9.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Muunneltava, mutta ei niin mukava – Honda Jazz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uutta musaa, muttei ihan kaikkien korville. Hyvää: takatilat, muunneltavuus. Huonoa: ajoasento, moottorin ja vaihteiston yhteispeli, automaatti-ilmastoinnin toiminta. Kolmannen sukupolven Jazzin tila-automaiset mittasuhteet muistuttavat elävästi edeltäjämallia, mutta oikeasti auto on perusrakennetta myöten uusittu. Nykytapaan Honda Jazz on myös aiempaa kevyempi.Saatavana on vain yksi bensiinimoottori joko käsivaihteistolla tai portaattomalla automaatilla. Koeajoimme jälkimmäisen yhdistettynä kalleimpaan Elegance-varustetasoon. Edullisimmillaan Jazzin saa varsin kattavalla Trend-perusvarustelulla 16 990 euron hintaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyReilusti tilaa, mutta…Jazzin akseliväli on venynyt kolme senttiä, joten sisätilat ovat entisestäänkin kasvaneet. Takapenkille mahtuukin paremmin kuin moneen isoon farmariautoon. Bensatankki on sijoitettu edeltäjästä tuttuun paikkaan etuistuinten alle, joten lattia on täysin tasainen ja sivusuuntainen kulkeminen helppoa.Muunneltavuuden jazzismit on säilytetty. Takaselkänojan voi kaataa eteen tai istuinosan nostaa pystyyn. Kun vielä apukuskin selkänoja taittuu kumoon, kyytiin menee niin korkeita kuin pitkiäkin esineitä. Tavaratila on jo perusmuodossaan suhteellisen tilava ja nostokorkeus alhainen.Etutilatkin ovat riittävät, mutta istuimen poikkeuksellisen huono reisituki harmittaa jo keskimittaista kuljettajaa. Pelkkien pakaroiden varassa ei tee mieli taittaa kovin pitkää taivalta.Keskinäyttöä ja sen alle sijoitettua lämmityslaitteen säätöpaneelia käytetään kosketuksella. Siitä ei ole pahaa sanottavaa, mutta muun muassa ajotietokoneen käyttölogiikka on kummallinen, ja automaatti-ilmastointi heittää täyden puhalluksen jalkatilaan jo pari minuuttia kylmäkäynnistyksen jälkeen. Tuulilasin huurtumisen ja melun estämiseksi lämppäriä onkin käytettävä käsin.Vaatii polkemistaJazzin vapaasti hengittävä moottori on aika ylävireinen, ja kun CVT-automaatti pitää ekohenkisesti varsin harvan välityksen päällä osakaasulla kiihdytettäessä, meno on aika nuhaista. Liikennevaloissa muu liikennevirta tuntuu lähtevän ripeämmin, ja nousuissa vauhti hiipuu.Meno kiivastuu vasta kun pedaalin painaa tavallista syvemmälle, mikä saa aikaan nytkähdyksen ja melutason kasvamisen. Lisää virkeyttä on tarjolla vaihteiston S-asennossa, mutta se taas pitää kierrokset tasakaasulla turhan korkealla, mitä ei jaksa kauan kuunnella.Moottoritiellä miellyttäväAjettavuus ja ajomukavuus edustavat normaalia pikkuautotasoa. Moottoritiellä meno on jopa miellyttävää, sillä melutaso säilyy kitkarenkailla ystävällisenä ja ohjaus keskittää hienosti. Kaupungin käännöksissä A-pilarit muodostavat todella ison katveen etuviistoon.Edellä mainitut moitteet eivät tee Jazzista huonoa autoa: väljille tiloille ja laadun leimalle löytyy varmasti faninsa. Kilpailu on kuitenkin pikkuautoluokassa tällä hetkellä niin kovaa, että optimisuoritukseen tarvittaisiin Hondalta pientä petrausta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Honda Jazz 1.3 i-VTEC Elegance CVT Hinta alkaen 21 890 € Moottori Bensiinimoottori 1 318 cm³, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 75 kW (102 hv), 6000 r/min Vääntö 123 Nm (5000 r/min) Vääntö 123 Nm (5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 3995 mm, leveys 1694 mm, korkeus 1525 mm, akseliväli 2530 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta