14.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: uusi moottori tutuissa kuorissa – Harley-Davidson FLHXS Street Glide Special Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harley-Davidson FLHXS Street Glide on saanut uuden Milwaukee Eight -moottorin ja parannetun jousituksen. Ikoninen ulkonäkö on säilytetty lähes ennallaan. Hyvää: moottorin luonne ja värinättömyys, kevyt ajettavuus mutkissa, parantunut ajoasento. Huonoa: raskaskäyttöinen kytkin, jousituksen säätö edellyttää sivulaukun irroitusta Harley-Davidson Street Glide näyttää tutulta, mutta kuoren alla on käytännössä kokonaan uusi tekniikka. Amerikkalaisikoni esitteli 17 vuoden jälkeen täysin uuden moottorin, joka ensimmäisenä on istutettu vuoden 2017 matkamalleihin. Valmistajan mukaan jousituksessa on yhtä suuret muutokset kuin moottorissakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVärinät puuttuuMoottori käy tyhjäkäyntiä tutun epätasaisella H-D-soinnilla. Mutta kun lähdetään liikkeelle, niin jotain puuttuu – värinät. Kaasun vaste on pehmeä ja moottori vetää puhtaasti noin 1 200 kierrokselta alkaen. Se on selvästi vanhaa Twin Cam -moottoria sivistyneempi.Noin kymmenellä prosentilla parantunut vääntö tuntuu ajaessa. Suorituskyky on riittävä ja mikä tärkeintä, moottorin käyttökelpoinen kierroslukualue on erittäin laaja. 377-kiloinen järkäle ei silti ole mikään raketti.Isokokoinen Street Glide yllättää mutkatiellä ajettavuudellaan. Pitkästä akselivälistä ja suuresta painostaan huolimatta se kääntyy mutkiin kevyesti, käytännössä riittää katseen kääntäminen mutkan suuntaan. Kallistusvaraakin on riittävästi, ennen kuin astinlaudat raapivat asvalttia.Jousitus on pehmeähkö. Takajousien lyhyt joustomatka tuntuu terävissä epätasaisuuksissa.Takajousen esijännityksen säätövaraa on kasvatettu, mutta säädön tekemiseksi sivulaukku pitää ensin irrottaa. Satasen mittarinopeudessa moottorin pyörintänopeus on 2 500 kierrosta minuutissa.Välitys on juuri sopivan pituinen, moottori ei huuda maantieajossa, mutta toisaalta suurinta vaihdetta ei ole välitetty voimaa tappavaksi ylivaihteeksi.Parempi, muttei täydellinenRuuhkaisessa kaupunkiajossa tulevat esiin heikoimmat puolet. Kytkinkahva on erittäin raskaskäyttöinen.Ilmajäähdytteinen moottori hönkii kuumaa ilmaa kohti kuljettajaa hiljaisissa nopeuksissa. Ominaisuutta on onnistuttu uuden moottorin myötä vähentämään, eikä se käytännössä häiritse ennen kuin lämpötila nousee yli 20 asteen.Ohjaustanko kääntyy reilusti ja kääntösäde on ilahduttavan pieni, joskin 180-senttinen kuljettajakin joutuu kurkottelemaan reilusti kääntäessään ohjaustankoa ääriasentoon.Mittaristo on tuttua jenkkityyliä pyöreinen mittareine ja volttinäyttöineen. Äänentoistolaitteissa riittää tehoa niin, että satasen vauhdissa musiikin kuulee selvästi volyymin ollessa puolella teholla. Hallintalaitteet ovat selkeät ja tarkoituksenmukaiset. Vakionopeussäätimen ja audiolaitteiden käytön oppii helposti ajon aikana.Street Glide on nyt selvästi sivistyneempi ja mukavampi. Ajosennon ja jousituksen parannukset huomaa sitä paremmin, mitä pidemmän matkan pyörällä taittaa. Milwaukee Eight -moottorit Neliventtiilikannet ja tasapainoakseli Harley-Davidsonissa! Niin se maailma muuttuu, uusi Milwaukee Eight -moottori pitää sisällään ne molemmat. Milwaukee Eight on amerikkalaisvalmistajan ensimmäinen uusi iso V2-moottori 17 vuoteen. Oikeastaan pitää puhua moottorisarjasta, sillä tarjolla on kaksi eri iskutilavuutta ja yhteensä kolme moottoriversiota. Iskutilavuudet ovat 107 ja 114 kuutiotuumaa eli tutummin 1 746 ja 1 868 kuutiosenttimetriä. Pienempi moottori on saatavilla sekä ilma-öljyjäähdytteisenä että ”Twin Cooled”-versiona, jossa on sylinterikannessa nestejäähdytys ja muuten ilmajäähdytys. Isompi moottori on aina mallia Twin-Cooled. Ikoninen ulkonäkö 45-asteisen V2-moottorin ikoninen ulkonäkö on pyritty säilyttämään ennallaan, vaikka iskutilavuutta on kasvatettu ja rakenteita muutettu radikaalisti. Sylinterikannet ovat nyt neliventtiiliset, minkä luvataan parantavan virtauksia peräti 50 prosenttia. Samalla puristussuhde on korotettu lukemaan 10:1. Muutosten seurauksena luvataan noin 10 prosenttia korkeammat vääntölukemat. Polttoainetalous on samalla parantunut. Myös mekaaniset äänet ovat vähentyneet selvästi. Moottoriin on lisätty tasapainoakseli, jonka luvataan vähentävän värinöitä selvästi, tyhjäkäynnillä jopa 75 prosenttia. Ajossa moottori onkin miellyttävän värinätön. Tyhjäkäynnin kierrosluku on laskettu tuhannesta 850:een, mikä yhdessä epätasaisen sytytysjärjestyksen kanssa saa moottorin värisemään tyhjäkäynnillä tasapainoakselista huolimatta jonkin verran. Kapeampi rakenne Kuljettajan ergonomian kannaltakin moottorissa on merkittäviä uudistuksia. Moottorin rakenne on nyt kapeampi, mikä antaa väljemmät jalkatilat kuljettajalle. Erityisesti ensiövetojärjestelmä on rakenteeltaan hoikempi ja myös ilmanpuhdistimen muotoilu on sulavampi. Toiseksi moottorin luvataan nyt luovuttavan vähemmän lämpöä ympärilleen, mikä on tervetullut ominaisuus erityisesti hellesäällä. Suorituskyvyn muutokset amerikkalaisvalmistaja ilmoittaa erikoisesti. 107-kuutiotuumaisen moottorin luvataan kiihtyvän paikaltaan satasen nopeuteen ”kaksi tai kolme pyöränmittaa” nopeammin kuin aikaisempi malli. Vastaavasti ohituskiihtyvyys 60 mailista 80 mailiin tunnissa pitäisi sujua yhden tai kaksi pyöränmittaa nopeammin. Isommalle moottorille puolestaan ilmoitetaan kiihtyvyyden parantuneen kahdeksan prosenttia ja ohituskiihtyvyyden 12 prosenttia. Valmistajan ilmoittamat vääntölukemat 107 Milwauke Eight: 150 Nm / 3 250 r/min 107 Milwaukee Eight Twin Cooled: 153 Nm / 3 250 r/min 114 Milwaukee Eight Twin Cooled: 166 Nm / 3 250 r/min Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Brian J Nelson, Tom Riles Harley-Davidson FLHXS Street Glide Special Koeajetun auton hinta varusteineen 35 680 € Moottori Bensiinimoottori 1 746 cm179;, kaksisylinterinen V-moottori, ilma-/öljyjäähdytys, 6 vaihdetta, hihnaveto. Teho 66 kW (90 hv), 5450 r/min Vääntö 150 Nm (3250 r/min) Vääntö 150 Nm (3250 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 685 mm, paino tankattuna: 377 kg, tankin tilavuus: 22,7 litraa. Rengaskoko: 130/60B19 ja 180/65B16. Huoltoväli 8 000 km. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?