9.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Muunneltava, mutta ei niin mukava – Honda Jazz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uutta musaa, muttei ihan kaikkien korville. Hyvää: takatilat, muunneltavuus. Huonoa: ajoasento, moottorin ja vaihteiston yhteispeli, automaatti-ilmastoinnin toiminta. Kolmannen sukupolven Jazzin tila-automaiset mittasuhteet muistuttavat elävästi edeltäjämallia, mutta oikeasti auto on perusrakennetta myöten uusittu. Nykytapaan Honda Jazz on myös aiempaa kevyempi. Saatavana on vain yksi bensiinimoottori joko käsivaihteistolla tai portaattomalla automaatilla. Koeajoimme jälkimmäisen yhdistettynä kalleimpaan Elegance-varustetasoon. Edullisimmillaan Jazzin saa varsin kattavalla Trend-perusvarustelulla 16 990 euron hintaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Reilusti tilaa, mutta… Jazzin akseliväli on venynyt kolme senttiä, joten sisätilat ovat entisestäänkin kasvaneet. Takapenkille mahtuukin paremmin kuin moneen isoon farmariautoon. Bensatankki on sijoitettu edeltäjästä tuttuun paikkaan etuistuinten alle, joten lattia on täysin tasainen ja sivusuuntainen kulkeminen helppoa. Muunneltavuuden jazzismit on säilytetty. Takaselkänojan voi kaataa eteen tai istuinosan nostaa pystyyn. Kun vielä apukuskin selkänoja taittuu kumoon, kyytiin menee niin korkeita kuin pitkiäkin esineitä. Tavaratila on jo perusmuodossaan suhteellisen tilava ja nostokorkeus alhainen. Etutilatkin ovat riittävät, mutta istuimen poikkeuksellisen huono reisituki harmittaa jo keskimittaista kuljettajaa. Pelkkien pakaroiden varassa ei tee mieli taittaa kovin pitkää taivalta. Keskinäyttöä ja sen alle sijoitettua lämmityslaitteen säätöpaneelia käytetään kosketuksella. Siitä ei ole pahaa sanottavaa, mutta muun muassa ajotietokoneen käyttölogiikka on kummallinen, ja automaatti-ilmastointi heittää täyden puhalluksen jalkatilaan jo pari minuuttia kylmäkäynnistyksen jälkeen. Tuulilasin huurtumisen ja melun estämiseksi lämppäriä onkin käytettävä käsin. Vaatii polkemista Jazzin vapaasti hengittävä moottori on aika ylävireinen, ja kun CVT-automaatti pitää ekohenkisesti varsin harvan välityksen päällä osakaasulla kiihdytettäessä, meno on aika nuhaista. Liikennevaloissa muu liikennevirta tuntuu lähtevän ripeämmin, ja nousuissa vauhti hiipuu. Meno kiivastuu vasta kun pedaalin painaa tavallista syvemmälle, mikä saa aikaan nytkähdyksen ja melutason kasvamisen. Lisää virkeyttä on tarjolla vaihteiston S-asennossa, mutta se taas pitää kierrokset tasakaasulla turhan korkealla, mitä ei jaksa kauan kuunnella. Moottoritiellä miellyttävä Ajettavuus ja ajomukavuus edustavat normaalia pikkuautotasoa. Moottoritiellä meno on jopa miellyttävää, sillä melutaso säilyy kitkarenkailla ystävällisenä ja ohjaus keskittää hienosti. Kaupungin käännöksissä A-pilarit muodostavat todella ison katveen etuviistoon. Edellä mainitut moitteet eivät tee Jazzista huonoa autoa: väljille tiloille ja laadun leimalle löytyy varmasti faninsa. Kilpailu on kuitenkin pikkuautoluokassa tällä hetkellä niin kovaa, että optimisuoritukseen tarvittaisiin Hondalta pientä petrausta. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Honda Jazz 1.3 i-VTEC Elegance CVT Hinta alkaen 21 890 € Moottori Bensiinimoottori 1 318 cm³, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 75 kW (102 hv), 6000 r/min Vääntö 123 Nm (5000 r/min) Vääntö 123 Nm (5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 3995 mm, leveys 1694 mm, korkeus 1525 mm, akseliväli 2530 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?