20.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz V250 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin edustusluokan tila-autoon uusia moottoreita ja neliveto. Hyvää: Tilojen muunneltavuus, ajettavuus, matkustusmukavuus. Huonoa: Lisävarustelistan avustinjärjestelmien hinnat. Mercedes-Benzin edustusluokan tila-auto eli V-sarja korvaa edeltäjänsä Vianon. Pelkästä seuraajasta on kiusallista puhua, sillä V-sarjalainen suuntaa selkeästi kilpailijoiden tila-autoja ja etenkin edeltäjäänsä ylellisempään sarjaan.Luksusta on lainattu merkin lippulaivasta eli ässäsarjalaisesta, varusteet ja ohjaamon tyyli mukaan lukien. Vakiovarusteita ovat muun muassa kuljettajan tilaa tarkkaileva vireystila-avustin ja sivutuuliavustin.Kuljettajalla on hyvät oltavat. Auto liikkuu koostaan huolimatta eleettömästi ja kuljettajaa avustavat elektroniset järjestelmät tekevät ajosta vieläkin vaivattomampaa. Aktiivinen vakionopeudensäädin sekä etäisyys- ja törmäysvaroitin ovat lisävarusteista hyödyllisimpiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi iskutilavuus, kolme moottoria2,1-litraisesta moottorista on saatavilla myös pienempitehoisemmat V200 (136 hv) ja V220 (163 hv) -versiot. Luvassa on myös neliveto nykyisen V250-moottorivaihtoehdon yhteyteen. Koeajon perusteella huippumallin 190 hevosvoiman teho on juuri luonteva suureen menijään, etenkin kuormattuna.Autoa on hankala mieltää ainoastaan tila-autoksi, sillä autoluokastaan poiketen se on nimenomaan jokaiselle matkustajalle suunniteltu auto. Kyse on enemmän luksusluokan pienestä linja-autosta.Melutaso on kiitettävän alhainen ja enimmillään kahdeksanpaikkaisen auton jokaisella istuimella viihtyy. Vakiona auto on kuusipaikkainen erillisistuimin, mutta lisävarustelistalta voi valikoida myös kahden- tai kolmenistuttavat istuimet, jolloin autosta saa kahdeksanpaikkaisen.Korimalleja on lyhyt keskipitkä ja pitkä versio. Suomessa saatavissa on tällä hetkellä ainoastaan keskipitkä malli.V-sarjalaisista valtaosa myydään yritysten käyttöön, kertoo autotoimitusten hoitaja Jussi Runoinen Vehon hyötyajoneuvoista. Perheiden käytössä V-sarja haastaa paitsi muiden merkkien tilafarmarit ja tila-autot, mutta myös merkin oman R-sarjan.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Mercedes-Benz V250 Hinta alkaen 66 265 € Koeajetun auton hinta varusteineen 109 424 € Ajoneuvovero 144 €/ v Käyttövoimavero 622 €/ v Moottori 2 143 cm³, dieselmoottori, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1400–2400 r/min) Vääntö 440 Nm (1400–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km 6,6 (kaup.) / 5,6 (maant.) / NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 157 g/km Mitat pituus 5140 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1880 mm, akseliväli 3200 mm Tavaratila: 1030–4630 l Omamassa: 2145 kg Muu tieto perävaunumassa jarruin 2 000 kg. Matkanjatkamispalvelu 30 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?