17.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: runsaasti varusteltu Škoda Fabia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaivaton kaupunkisukkula toimii myös maantiellä. Hyvää: Varustelun tuoma helppous, melutaso. Huonoa: Jousituksen jäykkyys. Pieni perheauto on mitä näppärin väline lyhyille siirtymille. Pätkäajossa pärjää karvalakilla, mutta runsain herkuin varusteltu Škoda Fabia tekee elämän helpoksi.Vääntävän koneen ja ripeätoimisen kaksoiskytkinvaihteiston ansiosta Fabia kiihtyy riittävästi liikkuakseen vaivatta hektisessäkin liikenteessä. Vain kaksoiskytkinvaihteistoja turhan reippaassa liikkeellelähdössä vaivaava nykäisy vaatii hieman tottumista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvaimettomuus helpottaaSukkuloidessa lyhyitä matkoja tuo avaimeton kulku ja käynnistys helppoutta liikkumiseen. Ovi auki, takapuoli istuimelle, turvavyö kiinni ja moottori napista käyntiin. Helppoa kuin televisiomainoksissa!Kelpaa Fabialla lähteä naapuripitäjällekin. Muiden kärkipään pikkuautojen tavoin se on kotonaan myös maantiellä. Aikaisemmilla ulkomaankoeajoilla kysymysmerkiksi jäänyt melutaso osoittautuu Suomen teillä alhaiseksi ainakin talvirenkailla. Mukavuutta tosin verottaa turhankin tanakka jousitus.Ajettavuudeltaan Fabia on muiden VAG-konsernin tuotteiden tapaan selkeän johdonmukainen. Ohjaus on luonnollisen tuntuinen ja ajettavuus kaikin puolin vaivatonta. Lyhyehkön akselivälinsä ja matalan painonsa ansiosta autosta löytyy myös ripaus pikkuautolla ajamisen hauskuutta. Ohjauspyörän ja istuimen säädöt riittävät hyvän ajoasennon saamiseen.Peilaava näyttöKeskikonsolin kosketusnäyttö on toimiva ratkaisu radiokanavien selaamiseen ja auton asetusten muokkaamiseen. Tärkeimmille toiminnoille on kuitenkin yhä omat käyttökytkimensä näytön ympärillä ja ohjauspyörässä.Näyttö mahdollistaa matkapuhelimen sisällön peilaamisen. Sen ansiosta harvemmin tarvittavia toimintoja kuten navigaatiota ei tarvitse ostaa auton lisävarusteina. Pelkkä järjestelmän kanssa yhteensopiva matkapuhelinohjelma riittää. Androidiin toistaiseksi rajoittuvan järjestelmän luvataan toimivan tulevaisuudessa myös Applen tuotteiden kanssa.Hinnaston arvokkaamman pään pieni perheauto on kelpo vaihtoehto suuremmalle, mutta varustelultaan pelkistetylle ajoneuvolle. Neljä keskimittaista taittaa Fabialla matkaa oikein mukavasti. Tarvittaessa matkatavaroillekin järjestyy lisätilaa hyvin kohtuullisella lisähinnalla myytävästä farmariversiosta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Fabia 1.2 TSI DSG Hinta alkaen 21 492 € Ajoneuvovero 92 €/ v Moottori 1 197 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 4600 r/min Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km 5,8 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 3992 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2455 mm Tavaratila: 330 l Omamassa: 1154 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija