29.7.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq – iso karhu on vielä voimissaan Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Kodiaq on kokenut perusteellisen uudistuksen. Myös voimalinjavaihtoehtoja automalliin on saatavilla monia. Škoda Kodiaq on yksi automarkkinan suurimmista autoista. Se onkin tehty niille, jotka tarvitsevat valtavat tilat, jopa seitsemän istuinpaikkaa ja esimerkiksi hyvää vetokykyä. Kodiaq on oikeastaan niille, jotka tarvitsevat isot tilat hyvillä ominaisuuksilla, mutta esimerkiksi Audi Q7:aa tai BMW X5:ttä ei ole varaa tai edes halua hankkia. Kia Sorento ja Hyundai Santa Fe ovat edelleen hintansa puolesta Kodiaqin merkittävimmät kilpailijat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkä ja tilavaŠkoda Kodiaq on pitkä, lähes 5-metrinen katumaasturi. Vaikka edellinen sukupolvikin oli iso, ison karhun pituutta on kasvatettu nyt lisää kuutisen senttiä. Pituus takaa edelleen valtavat sisätilat.Tavaratila Kodiaqissa on valtava, 910 litraa perusmuodossakin, mutta kun laskee penkkien selkänojat alas, sitä on tarjolla yli kaksi kuutiota.Škoda on lähtenyt uuden Kodiaqin myynnissä samalla peruskaavalla liikkeelle kuin aiemminkin. Tarjolla on 5- ja 7-paikkaiset versiot, etu- ja nelivetoisina sekä laaja moottorivalikoima. Toki kaikkien moottoreiden yhteyteen ei saa nelivetoa, kuten ei esimerkiksi koeajossa olleen 1,5-litraisen bensiinimoottorin yhteyteen.Uudesta Škoda Kodiaqista on tarjolla moottoriversiot aina 1,5-litraisesta kevythybridistä ladattavaan hybridiin kuin 2-litrainen diesel kahdella eri tehoversiolla. Tehokkain, 142-kilowattinen diesel on aina nelivetoinen.Kodiaqin 1,5-litrainen kevythybridi riittää hyvin niihin tarpeisiin, mihin kyseinen auto etuvetoisena on tarkoitettu. Vetokyky 1,5-litraisella bensiiniversiollakin on ihan hyvä, sillä saa kiskoa 1 800 kilon verran jarrullista kärrykuormaa. Sitten kun Kodiaqissa on neliveto, vetokyky on peräti 2 300 kiloa, ja etuvetodieselilläkin 2 000 kiloa.Myös kevythybridi saatavillaPieni, kevythybriditekniikalla varustettu moottori on myös melko pihi polttoaineenkulutuksen suhteen, kun ottaa huomioon, että liikuteltavaa massaa ja kokoa autossa on paljon. Koeajossa autolla päästiin normaalissa arkiajossa ajotietokoneen mukaan 5,8 litran tuntumaan, mikä on ihan oiva tulos. Aerodynamiikkaa Kodiaqin uudessa sukupolvessa on parannettu muun muassa jäähdyttäjän säleikön osalta ja puskureiden muotoilulla edelliseen sukupolveen nähden.Kodiaqin pienen bensiinimoottorin ja siihen kytketyn 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston yhteiselo ei vain valitettavasti ole mutkatonta. Voimalinja tarjoaa autolle välillä epämiellyttävää nykivää menoa. Liikkeellelähdöt sekä nopeuden muutokset esimerkiksi hidastuksen ja sen jälkeen tapahtuvan kiihdytyksen yhteydessä ovat dsg-vaihteistolle edelleen hankalia. Tämä on ikävä dsg-vaihteiston niin sanottu ikuisuusongelma, josta ei runsaan 20 vuoden aikana sitten dsg:n ensiesittelystä ole päästy vieläkään eroon. Kodiaq on auton luonteen mukaisesti varustettu mukavuuspainotteisella alustalla. Normiajossa meno on pehmeää, mutta kallistelut ihan hyvin esimerkiksi mutkiin ajettaessa hallussa. Iso korkeaprofiilinen rengaskoko ja Kodiaqin alusta takaavat myös sen, että esimerkiksi sorateillä ajellessa epätasaisuudet eivät tunnu missään. Kodiaqin alusta suodattaa soratien nimismiehen kiharat vaivatta kaikenlaisissa nopeuksissa.Vaikka Kodiaq ei hintansa puolesta vastaakaan varsinaisia premium-maastureita, se on kuitenkin ladattu täyteen laatua. Viimeistely on hyvää ja tyylikästä ja toimivaa. Kuljettajan ergonomia on hyvä ja Kodiaqin tietoviihdejärjestelmä on mukava käyttää. Näytölle saa nostettua muun muassa itselleen tärkeät pikavalikot. Smart Dials -kytkimet toimivatŠkoda on tuonut Kodiaqiin, kuten myös uuteen Superbiin älykkäät säätimet esimerkiksi auton ilmastoinnin säätöön. Smart Dials -kytkimet ovat fyysiset kytkimet, mutta niissä on myös digitaalinen näyttö. Pyörittämällä saa säädettyä perinteiseen tapaan esimerkiksi lämpötilaa, mutta painamalla kytkimestä siitä löytyy toinen toiminto, jota voi jälleen säätää pyörittämällä. Ilmastoinnin kolmesta kytkimestä esimerkiksi keskimmäisestä säädetään puhaltimen nopeuden lisäksi auton äänentoistolaitteiston äänen voimakkuutta. Nerokasta ja toimivaa. Koska kysymys on Škodasta, Kodiaqissa on myös paljon automerkille tuttuja Simply clever -ratkaisuja, jotka helpottavat arkea. Škodan keskikonsolin lokerosta löytyy muun muassa sille osoitetulta omalta paikalta pyyhinpalikka, jolla ikävät sormenjäljet saa pois tietoviihdejärjestelmän näytöstä. Vastaavaa ratkaisua ei ole edes kaikissa premium-autoissa.Škoda Kodiaq on erittäin suosittu malli monissa maissa, kuten esimerkiksi Saksassa. Uuden mallin myötä sille on luvassa hyvä tulevaisuus, sillä iso karhu on vielä hyvässä iskussa. Paljon paremmassa kuin edeltäjänsä, joka jo lähes 900 000 kappaleen myyntimäärissä on saavuttanut monen perheen suosion.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Tilat Kuljettajan ympäristö Valtava tavaratila Vetokyky Vaihteiston toiminta Ei nelivetoa Škoda Kodiaq 1.5 TSI eTec Style DSG Autom KEVYTHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 499 cm 3 7-v. automaattivaihteisto 110 kW (150 hv), 250 Nm WLTP-kulutus 6,1 l/100km CO 2 -päästöt 138 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,7 s huippunopeus 207 km/h Mitat Pituus 4 758 mm Leveys 1 864 mm Korkeus 1 678 mm Akseliväli 2 791 mm Tavaratila 910 l Omamassa 1 665 kg perävaunu 1 800 / 750 kg Euro NCAP 5 (2024) Takuu 2 v hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 44 512 € koeajoauto 50 555 € Lue lisää Kaikki artikkelit 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 28.9.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb – parempi Škoda kuin yleensä 28.8.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – entistä edustavampi 25.8.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq iV on ladattava, hyvä perusauto josta löytyy myös yksi rasittavuus 3.7.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq prototyyppi – potentiaalia paljon, mutta hinta ratkaisee 28.6.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia – suosikki rullaa hullun lailla 18.6.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Scala – skaalaus parempaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti