16.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG C 63 S Coupé A – tee se hauskasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG C 63:llä voi pitää kivaa myös nopeusrajoitusten sisäpuolella. Hyvää: välyksettömyys, vakuuttavuus, suorituskyky. Huonoa: moottorin vaimea ääni yläkierroksilla. Heille, jotka eivät ole tyytyväisiä ”tavallisen” Mercedes-AMG C 63:n 476 hevosvoiman tehoon ja 650 newtonmetrin vääntömomenttiin, on tarjolla aitoa tehdastuningia noin 13 000 euron lisähintaan. S-kirjaimen myötä arvot nousevat lukemiin 510 hv ja 700 Nm. Rahalle saa muutakin vastinetta, eikä nyt puhuta koristeista. Renkaat ovat matalampaa profiilia ja vanteet tuuman suuremmat (edessä 255/35 R19, takana 285/30 R19), takapyörien välissä käytetään sähköisesti ohjattua tasauspyörästön lukkoa täysin mekaanisen sijaan, moottorin tuennan jäykkyys säätyy ajotilanteen mukaan ja normaalien ajotilojen jatkoksi on lisätty vapautuneempi race-asento. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lipakka perä Kuten perus-AMG C 63:n, myös S-version saa kaikkina C-sarjan korimalleina, siis paitsi coupéna myös neliovisena sedanina, farkkuna tai Cabrioletina. Koeajoon suomalaisille teille saimme Coupén, ja se, että olimme hiljattain ajaneet myös uusinta BMW M3:a sekä uunituoretta Alfa Romeo Giulia Quadrifogliota, antoi mukavasti vertailupohjaa. Mercedeksen lähestymistapa aiheeseen välittyy jo ensimmäisessä tiukassa mutkassa, kun kaasua painaa hieman syvempään. Vaikka luistonesto on päällä ja ajotila kaukana racesta, perä lipsahtaa helposti sivulle – kuin muistuttaakseen siitä, että alla on yli 500-hevosvoimainen takavetoinen, ja siitä, että lukkoperä toimii aktiivisesti. C 63 S on perusajossa korostetun jämäkkä. Mukulakivikadulla tämä saa aikaan räminää muutenkin laadukkaassa autossa. Joka ikinen töyssy ja myös rengasmelu välittyvät estoitta ohjaamoon kaikilla suomalaisnopeuksilla, vaikka valitsisi comfort-ajotilan. Sama pätee istuimiin, jotka ovat kovat, mutta erittäin hyvin kehoa tukevat. Kova, mutta kiva Elastisuuden puutetta osaa arvostaa öisellä mutkatiellä. C 63 S tarjoaa sopivan, viihdyttävän yhdistelmän ohjauksen ja takapään eloisuutta sekä etupyörien loputtomalta tuntuvaa pitoa. Maailmasta löytyy varmasti tunnokkaampiakin sportteja, mutta juuri tällaiseksi voimacoupéksi balanssi on hallussa. Siinä missä Alfa Romeo ja BMW käyttävät tehomalleissaan kuusisylinteristä konetta, Mercedeksellä pyttyjä on edelleen rohkeasti kahdeksan. Kaasuun vastaavuus on tiukkaa, ja seitsenvaihteinen automaatti toimii räväkässä ajossa hektisesti. Etenkin, kun ajomoodin vaihtaa sportista toiseksi äkäisempään eli sport+-asentoon. Lisää moottorin ominaisuuksia saa kaivettua esiin vaihteiston manuaaliasennossa. Se on niin sanottua aitoa sorttia, eli laatikko ei vaihda itsestään alas- eikä ylöspäin. Se, millä pykälällä edetään, jätetään kuljettajan ja ratin takana olevien vaihtolapojen yhteistyön huomaan. Kuuloaistin yläpuolella Jokaisella autolla on huonot puolensa, ja C 63 S:ssä ne liittyvät moottorin äänimaailmaan. Etenkin siksi, että koeajoauto oli varustettu lisähintaisella AMG Performance -urheilupakoputkistolla, mihin liittyy myös keskikonsolissa oleva äänitehostenappula. Alakierroksilla kiihdytettäessä kaikki on kuten pitääkin: veekasi kumisee juuri sopivan kuuluvasti, rosoisesti ja bassovoittoisesti. Sen sijaan tasakaasulla äänet hukkuvat miltei täysin rengasmelun alle. Oudointa on käyntiäänen sävy. Kun ryhtyy nostamaan kierroksia vapaammalla tiellä lähemmäs punaviivaa, soundi muuttuu matalasta korkeataajuuksiseksi, ja muistuttaa ylärekisterissä lähinnä tavallista neloskonetta! Vaihtamiskohdan vaikeutta korostaa se, että kasikone käy yläkierroksilla todella värinättömästi, eikä lähestyvää rajoitinta oikein aisti. Niinpä mittariston näyttöön syttyvä kookas vaihtovalo tulee vaihteiston manuaaliasennossa todella tarpeeseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maaottelu alkakoon Koeajon jälkeen mielikuva on silti kirkas. C 63 S on vakuuttava ja juuri sopivasti kompromissiton auto, josta huokuu valmistajan pitkällinen paneutuminen voimakkaiden mallien filosofiaan. Hyvä niin. Mutta miten se sitten suhteutuu edellä mainittuihin kilpailijoihin? Toisin kuin BMW M3, Mercedes-AMG C 63 S ei yritä olla mikään kilpa-auto, vaan lähestyy aihetta tavallaan hieman kepeämmin mielin. Stuttgartin kädenpuristus on baijerilaisia herrasmiesmäisempi, mutta edelleen todella tiukka. Se herättää kunnioitusta, vaikka M3 kuulostaakin korkeilla kierroksilla selvästi paremmalta. Onko C 63 S sitten hauskempi – tai edes yhtä hauska – kuin Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, siihen emme ota kantaa. Katsokaas, jotkut tykkäävät Formula ykkösissä siitä, että Mercedes voittaa, toiset taas palvovat Ferrarin nimiin. Makunsa kullakin… Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Antti Hentinen Mercedes-AMG C 63 S Coupé A Hinta alkaen 139 489 € Koeajetun auton hinta varusteineen 173 771 € Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm³, 8 sylinteriä, 2 ahdinta, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 375 kW (510 hv), 5500–6250 r/min Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 200 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1877 mm, korkeus 1402 mm, akseliväli 2840 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan