12.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: muhkeampaa mukavuutta – Citroën C3 Aircross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C3 Aircross vei pikkutila-auton mielikuvamaastoon, mutta kulku säilyi tasaisena. Hyvää: mukavuus, vaivattomuus, persoonallisuus. Huonoa: säilytystilat pikkutavaroille, vaihteiston nykäykset. SUV-henkinen tila-autotrendi valtaa alaa etenkin Ranskassa. Peugeotin ja Renaultin aiempaa jyhkeämpien mallien jälkeen myös maan kolmas suuri autonvalmistaja liittyi kerhoon, kun Citroën C3 Aircross korvasi matala-alustaisen C3 Picasso -pikkutila-auton.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnelmaa ja tuntoaMuodinmukaisuuden ohella ranskalaisuus esiintyy C3 Aircrossissa myös perinteisimmissä muodoissaan, eli persoonallisuuden ja mukavuuden saralla. Näitä piirteitä erityisesti Citroën on viime aikoina ilahduttavasti vaalinut.C3 Aircross piristää vantaalaista talvimaisemaa pelkällä olemuksellaan. Kahden kerroksen keulailme, monessa tasossa poimuileva kylkilinja ja C-pilarien hauskat ”ritiläikkunat”, muiden detaljien ohessa – pikku katumaasturien luokassa on vaikea vetää överiksi.Hauska kuutioteema toistuu sisustuksessa, ja nyt myös tuntoaisti astuu mukaan. Voisi nimittäin pistää silmät kiinni, ja silti tiedostaa, minkämaalaisessa autossa istutaan. Penkki on lähes pumpulinpehmeä, mutta isokokoisena kohtuullisen tukevakin.Kevyttä keinuntaaPehmeys jatkuu tien päällä. Isoimmissa heitoissa C3 Aircross keinahtelee kutsuvasti, joten hetken aikaa luulee ajavansa luokkaa suurempaa autoa. Terävämmät röykyt ja melun taso paljastavat todellisen kokoluokan, mutta silti matkanteko maistuu.Kaupunkiajoon ohjaus kevenee tuntuvasti, ja kuutiomaisen kompakti kori puoltaa pujottelua. Vain automaatin toiminta häiritsee: vaikka laatikko on momentinmuunnintyyppinen, sen tekemät vaihdot tuntuvat, ja ekohenkistä viivyttelyäkin esiintyy.Myös ohjauksen lievä tahmeus on piirre, mistä C3 Aircross ei nastattomilla talvirenkailla täysin pääse eroon edes maantienopeuksissa. Hauskaa sen sijaan on, että kori kallistelee kaarteissa melko selvästi – onneksi tässä retroilussa ei ole riehaannuttu. Vaihtuvaa väljyyttäC3 Aircrossin voi luokitella myös tila-autoksi, siinä määrin missä se ulkomitat huomioon ottaen on mahdollista. Esimerkiksi takaistuinta voi säätää kahdessa erisuuruisessa osassa pitkittäissuuntaan, ja selkänojatkin taipuvat eri kulmiin.Silti takatilat eivät ole erityisen väljät. Pidemmällä henkilöllä pää on kiinni lisävarusteisen panoraamakaton kotelossa, eivätkä polvitilatkaan edusta pikkuautoluokkaa kummoisempaa tasoa. Takaistuin on lisäksi muodoiltaan miedonpuoleinen.Muunneltavuus on sen sijaan erinomaista. Takaselkänoja kaatuu kolmessa erisuuruisessa osassa, ja myös etumatkustajan selkänojan saa kaadettua kumoon. Kahteen tasoon asettuva välipohjakin on muistettu ottaa kontin suunnittelussa huomioon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToisenlaista totuuttaEikä ranskalaista persoonallisuutta ilman pieniä käytännön oikkuja. C3 Aircrossissa nämä liittyvät siihen nättiin kojelautaan. Sinne voisi siirtää istuinlämmittimien säätimet penkkien etureunoista, ja myös säilytyskolosia olisi syytä lisätä – esimerkiksi maitokahvimukia ei ole kiva kaivaa kaukaa takaa, keskikyynärnojan alta.Tämä istuu kuitenkin tavallaan kokonaisuuteen. C3 Aircross ei ole auto heille, jotka arvostavat saksalaisista tuttua jämäkkää loogisuutta, vaan heille, jotka pitävät siitä kaikesta muusta. Siitä, minkä hetken aikaa luulimme olevan automaailmassa jo katoamaan päin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.citroen.fi/citroen-c3-aircross Citroën C3 Aircross PureTech 110 Shine A Hinta alkaen 26 174 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 530 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 126 g/km Mitat pituus 4154 mm, leveys 1756 mm, korkeus 1637 mm, akseliväli 2604 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta