9.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Suurperheen tukikohta – Volkswagen Crafter Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koeajossa on nimihirviö: Volkswagen Crafter 35 TXCR 2.0 TDI 130kW 4Motion. Volkswagenin pakettiautoperheen kookas Crafter muuntuu myös retkeilyautoksi. Hyvää: ajotuntuma, moottori, neliveto, matkustamotilan väljyys, selkeä tavaratila. Huonoa: hinta, heppoinen laverisänky, pieni pöytätaso, matkustamomelu. Volkswagen kookkaasta Crafter-pakettiautosta saa varustelemalla tyylikkään retkeilyauton, joka täyttää suuremmankin seurueen tai perheen toiveet väljistä tiloista ihmisille ja tavaroille. Crafterin kyytiin mahtuu kaikki lomamatkalla tarvittava.Toisaalta auto ei ole niin kookas, ettei sitä voisi ajaa tavallisella henkilöauton ajokortilla. Muuntautumiskykyisestä Crafterista on tarjolla kolme koripituutta ja kolme kattokorkeutta kahdella eri akselivälillä. Mittaa koeajoautolla on liki seitsemän metriä, korkeutta hieman yli 2,5 metriä ja akseliväliäkin liki 4,5 metriä.Retkeilyauto ei ole kuitenkaan liian kookas käsiteltäväksi. Silti ennen esimerkiksi ruotsinlaivan uumeniin ajamista kannattaa totutella auton pituuteen, korkeuteen ja leveyteen, jottei tule ikäviä yllätyksiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakaata ajettavuuttaCrafter on vakaa ajettava, kiitos pitkän akselivälin ja erinomaisen ohjaustuntuman. Crafterilla ajaa mielikseen pidempääkin taivalta, eikä auto hengästy pahemmin edes ylämäissä.Konepellin alla jyllää riittävästi voimaa. Kaksilitrainen TDI-diesel tarjoaa käyttöön 177 hevosvoimaa.Kuskin kannalta ajotuntuma on henkilöautomainen, joka on kehu. Kookkaalla matkakodilla pärjäisi oivallisesti myös talvisissa olosuhteissa, kiitos auton eristyksen, väkevän moottorin ja nelivedon.Väljät oltavatEdessä ohjaamossa on väljät oltavat ja kaksi monipuolisesti säätyvää istuinta. Näkyvyys eteen ja sivuille on kunnossa kiitos kookkaiden sivupeilien. Kuskin valtakunta on ryhmitelty selkeästi: kaikki on käsillä vaivatta. Kannellisia tai avoimia säilytyslokosia saisi tosin olla enemmänkin.Sisällä on mukavan väljää, eikä istumaan tarvitse käydä niskaa nöyristellen. Seisomakorkeutta riittää 190-senttisellekin.Korirakentaja-Carsportin varustelemassa autoyksilössä on takana tilaa viidelle erillisistuimelle, joista kolmessa voi matkustaa kasvot menosuuntaan, kahdessa istuimessa selkä menosuuntaan. Varustelu ylipäätään on tehty ylöjärveläisellä kunnianhimolla ja käsityötaidolla eli viimeistellysti. Katon sinertävää yötaivasta mukaileva tunnelmavalaistus on varmasti jonkun mielestä tyylikäs ratkaisu. Monikäyttöisyyttä myös eri vuodenaikojen näkökulmasta lisää se, että autossa on ääni- ja lämpöeristetyt seinät sekä kosteus- ja lämpöeristetty katto. Tunnelmaa luo matkustamon himmennettävä yleisvalaistus. Mukavuutta tuovat useat usb-virtapistokkeet.Ateriointi ja yöpyminen onnistuvatJääkaappi ja mikroaaltouuni mahdollistavat pienimuotoisten retkiaterioiden valmistuksen autossa, kiinteä pöytä istuinten välissä helpottaa ateriointia. Pöytä tosin on kooltaan onnettoman pieni. Crafterissa onnistuu toki yöpyminenkin, sillä matkustamoon saa rakenneltua laverisängyn, jossa on tukijalat. Ratkaisu ajaa hätätilassa yöpymistarpeet, mutta on rakenteeltaan varsin heppoinen.Tavaratilan puolella plussaa tulee selkeästä vaneroidusta tilasta ja vankoista lattiaan upotetuista sidontalenkeistä sekä tavaratilan led-valoista. Pitkän tavaran luukku mahdollistaa 1,3-metristen tavaroiden kuljettamisen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaki määrittää verottomuudenAjoneuvolain mukaan matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jonka majoitustiloissa on vähintään seuraavat kiinni olevat varusteet: istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa, makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista, keittomahdollisuus sekä säilytystiloja.Lain muututtua heinäkuusta 2018 alkaen autoverottoman retkeily/matkailuauton omamassa nousi vähintään 2 500 kiloon. Aiempi painoraja oli 1 875 kiloa.Autoverottomuuden edellytyksenä on, että retkeilyautossa on riittävät majoitustilat. Sisäkorkeutta majoitustiloissa tulee olla vähintään 185 senttiä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 1,30 metriä auton pituussuunnassa mitattuna.Hinta hirvittääHammasteltavaakin jää. Matkustamon tekstiilimatosta, seinien huopa/kangasverhoilusta ja muista pehmeistä pinnoista huolimatta laaja avoin matkustamotila tuo mukanaan äänekkyyden. Tässä suhteessa retkeilyauto on kumiseva pakettiauto.Auton varustelu nostaa hinnan kipurajalle eli sadantuhannen euron – ilman autoveroa. Koritöiden ja lukuisten lisävarusteiden osuus hinnasta on yli 53 000 euroa.Koeajoyksilössä on muun muassa seuraavat lisävermeet: automaattinen ilmastointi (2 710 e), seisontalämmitin, polttoainetoiminen lisälämmitin ajastimella (2 350 e), travel-paketti eli navigaattori, lämmitettävä tuulilasi ja mukautuva vakionopeudensäädin (2 320 e), pysäköintiavustin ja -tutkat (1 660 e), Drive-paketti tarkoittaa ledajovaloja, sadetunnistinta sekä automaattiajovaloja (1 160 e).Perhekäytössä Crafterilla saa retkeillä ahkerasti, jotta iso investointi tulee hyötykäytetyksi. Yrityskäyttöön koeajettu Crafter on tyylikäs ja väljä valinta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Vesa Eskola Volkswagen Crafter 35 TXCR 2.0 TDI 130kW 4Motion 8at 4490 Hinta alkaen 0 € Koeajetun auton hinta varusteineen 101 395 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 130 kW (177 hv), 3600 r/min Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Huippunopeus 163 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 234 g/km Mitat pituus 6836 mm, leveys 2040 mm, korkeus 2590 mm, akseliväli 4490 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa