14.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: uusi moottori tutuissa kuorissa – Harley-Davidson FLHXS Street Glide Special Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harley-Davidson FLHXS Street Glide on saanut uuden Milwaukee Eight -moottorin ja parannetun jousituksen. Ikoninen ulkonäkö on säilytetty lähes ennallaan. Hyvää: moottorin luonne ja värinättömyys, kevyt ajettavuus mutkissa, parantunut ajoasento. Huonoa: raskaskäyttöinen kytkin, jousituksen säätö edellyttää sivulaukun irroitusta Harley-Davidson Street Glide näyttää tutulta, mutta kuoren alla on käytännössä kokonaan uusi tekniikka. Amerikkalaisikoni esitteli 17 vuoden jälkeen täysin uuden moottorin, joka ensimmäisenä on istutettu vuoden 2017 matkamalleihin. Valmistajan mukaan jousituksessa on yhtä suuret muutokset kuin moottorissakin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Värinät puuttuu Moottori käy tyhjäkäyntiä tutun epätasaisella H-D-soinnilla. Mutta kun lähdetään liikkeelle, niin jotain puuttuu – värinät. Kaasun vaste on pehmeä ja moottori vetää puhtaasti noin 1 200 kierrokselta alkaen. Se on selvästi vanhaa Twin Cam -moottoria sivistyneempi. Noin kymmenellä prosentilla parantunut vääntö tuntuu ajaessa. Suorituskyky on riittävä ja mikä tärkeintä, moottorin käyttökelpoinen kierroslukualue on erittäin laaja. 377-kiloinen järkäle ei silti ole mikään raketti. Isokokoinen Street Glide yllättää mutkatiellä ajettavuudellaan. Pitkästä akselivälistä ja suuresta painostaan huolimatta se kääntyy mutkiin kevyesti, käytännössä riittää katseen kääntäminen mutkan suuntaan. Kallistusvaraakin on riittävästi, ennen kuin astinlaudat raapivat asvalttia. Jousitus on pehmeähkö. Takajousien lyhyt joustomatka tuntuu terävissä epätasaisuuksissa. Takajousen esijännityksen säätövaraa on kasvatettu, mutta säädön tekemiseksi sivulaukku pitää ensin irrottaa. Satasen mittarinopeudessa moottorin pyörintänopeus on 2 500 kierrosta minuutissa. Välitys on juuri sopivan pituinen, moottori ei huuda maantieajossa, mutta toisaalta suurinta vaihdetta ei ole välitetty voimaa tappavaksi ylivaihteeksi. Parempi, muttei täydellinen Ruuhkaisessa kaupunkiajossa tulevat esiin heikoimmat puolet. Kytkinkahva on erittäin raskaskäyttöinen. Ilmajäähdytteinen moottori hönkii kuumaa ilmaa kohti kuljettajaa hiljaisissa nopeuksissa. Ominaisuutta on onnistuttu uuden moottorin myötä vähentämään, eikä se käytännössä häiritse ennen kuin lämpötila nousee yli 20 asteen. Ohjaustanko kääntyy reilusti ja kääntösäde on ilahduttavan pieni, joskin 180-senttinen kuljettajakin joutuu kurkottelemaan reilusti kääntäessään ohjaustankoa ääriasentoon. Mittaristo on tuttua jenkkityyliä pyöreinen mittareine ja volttinäyttöineen. Äänentoistolaitteissa riittää tehoa niin, että satasen vauhdissa musiikin kuulee selvästi volyymin ollessa puolella teholla. Hallintalaitteet ovat selkeät ja tarkoituksenmukaiset. Vakionopeussäätimen ja audiolaitteiden käytön oppii helposti ajon aikana. Street Glide on nyt selvästi sivistyneempi ja mukavampi. Ajosennon ja jousituksen parannukset huomaa sitä paremmin, mitä pidemmän matkan pyörällä taittaa. Milwaukee Eight -moottorit Neliventtiilikannet ja tasapainoakseli Harley-Davidsonissa! Niin se maailma muuttuu, uusi Milwaukee Eight -moottori pitää sisällään ne molemmat. Milwaukee Eight on amerikkalaisvalmistajan ensimmäinen uusi iso V2-moottori 17 vuoteen. Oikeastaan pitää puhua moottorisarjasta, sillä tarjolla on kaksi eri iskutilavuutta ja yhteensä kolme moottoriversiota. Iskutilavuudet ovat 107 ja 114 kuutiotuumaa eli tutummin 1 746 ja 1 868 kuutiosenttimetriä. Pienempi moottori on saatavilla sekä ilma-öljyjäähdytteisenä että ”Twin Cooled”-versiona, jossa on sylinterikannessa nestejäähdytys ja muuten ilmajäähdytys. Isompi moottori on aina mallia Twin-Cooled. Ikoninen ulkonäkö 45-asteisen V2-moottorin ikoninen ulkonäkö on pyritty säilyttämään ennallaan, vaikka iskutilavuutta on kasvatettu ja rakenteita muutettu radikaalisti. Sylinterikannet ovat nyt neliventtiiliset, minkä luvataan parantavan virtauksia peräti 50 prosenttia. Samalla puristussuhde on korotettu lukemaan 10:1. Muutosten seurauksena luvataan noin 10 prosenttia korkeammat vääntölukemat. Polttoainetalous on samalla parantunut. Myös mekaaniset äänet ovat vähentyneet selvästi. Moottoriin on lisätty tasapainoakseli, jonka luvataan vähentävän värinöitä selvästi, tyhjäkäynnillä jopa 75 prosenttia. Ajossa moottori onkin miellyttävän värinätön. Tyhjäkäynnin kierrosluku on laskettu tuhannesta 850:een, mikä yhdessä epätasaisen sytytysjärjestyksen kanssa saa moottorin värisemään tyhjäkäynnillä tasapainoakselista huolimatta jonkin verran. Kapeampi rakenne Kuljettajan ergonomian kannaltakin moottorissa on merkittäviä uudistuksia. Moottorin rakenne on nyt kapeampi, mikä antaa väljemmät jalkatilat kuljettajalle. Erityisesti ensiövetojärjestelmä on rakenteeltaan hoikempi ja myös ilmanpuhdistimen muotoilu on sulavampi. Toiseksi moottorin luvataan nyt luovuttavan vähemmän lämpöä ympärilleen, mikä on tervetullut ominaisuus erityisesti hellesäällä. Suorituskyvyn muutokset amerikkalaisvalmistaja ilmoittaa erikoisesti. 107-kuutiotuumaisen moottorin luvataan kiihtyvän paikaltaan satasen nopeuteen ”kaksi tai kolme pyöränmittaa” nopeammin kuin aikaisempi malli. Vastaavasti ohituskiihtyvyys 60 mailista 80 mailiin tunnissa pitäisi sujua yhden tai kaksi pyöränmittaa nopeammin. Isommalle moottorille puolestaan ilmoitetaan kiihtyvyyden parantuneen kahdeksan prosenttia ja ohituskiihtyvyyden 12 prosenttia. Valmistajan ilmoittamat vääntölukemat 107 Milwauke Eight: 150 Nm / 3 250 r/min 107 Milwaukee Eight Twin Cooled: 153 Nm / 3 250 r/min 114 Milwaukee Eight Twin Cooled: 166 Nm / 3 250 r/min Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Brian J Nelson, Tom Riles Harley-Davidson FLHXS Street Glide Special Koeajetun auton hinta varusteineen 35 680 € Moottori Bensiinimoottori 1 746 cm179;, kaksisylinterinen V-moottori, ilma-/öljyjäähdytys, 6 vaihdetta, hihnaveto. Teho 66 kW (90 hv), 5450 r/min Vääntö 150 Nm (3250 r/min) Vääntö 150 Nm (3250 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 685 mm, paino tankattuna: 377 kg, tankin tilavuus: 22,7 litraa. Rengaskoko: 130/60B19 ja 180/65B16. Huoltoväli 8 000 km. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin - nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?