20.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Outlander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Outlander PHEV hurmaa äänettömästi sähköllä kulkiessaan, eikä matka katkea akuston tyhjennyttyäkään. Hyvää: Päästöttömyys lyhyillä matkoilla, äänettömyys, neliveto, runsas varustelu. Huonoa: Bensiinikäytöllä janoinen, matala tavaratila, pintakova jousitus. Hybriditekniikka ja latausmahdollisuus tekevät Outlanderista markkinoiden puhtaimman kaupunkimaasturin.Mitsubishi on viime vuosina tupannut putoamaan kelkasta niin tuotekehittelyssään kuin myyntiluvuissaankin. Nyt kuitenkin pistokehybriditekniikan tuoma roima harppaus nostaa Outlanderin luokkansa vähäpäästöisimmäksi ja puhdistaa koko katumaasturiluokan statusta ekologisempaan suuntaan.Maastureissa Mitsun maine on säilynyt kovana ja sähköautoilun ensiaskeleet on otettu piskuisella i-MiEV:llä, voiko näistä yhdessä tulla jotakin suurta?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme ajotilaaOutlander PHEV on perusrakenteiltaan ja ulkonäöltään yhtenevä viime vuonna esiteltyjen bensiini- ja dieselmoottoristen siskojensa kanssa. Kaksilitrainen bensiinimoottorikin on sama, mutta teholtaan kuristettuna ja tasapainotusakseleilla varustettuna.Koska vaaka näyttää uutuudelle perusmallia 300 kiloa isompaa omapainoa, jotain uuttakin täytyy kuorien sisällä olla. Sähkömoottoreita on kaksin kappalein, sekä edessä että takana 60 kW:n kolmivaihemoottorit. Lisäksi vielä bensakoneen pyörittämä 70 kW:n generaattori ja tietysti 12 kWh:n litiumioniakusto.Outlander on lähtökohdiltaan lähempänä sähköautoa kuin vaikkapa Toyotan hybridimallit. Alle 65 km/h nopeudella liikutaan aina vain sähkömoottoreilla, sillä bensamoottorista on jätetty vaihteisto kokonaan pois.Kun akuissa virta riittää, pelkästään sähköllä pääsee 120 km/h. Suuremmassa tehontarpeessa bensamoottori käynnistyy ja kytkee voimaa suoraan etupyörille ns. rinnakkaishybriditilassa.Akkujen ollessa tyhjät toimitaan sarjahybridinä, kun bensiinimoottori ainoastaan pyörittää generaattoria ja tuottaa sähkömoottoreille virtaa.Kolmen ajotilan lisäksi napeilla voi ohjata järjestelmän käyttämään bensiinimoottoria lataamaan akustoa tai säilyttämään latausta tuleviin tarpeisiin.Työmatkat sähkölläOutlanderin tekniikka kuulostaa monimutkaiselta, mutta siitä ei tarvitse kiinnostua. Starttinapista syttyy ”Ready” –valo, vaihde D-asentoon ja menoksi kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla.Automatiikka kuluttaa ensin akuston tyhjäksi ja vaihtaa sitten bensan käyttöön, kunnes akusto ladataan pistokkeesta. Järjestelmä toimii älykkäästi eikä energiamonitoria seuraamalla ja ajotiloilla kikkailemalla pääse juurikaan parempaan tulokseen. Yritinpä kuitenkin.Sähköllä kuljetun matkan maksimoimiseksi akku on oltava täydessä latingissa ja auto joko tallissa tai esilämmitetty. Sähkölaitteiden käyttö pitäisi rajoittaa minimiin, eikä lämmitystäkään oikein tohdi pyytää.Yksinään ajellessa ikkunat pysyvät huurteettomina ilman puhallusta yllättävän pitkään nollakelilläkin. Näillä eväillä ja pintakaasulla pihistelemällä pelkällä sähköllä pääsi 40 km, luvattu 52 km tuntuu mahdottomalta saavuttaa.Normaalisti kiihdyttelemällä ja lämmitys päällä toimintamatka sähköllä ei itse asiassa putoa paljoakaan 40 km:stä, mutta samalla bensamoottori käy hetkittäin antamassa lämpöä ja lisäkiihtyvyyttä nostaen kulutuksen lähelle normikulutuslukemaa n. 2 l/100km.Joka tapauksessa useimpien työ- ja kauppareissut hoituvat lähes pelkästään sähköllä, edellyttäen, että auton jaksaa liittää piuhaan vähintään kotona. Mahdollisuus työpaikan pistokkeesta lataamiseen antaa tietysti rahallista lisämotivaatiota, vaikkakin täysi lataus maksaa alle kaksi euroa.Mökkireissut bensiinilläAkuston tyhjennyttyä pelkän bensiinin käyttöön siirtyminen ei ole kuitenkaan yhtä auvoista. Pakkasessa, moottoritiellä tai kiihkeässä ja katkonaisessa taajama-ajossa ei kymmenenkään litraa satasella riitä, kookas yli 1800-kiloinen auto ei liiku vähällä.Paino verottaa myös suorituskykyä. Vaikka bensakoneessa ja kahdessa sähkömoottorissa on tehoa yhteensä lähes 300 hv, samaan aikaan käytössä on korkeintaan 196 hv.Niillä hybridimalli pärjää nipin napin 150-heppaiselle bensasiskolleen paperilla, käytännössä sähkömoottoreiden rutka alavääntö kuitenkin tekee hybridistä voimakkaamman tuntuisen.Sähkötekniikka on saatu piilotettua tuttuihin kuoriin yllättävän helposti. Akusto on matkustamon alla pienentäen maavaraa parilla sentillä ja nostaen saman verran takapenkkiläisten lattiaa. Jalat ovat hiukan enemmän koukussa, mutta muutoin tilaa on reilusti joka suuntaan.Taka-akselin sähkömoottori on puolestaan tavaratilan alla vieden kolmannen istuinrivin paikan, hybridiä saa siis vain viisipaikkaisena. Tavaratila on laakea, mutta matalahko suojapeitteeseen asti lastattuna.Hybridimallin pahimmaksi rasitteeksi jää siis hinta. Tehdashinnoissa eroa vastaavan bensamalliin on yli 15 000, mutta pienempien päästöjen ansiosta verollisessa hinnassa eroa on enää kymppitonni.Ahkerasti lataamalla senkin kuolettamiseen tarvitaan 100 000 km ajoa, joten rahan säästön takia hybridimallia ei hankita. Puhtaamman oman tunnon arvoa on vaikeampi mitata.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Antti Hentinen Mitsubishi Outlander PHEV Instyle 4WD Hinta alkaen 54 995 € Ajoneuvovero 57 €/ v Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, sähkömoottorit 2 kpl (85 hv / 190 Nm), jatkuva neliveto. Teho (121 hv) Vääntö 190 Nm Teho , 190 r/min Vääntö 190 Nm Akku Litiumioniakusto (300 V / 12 kWh). Hybridijärjestelmän yhteisteho 144 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 44 g/km Mitat pituus 4655 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1673 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 463-1700 l Omamassa: 1810 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija