20.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Outlander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Outlander PHEV hurmaa äänettömästi sähköllä kulkiessaan, eikä matka katkea akuston tyhjennyttyäkään. Hyvää: Päästöttömyys lyhyillä matkoilla, äänettömyys, neliveto, runsas varustelu. Huonoa: Bensiinikäytöllä janoinen, matala tavaratila, pintakova jousitus. Hybriditekniikka ja latausmahdollisuus tekevät Outlanderista markkinoiden puhtaimman kaupunkimaasturin.Mitsubishi on viime vuosina tupannut putoamaan kelkasta niin tuotekehittelyssään kuin myyntiluvuissaankin. Nyt kuitenkin pistokehybriditekniikan tuoma roima harppaus nostaa Outlanderin luokkansa vähäpäästöisimmäksi ja puhdistaa koko katumaasturiluokan statusta ekologisempaan suuntaan.Maastureissa Mitsun maine on säilynyt kovana ja sähköautoilun ensiaskeleet on otettu piskuisella i-MiEV:llä, voiko näistä yhdessä tulla jotakin suurta?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme ajotilaaOutlander PHEV on perusrakenteiltaan ja ulkonäöltään yhtenevä viime vuonna esiteltyjen bensiini- ja dieselmoottoristen siskojensa kanssa. Kaksilitrainen bensiinimoottorikin on sama, mutta teholtaan kuristettuna ja tasapainotusakseleilla varustettuna.Koska vaaka näyttää uutuudelle perusmallia 300 kiloa isompaa omapainoa, jotain uuttakin täytyy kuorien sisällä olla. Sähkömoottoreita on kaksin kappalein, sekä edessä että takana 60 kW:n kolmivaihemoottorit. Lisäksi vielä bensakoneen pyörittämä 70 kW:n generaattori ja tietysti 12 kWh:n litiumioniakusto.Outlander on lähtökohdiltaan lähempänä sähköautoa kuin vaikkapa Toyotan hybridimallit. Alle 65 km/h nopeudella liikutaan aina vain sähkömoottoreilla, sillä bensamoottorista on jätetty vaihteisto kokonaan pois.Kun akuissa virta riittää, pelkästään sähköllä pääsee 120 km/h. Suuremmassa tehontarpeessa bensamoottori käynnistyy ja kytkee voimaa suoraan etupyörille ns. rinnakkaishybriditilassa.Akkujen ollessa tyhjät toimitaan sarjahybridinä, kun bensiinimoottori ainoastaan pyörittää generaattoria ja tuottaa sähkömoottoreille virtaa.Kolmen ajotilan lisäksi napeilla voi ohjata järjestelmän käyttämään bensiinimoottoria lataamaan akustoa tai säilyttämään latausta tuleviin tarpeisiin.Työmatkat sähkölläOutlanderin tekniikka kuulostaa monimutkaiselta, mutta siitä ei tarvitse kiinnostua. Starttinapista syttyy ”Ready” –valo, vaihde D-asentoon ja menoksi kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla.Automatiikka kuluttaa ensin akuston tyhjäksi ja vaihtaa sitten bensan käyttöön, kunnes akusto ladataan pistokkeesta. Järjestelmä toimii älykkäästi eikä energiamonitoria seuraamalla ja ajotiloilla kikkailemalla pääse juurikaan parempaan tulokseen. Yritinpä kuitenkin.Sähköllä kuljetun matkan maksimoimiseksi akku on oltava täydessä latingissa ja auto joko tallissa tai esilämmitetty. Sähkölaitteiden käyttö pitäisi rajoittaa minimiin, eikä lämmitystäkään oikein tohdi pyytää.Yksinään ajellessa ikkunat pysyvät huurteettomina ilman puhallusta yllättävän pitkään nollakelilläkin. Näillä eväillä ja pintakaasulla pihistelemällä pelkällä sähköllä pääsi 40 km, luvattu 52 km tuntuu mahdottomalta saavuttaa.Normaalisti kiihdyttelemällä ja lämmitys päällä toimintamatka sähköllä ei itse asiassa putoa paljoakaan 40 km:stä, mutta samalla bensamoottori käy hetkittäin antamassa lämpöä ja lisäkiihtyvyyttä nostaen kulutuksen lähelle normikulutuslukemaa n. 2 l/100km.Joka tapauksessa useimpien työ- ja kauppareissut hoituvat lähes pelkästään sähköllä, edellyttäen, että auton jaksaa liittää piuhaan vähintään kotona. Mahdollisuus työpaikan pistokkeesta lataamiseen antaa tietysti rahallista lisämotivaatiota, vaikkakin täysi lataus maksaa alle kaksi euroa.Mökkireissut bensiinilläAkuston tyhjennyttyä pelkän bensiinin käyttöön siirtyminen ei ole kuitenkaan yhtä auvoista. Pakkasessa, moottoritiellä tai kiihkeässä ja katkonaisessa taajama-ajossa ei kymmenenkään litraa satasella riitä, kookas yli 1800-kiloinen auto ei liiku vähällä.Paino verottaa myös suorituskykyä. Vaikka bensakoneessa ja kahdessa sähkömoottorissa on tehoa yhteensä lähes 300 hv, samaan aikaan käytössä on korkeintaan 196 hv.Niillä hybridimalli pärjää nipin napin 150-heppaiselle bensasiskolleen paperilla, käytännössä sähkömoottoreiden rutka alavääntö kuitenkin tekee hybridistä voimakkaamman tuntuisen.Sähkötekniikka on saatu piilotettua tuttuihin kuoriin yllättävän helposti. Akusto on matkustamon alla pienentäen maavaraa parilla sentillä ja nostaen saman verran takapenkkiläisten lattiaa. Jalat ovat hiukan enemmän koukussa, mutta muutoin tilaa on reilusti joka suuntaan.Taka-akselin sähkömoottori on puolestaan tavaratilan alla vieden kolmannen istuinrivin paikan, hybridiä saa siis vain viisipaikkaisena. Tavaratila on laakea, mutta matalahko suojapeitteeseen asti lastattuna.Hybridimallin pahimmaksi rasitteeksi jää siis hinta. Tehdashinnoissa eroa vastaavan bensamalliin on yli 15 000, mutta pienempien päästöjen ansiosta verollisessa hinnassa eroa on enää kymppitonni.Ahkerasti lataamalla senkin kuolettamiseen tarvitaan 100 000 km ajoa, joten rahan säästön takia hybridimallia ei hankita. Puhtaamman oman tunnon arvoa on vaikeampi mitata.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Antti Hentinen Mitsubishi Outlander PHEV Instyle 4WD Hinta alkaen 54 995 € Ajoneuvovero 57 €/ v Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, sähkömoottorit 2 kpl (85 hv / 190 Nm), jatkuva neliveto. Teho (121 hv) Vääntö 190 Nm Teho , 190 r/min Vääntö 190 Nm Akku Litiumioniakusto (300 V / 12 kWh). Hybridijärjestelmän yhteisteho 144 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 44 g/km Mitat pituus 4655 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1673 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 463-1700 l Omamassa: 1810 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: Fiat 600e pitää usein persoonallaan palloa hallussaan, mutta on Ë-C4:lläkin tähtihetkensä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja