22.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: pirteä tapaus – Peugeot 2008 PureTech 110 Autom. Allure Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskalaisen vahvin valtti on sen järkevä ja pätevä voimanlähde. Sisäilmeessa on omintakeisuutta. Hyvää: moottori, sisäilme, tavaratilan muoto, istumatila takana. Huonoa: vaihteiston viipyily, istuimen vipusäätö. Peugeot 2008:n vahvin valtti on PureTech-bensiinimoottori – kokoluokassaan maailman parhaaksikin valittu. Kolmisylinterinen voimanlähde on erinomainen tapaus: pihi, riittävän väkevä ja vaivattomasti tehoa tarjoava.Luvattu keskikulutus on – kykyihin verrattuna – miellyttävän maltillinen 4,8 litraa sadalla kilometrillä.Äänimaailma on säyseä ja miellyttävä, jopa siinä määrin, että myös äänten osalta voisi kuvitella ajavansa nelisylinterisellä.Äänien lisäksi moottorin värinättömyyteen vaikuttaa se, että 1,2-litraisessa moottorissa on tasapainotusakseli, joka pyörii kampiakselin kanssa tasatahtiin mutta vastakkaiseen suuntaan. Värinättömyyden takeena ovat myös hydrauliset moottorin tukityynyt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutomaatissa toivomisen varaaAutomaattivaihteisto jättää toivomisen varaa. Vaihteet kyllä vaihtuvat, mutta aika ajoin verkkaisesti. Rivakoissa lähdöissä ja ohituskiihdytyksissä vaivaa kuminauhamaisuus, liikkellelähdöissä myös nyökyttely.Ja nyt ei ole kyse hengästyttävän sporttisuuden kaipuusta, vaan ajamisen vaivattomudesta. Moottorissa on siis ihan riittävästi puhtia, mutta vaihteisto ei aina jaa sitä käyttöön kuskin toivomalla tavalla.Jos olisi tehtävä valinta, päätyisin valitsemaan tämän auton kuusilovisella manuaalivaihteistolla.Selkeä konttiTavaratila on muodoiltaan selkeä, sinne on helppo mahduttaa viikonloppureissun tavarat ja enemmänkin. On yllätys, että väljyyttä on kuitenkin vain 360 litraa – kontti tuntuu tilavammalta.Lastauskynnystä ei juuri ole, mutta lastauskorkeutta aika paljon.Takana istutaan ryhdikkääasti. Tilaa on mukavasti nin jaloile kuin hartialinjassakin. Korkeasta autosta näkee hyvin ulos, myös takaa. Valoa tuo laaja panoraamalasikatto.Persoonallinen Peugeot 2008Peugeot 2008:n sisäilme on muovinen, mutta muotoilu hauskan erottuva ja persoonallinen. Keskikonsolin muodot ja näytön sijoitus korkealle jakaa varmasti mieliä.Ajoasennon etsintä on hieman työlästä, sillä etuistuimen selkänojan kaltevuus säätyy vivulla, jonka pykälistö on turhan karkeajakoisesti toteutettu. Pyörösäädin olisi parempi ratkaisu, sähkösäädöstä puhumattakaan. Etuistuimet antavat tanakan sivutuen ja riittävän reisituen.Mittaristo on sijoitettu korkealle kojelaudassa, sillä mittarit tulisi nähdä ohjauspyörän kaaren ylitse. Ohjauspyörä on tavanomaista pienikehäisempi. Ainakin omaan makuun ratti saisi säätyä ylemmäksi, mutta silloin se toisaalta söisi mittaristoa näkökentästä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Peugeot 2008 PureTech 110 Autom. Allure Hinta alkaen 26 262 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 81 kW (110 hv), 6250 r/min Vääntö 205 Nm (1750 r/min) Vääntö 205 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,5 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4159 mm, leveys 1739 mm, korkeus 1556 mm, akseliväli 2537 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle