29.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mini Cooper D Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viisiovinen Mini ei ole kaikille helppo pala purtavaksi, mutta ennakkoluuloisuuteen ei ole syytä. Hyvää: Takaovet ja kasvaneet tilat. Huonoa: Keskipaikan mitoitus. Minin versioinnissa on päästy siihen pisteeseen, että parannuspanostukset on kohdennettu käytettävyyteen. Tällä kertaa kyse ei ole aivan pienestä viilauksesta, sillä Mini on vihdoin saanut takaovet.Hätäisimmät hämmästelevät, onko Mini enää Mini, mutta suurta syytä huoleen ei ole. Takaovipari on pelkkää plussaa. Ja kasvanut kokokin on ohjattu oikeisiin paikkoihin. Kaikkiaan pituutta on siunaantunut 16 lisäsenttiä kokonaismittaan. Akseliväli on kasvanut 72 milliä ja sisällä tarjolla on lisää tilaa polville, jaloille ja päälle.Ajo-ominaisuuksiltaan viisiovinen versio on totuttua Miniä. Auton painopiste on alhaalla, raideväli leveä, ohjaustuntuma miellyttävä ja alusta asiallisen jämäkkä, eli tarjolla on ajamisen iloa sileällä asvaltilla ja kuoppaisella soralla entiseen tapaan.Mittojen kasvattaminen on onnistuttu toteuttamaan myös persoonallista Mini-ilmettä tärvelemättä. Keula ja perä ovat entisellään, eron huomaa helpoiten sivulta. Auto näyttää totuttua solakammalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytettävyys koheneeMinin nykymallisto on laaja ja asiakkaiden kiinnostus hyvällä tolalla, joten ajan lienee arvioitu olevan kypsä astetta suuremmalle rukkaukselle, sillä sellaisena viisiovisuutta tämän merkin kohdalla pidetään.Lähempi tutustuminen hälventää epäilyt ratkaisun järkevyydestä nopeasti. Ilmaan jää vain kysymys, miksi vasta nyt?Käytettävyyden kannalta viisiovinen malli erottuu edukseen. Se puhuttelee esimerkiksi lapsiperheitä. Turvaistuinten kanssa askartelu ei Minin takapenkillä parhaimmillaankaan ole ollut kovin sujuvaa. Uuden oviratkaisun myötä jälkikasvun saa kyytiin ja kiinni turvaistuimiin merkittävästi vähemmällä vaivalla.Jatkossa hieman persoonallisempaa autovaihtoehtoa arvostava voi vakavissaan harkita Miniä jopa perheautoksi. Onnistuneet lisäykset mitoissa ilahduttavat taatusti muitakin asiakasryhmiä.Minille merkittävä konttiViisiovisuudesta ja lisäsenteistä hyötyvät myös aikuismatkustajat. Takapenkille mahtuu Minin mittapuulla hyvin, ellei edessä istuja ole kovin pitkäjalkainen. Keskimmäinen takaistuin soveltuu lähinnä tilapäiseen käyttöön. Pitkiä matkoja siinä ei aikuinen mielellään istu, vaikka virallisesti takana tilaa on kolmelle.Tavaratilaa viisiovisessa Minissä on tarjolla parin kauppakassin verran (67 litraa) lisää. Tavaratila vetää yhteensä 278 litraa. Luku ei ole suuri, mutta Minille merkittävä. Kovin kummoisia lastenrattaita ei vieläkään saa sopimaan mukaan, mutta enemmän tavaraa kuitenkin.Pihi dieselKoeajoauton voimanlähteeksi valittu diesel on sekin uusi. Malliston taloudellisimmaksi kehuttu kolmisylinterinen moottori on 1,5 litrainen BMW:n TwinPower Turbo -perheen edustaja (85kW/116hv).Voimanlähteen kuulee startatessa, mutta muuten dieselin äänimaailmaan ei juuri kiinnitä huomiota. Kiihdytys nollasta sataan taittuu 9,4 sekunnissa. Huippunopeus on 203 km/h. Vääntöä riittää, eikä arkisessa liikenteessä eteen juuri tule tilannetta, jossa menohaluja olisi enemmän kuin autolla annettavaa.Taloudellisuutta korostavalla dieselillä ajettaessa ei räväkkää voimareserviä toki ole käytössä aivan siihen tapaan kuin Cooperilta uskaltaisi odottaa. Onneksi valmistajan moottorivalikoimasta löytyy täsmälääkettä myös tähän vaivaan.Viisiovisen Minin keulalle on tarjolla kaikkiaan seitsemän moottorivaihtoehtoa: kolme dieseliä ja neljä bensamoottoria. Eniten hevosvoimia kaipaavan on valittava käyttövoimaksi bensiini. Järein diesel tosin tarjoaa sekin 170 hevosvoimaa.Paperilla luvattu EU-kulutus 3,6 litraa sadalla kilometrillä on todellinen haaste pihillekin kuljettajalle, mutta viiden litran kulutuksen tavoittaa jokseenkin vaivattomasti. Sekalaisessa arkiajossa kulutus asettui kuuden litran tuntumaan sen suuremmin säästelemättä.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Mini Cooper D Hinta alkaen 27 190 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 618 € Ajoneuvovero 83 €/ v Käyttövoimavero 241 €/ v Moottori Dieselmoottori 1496 cm³, kolme sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto. Teho 85 kW (116 hv), 4000 r/min Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 203 km/h Kulutus l/ 100 km 4,4 (kaup.) / 3,2 (maant.) / NEDC-kulutus 3,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 97 g/km Mitat pituus 3982 mm, leveys 1727 mm, korkeus 1425 mm, akseliväli 2567 mm Tavaratila: 278 l Omamassa: 1190 kg Matkanjatkamispalvelu 5 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?