29.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mini Cooper D Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viisiovinen Mini ei ole kaikille helppo pala purtavaksi, mutta ennakkoluuloisuuteen ei ole syytä. Hyvää: Takaovet ja kasvaneet tilat. Huonoa: Keskipaikan mitoitus. Minin versioinnissa on päästy siihen pisteeseen, että parannuspanostukset on kohdennettu käytettävyyteen. Tällä kertaa kyse ei ole aivan pienestä viilauksesta, sillä Mini on vihdoin saanut takaovet.Hätäisimmät hämmästelevät, onko Mini enää Mini, mutta suurta syytä huoleen ei ole. Takaovipari on pelkkää plussaa. Ja kasvanut kokokin on ohjattu oikeisiin paikkoihin. Kaikkiaan pituutta on siunaantunut 16 lisäsenttiä kokonaismittaan. Akseliväli on kasvanut 72 milliä ja sisällä tarjolla on lisää tilaa polville, jaloille ja päälle.Ajo-ominaisuuksiltaan viisiovinen versio on totuttua Miniä. Auton painopiste on alhaalla, raideväli leveä, ohjaustuntuma miellyttävä ja alusta asiallisen jämäkkä, eli tarjolla on ajamisen iloa sileällä asvaltilla ja kuoppaisella soralla entiseen tapaan.Mittojen kasvattaminen on onnistuttu toteuttamaan myös persoonallista Mini-ilmettä tärvelemättä. Keula ja perä ovat entisellään, eron huomaa helpoiten sivulta. Auto näyttää totuttua solakammalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytettävyys koheneeMinin nykymallisto on laaja ja asiakkaiden kiinnostus hyvällä tolalla, joten ajan lienee arvioitu olevan kypsä astetta suuremmalle rukkaukselle, sillä sellaisena viisiovisuutta tämän merkin kohdalla pidetään.Lähempi tutustuminen hälventää epäilyt ratkaisun järkevyydestä nopeasti. Ilmaan jää vain kysymys, miksi vasta nyt?Käytettävyyden kannalta viisiovinen malli erottuu edukseen. Se puhuttelee esimerkiksi lapsiperheitä. Turvaistuinten kanssa askartelu ei Minin takapenkillä parhaimmillaankaan ole ollut kovin sujuvaa. Uuden oviratkaisun myötä jälkikasvun saa kyytiin ja kiinni turvaistuimiin merkittävästi vähemmällä vaivalla.Jatkossa hieman persoonallisempaa autovaihtoehtoa arvostava voi vakavissaan harkita Miniä jopa perheautoksi. Onnistuneet lisäykset mitoissa ilahduttavat taatusti muitakin asiakasryhmiä.Minille merkittävä konttiViisiovisuudesta ja lisäsenteistä hyötyvät myös aikuismatkustajat. Takapenkille mahtuu Minin mittapuulla hyvin, ellei edessä istuja ole kovin pitkäjalkainen. Keskimmäinen takaistuin soveltuu lähinnä tilapäiseen käyttöön. Pitkiä matkoja siinä ei aikuinen mielellään istu, vaikka virallisesti takana tilaa on kolmelle.Tavaratilaa viisiovisessa Minissä on tarjolla parin kauppakassin verran (67 litraa) lisää. Tavaratila vetää yhteensä 278 litraa. Luku ei ole suuri, mutta Minille merkittävä. Kovin kummoisia lastenrattaita ei vieläkään saa sopimaan mukaan, mutta enemmän tavaraa kuitenkin.Pihi dieselKoeajoauton voimanlähteeksi valittu diesel on sekin uusi. Malliston taloudellisimmaksi kehuttu kolmisylinterinen moottori on 1,5 litrainen BMW:n TwinPower Turbo -perheen edustaja (85kW/116hv).Voimanlähteen kuulee startatessa, mutta muuten dieselin äänimaailmaan ei juuri kiinnitä huomiota. Kiihdytys nollasta sataan taittuu 9,4 sekunnissa. Huippunopeus on 203 km/h. Vääntöä riittää, eikä arkisessa liikenteessä eteen juuri tule tilannetta, jossa menohaluja olisi enemmän kuin autolla annettavaa.Taloudellisuutta korostavalla dieselillä ajettaessa ei räväkkää voimareserviä toki ole käytössä aivan siihen tapaan kuin Cooperilta uskaltaisi odottaa. Onneksi valmistajan moottorivalikoimasta löytyy täsmälääkettä myös tähän vaivaan.Viisiovisen Minin keulalle on tarjolla kaikkiaan seitsemän moottorivaihtoehtoa: kolme dieseliä ja neljä bensamoottoria. Eniten hevosvoimia kaipaavan on valittava käyttövoimaksi bensiini. Järein diesel tosin tarjoaa sekin 170 hevosvoimaa.Paperilla luvattu EU-kulutus 3,6 litraa sadalla kilometrillä on todellinen haaste pihillekin kuljettajalle, mutta viiden litran kulutuksen tavoittaa jokseenkin vaivattomasti. Sekalaisessa arkiajossa kulutus asettui kuuden litran tuntumaan sen suuremmin säästelemättä.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Mini Cooper D Hinta alkaen 27 190 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 618 € Ajoneuvovero 83 €/ v Käyttövoimavero 241 €/ v Moottori Dieselmoottori 1496 cm³, kolme sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto. Teho 85 kW (116 hv), 4000 r/min Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 203 km/h Kulutus l/ 100 km 4,4 (kaup.) / 3,2 (maant.) / NEDC-kulutus 3,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 97 g/km Mitat pituus 3982 mm, leveys 1727 mm, korkeus 1425 mm, akseliväli 2567 mm Tavaratila: 278 l Omamassa: 1190 kg Matkanjatkamispalvelu 5 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous