20.9.2014

Koeajo: Mercedes-Benz V250

Mercedes-Benzin edustusluokan tila-autoon uusia moottoreita ja neliveto. Hyvää: Tilojen muunneltavuus, ajettavuus, matkustusmukavuus. Huonoa: Lisävarustelistan avustinjärjestelmien hinnat.

Mercedes-Benzin edustusluokan tila-auto eli V-sarja korvaa edeltäjänsä Vianon. Pelkästä seuraajasta on kiusallista puhua, sillä V-sarjalainen suuntaa selkeästi kilpailijoiden tila-autoja ja etenkin edeltäjäänsä ylellisempään sarjaan.

Luksusta on lainattu merkin lippulaivasta eli ässäsarjalaisesta, varusteet ja ohjaamon tyyli mukaan lukien. Vakiovarusteita ovat muun muassa kuljettajan tilaa tarkkaileva vireystila-avustin ja sivutuuliavustin.

Kuljettajalla on hyvät oltavat. Auto liikkuu koostaan huolimatta eleettömästi ja kuljettajaa avustavat elektroniset järjestelmät tekevät ajosta vieläkin vaivattomampaa. Aktiivinen vakionopeudensäädin sekä etäisyys- ja törmäysvaroitin ovat lisävarusteista hyödyllisimpiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksi iskutilavuus, kolme moottoria

2,1-litraisesta moottorista on saatavilla myös pienempitehoisemmat V200 (136 hv) ja V220 (163 hv) -versiot. Luvassa on myös neliveto nykyisen V250-moottorivaihtoehdon yhteyteen. Koeajon perusteella huippumallin 190 hevosvoiman teho on juuri luonteva suureen menijään, etenkin kuormattuna.

Autoa on hankala mieltää ainoastaan tila-autoksi, sillä autoluokastaan poiketen se on nimenomaan jokaiselle matkustajalle suunniteltu auto. Kyse on enemmän luksusluokan pienestä linja-autosta.

Melutaso on kiitettävän alhainen ja enimmillään kahdeksanpaikkaisen auton jokaisella istuimella viihtyy. Vakiona auto on kuusipaikkainen erillisistuimin, mutta lisävarustelistalta voi valikoida myös kahden- tai kolmenistuttavat istuimet, jolloin autosta saa kahdeksanpaikkaisen.

Korimalleja on lyhyt keskipitkä ja pitkä versio. Suomessa saatavissa on tällä hetkellä ainoastaan keskipitkä malli.

V-sarjalaisista valtaosa myydään yritysten käyttöön, kertoo autotoimitusten hoitaja Jussi Runoinen Vehon hyötyajoneuvoista. Perheiden käytössä V-sarja haastaa paitsi muiden merkkien tilafarmarit ja tila-autot, mutta myös merkin oman R-sarjan.

Teksti ja kuvat: Santeri Petrell

Mercedes-Benz V250

Hinta alkaen

66 265 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

109 424 €

Ajoneuvovero

144 €/ v

Käyttövoimavero

622 €/ v

Moottori

2 143 cm³, dieselmoottori, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto.

Teho

140 kW (190 hv), 3800 r/min

Vääntö

440 Nm (1400–2400 r/min)

Vääntö

440 Nm (1400–2400 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,1 s

Huippunopeus

206 km/h

Kulutus l/ 100 km

6,6 (kaup.) / 5,6 (maant.) / NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

157 g/km

Mitat

pituus 5140 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1880 mm, akseliväli 3200 mm
Tavaratila: 1030–4630 l
Omamassa: 2145 kg

Muu tieto

perävaunumassa jarruin 2 000 kg.

Matkanjatkamispalvelu

30 vuotta / huollosta huoltoon

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat