22.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: pirteä tapaus – Peugeot 2008 PureTech 110 Autom. Allure Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskalaisen vahvin valtti on sen järkevä ja pätevä voimanlähde. Sisäilmeessa on omintakeisuutta. Hyvää: moottori, sisäilme, tavaratilan muoto, istumatila takana. Huonoa: vaihteiston viipyily, istuimen vipusäätö. Peugeot 2008:n vahvin valtti on PureTech-bensiinimoottori – kokoluokassaan maailman parhaaksikin valittu. Kolmisylinterinen voimanlähde on erinomainen tapaus: pihi, riittävän väkevä ja vaivattomasti tehoa tarjoava.Luvattu keskikulutus on – kykyihin verrattuna – miellyttävän maltillinen 4,8 litraa sadalla kilometrillä.Äänimaailma on säyseä ja miellyttävä, jopa siinä määrin, että myös äänten osalta voisi kuvitella ajavansa nelisylinterisellä.Äänien lisäksi moottorin värinättömyyteen vaikuttaa se, että 1,2-litraisessa moottorissa on tasapainotusakseli, joka pyörii kampiakselin kanssa tasatahtiin mutta vastakkaiseen suuntaan. Värinättömyyden takeena ovat myös hydrauliset moottorin tukityynyt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutomaatissa toivomisen varaaAutomaattivaihteisto jättää toivomisen varaa. Vaihteet kyllä vaihtuvat, mutta aika ajoin verkkaisesti. Rivakoissa lähdöissä ja ohituskiihdytyksissä vaivaa kuminauhamaisuus, liikkellelähdöissä myös nyökyttely.Ja nyt ei ole kyse hengästyttävän sporttisuuden kaipuusta, vaan ajamisen vaivattomudesta. Moottorissa on siis ihan riittävästi puhtia, mutta vaihteisto ei aina jaa sitä käyttöön kuskin toivomalla tavalla.Jos olisi tehtävä valinta, päätyisin valitsemaan tämän auton kuusilovisella manuaalivaihteistolla.Selkeä konttiTavaratila on muodoiltaan selkeä, sinne on helppo mahduttaa viikonloppureissun tavarat ja enemmänkin. On yllätys, että väljyyttä on kuitenkin vain 360 litraa – kontti tuntuu tilavammalta.Lastauskynnystä ei juuri ole, mutta lastauskorkeutta aika paljon.Takana istutaan ryhdikkääasti. Tilaa on mukavasti nin jaloile kuin hartialinjassakin. Korkeasta autosta näkee hyvin ulos, myös takaa. Valoa tuo laaja panoraamalasikatto.Persoonallinen Peugeot 2008Peugeot 2008:n sisäilme on muovinen, mutta muotoilu hauskan erottuva ja persoonallinen. Keskikonsolin muodot ja näytön sijoitus korkealle jakaa varmasti mieliä.Ajoasennon etsintä on hieman työlästä, sillä etuistuimen selkänojan kaltevuus säätyy vivulla, jonka pykälistö on turhan karkeajakoisesti toteutettu. Pyörösäädin olisi parempi ratkaisu, sähkösäädöstä puhumattakaan. Etuistuimet antavat tanakan sivutuen ja riittävän reisituen.Mittaristo on sijoitettu korkealle kojelaudassa, sillä mittarit tulisi nähdä ohjauspyörän kaaren ylitse. Ohjauspyörä on tavanomaista pienikehäisempi. Ainakin omaan makuun ratti saisi säätyä ylemmäksi, mutta silloin se toisaalta söisi mittaristoa näkökentästä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Peugeot 2008 PureTech 110 Autom. Allure Hinta alkaen 26 262 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 81 kW (110 hv), 6250 r/min Vääntö 205 Nm (1750 r/min) Vääntö 205 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,5 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4159 mm, leveys 1739 mm, korkeus 1556 mm, akseliväli 2537 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija