25.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Tekeekö hybridiversio Toyota RAV4:stä hyväksyttävän? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kykenee myös vetohommiin. Hyvää: takatilat, kulutus taajamanopeuksissa. Huonoa: ohjaustunto, kulutus moottoritiellä. Toyota RAV4 Hybrid on haaste ympäristötietoiselle. Kaupunkimaasturia pitäisi kai paheksua turhakkeena, mutta jos se kykenee kulkemaan myös sähköllä, eikö se tee siitä melko hyväksyttävän?Pelkällä sähköllä ajo onnistuu vain taajamanopeuksissa, lyhyissä pätkissä ja kevyellä kaasujalalla. Virallinen kulutuslukema on vetotavasta ja renkaista riippuen viiden litran molemmin puolin, mutta kuutosellakin alkavan lukeman saavuttaminen vaatii keskittymistä. Koeajoreitti on maantiepainotteinen ja melko mäkinen, joten se ei ole hybridin ominta aluetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes 20 vuotta hybridejäToyota on tehnyt hybridejä menestyksekkäästi jo lähes 20 vuoden ajan, mutta kaupunkimaastureihin se ei ole niitä aiemmin vielä tarjonnut, ellei luksusmerkki Lexusta lasketa mukaan.RAV4 elää nyt neljännen mallisukupolven puoliväliä. Uuden voimansiirtovaihtoehdon lisäksi se sai melkoisesti terävöityneet kasvot ja pientä laittoa myös peräpäähän.Malliston halvin maksaa nyt rapiat 32 000 euroa eli noin 6 000 euroa vähemmän kuin aiemmin. Hinnat alkaen -malli kulkee BMW:ltä omitulla kaksilitraisella 143 hevosvoiman dieselillä.Dieselin saa vain etuvetoisena ja käsivaihtein, kun taas kaksilitrainen 151 hevosvoiman bensiinimalli on nelivetoinen ja joko käsi- tai automaattivaihteinen.Tuhdeimman, 2 000 kilon peräkärryn voi liittää käsivaihteiseen bensiiniversioon, mutta seuraavaksi voimakkain vaihtoehto on nelivetoinen hybridi. Sen mahdollistama 1 650 kilon perävaunumassa on aivan toista luokkaa kuin aiemmissa Toyotan hybrideissä. Etuvetoisella hybridillä saa vetää vain 800 kiloista kärryä.Hyödyt esiin ylämäissäAjoimme hybridiä sekä etu- että nelivetoisena. Nelivetoisessa keulan bensiinimoottoria ja hybridiyksikköä täydentää taka-akselia pyörittävä sähkömoottori. Toyotan mukaan sen hyödyt tulevat esiin ylämäissä, liikkeelle lähtiessä ja liukkaalla.Hybridin bensiinimoottori on nykymittapuulla melkoisen suuri, peräti 2,5-litrainen. Toisaalta auton kokonaispaino nousee yli 2 200 kiloon, joten voimaa tarvitaan. Suorituskykyä on ihan riittävästi reippaisiin ohituksiin.Ohjauksen tunto on kovin epämääräinen ja mutkissa auto hieman kallistelee. Ominaisuuksien kanssa tulee silti hyvin toimeen, ja mukavuuspainotteinen alusta sopii kokonaisuuteen.Kiihdytyksissä moottori nostaa reilusti kierroksia portaattoman automaattivaihteiston kanssa.Karkeampi päällyste tuo rinnalle melkoisesti kuminaa alustasta, joten kaikkein hiljaisimpia tulokas ei ole.Uutuuden parhaita puolia ovat reilut tilat takana matkustaville. Lattia on käytännössä tasainen, joten keskelläkin matkustaa kohtuullisen mukavasti.Tavaratilaa on mukavat 501 litraa. Kontin etureunassa on hybridiakkujen takia pieni kohouma, ja lisäksi takaistuimet kaadettuina laajennukseen jää iso kallistus. Diesel- ja hybridimalleissa maavara on vajaat 18 senttiä, pelkällä bensiinillä kulkevassa autossa vain runsaat 16 senttiä. Mökkitiellä siis pärjää, mutta maastoon ei ole asiaa.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Toyota RAV4 Hybrid Hinta alkaen 52 228 € Moottori Bensiinimoottori 2 494 cm3, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Hybridiyksikkö ja taka-akselilla sähkömoottori. Hybridiyksikkö ja taka-akselilla sähkömoottori. Teho 145 kW (197 hv), 5700 r/min Vääntö 206 Nm (4400–4800 r/min) Vääntö 206 Nm (4400–4800 r/min) Akku Takuu: hybridiakuille 10 vuotta / 350 000 km. Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 4605 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2660 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?