiomaisen kompakti kori puoltaa pujottelua. Vain automaatin toiminta häiritsee: vaikka laatikko on momentinmuunnintyyppinen, sen tekemät vaihdot tuntuvat, ja ekohenkistä viivyttelyäkin esiintyy.Myös ohjauksen lievä tahmeus on piirre, mistä C3 Aircross ei nastattomilla talvirenkailla täysin pääse eroon edes maantienopeuksissa. Hauskaa sen sijaan on, että kori kallistelee kaarteissa melko selvästi – onneksi tässä retroilussa ei ole riehaannuttu. Vaihtuvaa väljyyttäC3 Aircrossin voi luokitella myös tila-autoksi, siinä määrin missä se ulkomitat huomioon ottaen on mahdollista. Esimerkiksi takaistuinta voi säätää kahdessa erisuuruisessa osassa pitkittäissuuntaan, ja selkänojatkin taipuvat eri kulmiin.Silti takatilat eivät ole erityisen väljät. Pidemmällä henkilöllä pää on kiinni lisävarusteisen panoraamakaton kotelossa, eivätkä polvitilatkaan edusta pikkuautoluokkaa kummoisempaa tasoa. Takaistuin on lisäksi muodoiltaan miedonpuoleinen.Muunneltavuus on sen sijaan erinomaista. Takaselkänoja kaatuu kolmessa erisuuruisessa osassa, ja myös etumatkustajan selkänojan saa kaadettua kumoon. Kahteen tasoon asettuva välipohjakin on muistettu ottaa kontin suunnittelussa huomioon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToisenlaista totuuttaEikä ranskalaista persoonallisuutta ilman pieniä käytännön oikkuja. C3 Aircrossissa nämä liittyvät siihen nättiin kojelautaan. Sinne voisi siirtää istuinlämmittimien säätimet penkkien etureunoista, ja myös säilytyskolosia olisi syytä lisätä – esimerkiksi maitokahvimukia ei ole kiva kaivaa kaukaa takaa, keskikyynärnojan alta.Tämä istuu kuitenkin tavallaan kokonaisuuteen. C3 Aircross ei ole auto heille, jotka arvostavat saksalaisista tuttua jämäkkää loogisuutta, vaan heille, jotka pitävät siitä kaikesta muusta. Siitä, minkä hetken aikaa luulimme olevan automaailmassa jo katoamaan päin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.citroen.fi/citroen-c3-aircross Citroën C3 Aircross PureTech 110 Shine A Hinta alkaen 26 174 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 530 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 126 g/km Mitat pituus 4154 mm, leveys 1756 mm, korkeus 1637 mm, akseliväli 2604 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle