24.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Touran: ei enää penkkitreeniä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tila-automuoti muuttuu – ja Volkswagen Touran sen mukana. Hyvää: helppo muunneltavuus, ajettavuus. Huonoa: pienet sivupeilit. Vielä reilut kymmenen vuotta sitten pidettiin itsestäänselvyytenä, että tila-autossa täytyy olla irrotettavat takaistuimet. Niinpä myös vuonna 2003 esitelty Volkswagen Touran sai sellaiset. Saksalaiset olivat kehitelleet omaa painostaan kasvavaan tila-autoluokkaan jo pitkään, ja samalla oli hyvä tilaisuus nuuskia, millainen istuinratkaisu olisi kaikkein toimivin.Lopulta konsepti lainattiin miltei sellaisenaan luokan kantaäiti Renault Scénicistä. Keskirivillä oli kolme erillistä istuinta, jotka sai pakattua kasaan ja halutessaan nostettua pois. Takarivi puolestaan taittui lattianrakoon, jolloin autosta sai tarvittaessa miltei pakettiauton veroisen tavarajuhdan. Kätevää, ajateltiin tuolloin.Totuus oli kuitenkin hieman toinen. Istuinten taittaminen ei ollut kaikille läpihuutojuttu, ja heikkokätisimmille penkit olivat liian raskaat nostaa. Ja kun istuimet sai ulos autosta, piti pähkäillä, minne ne varastoisi. Se tuotti ongelmia jo omakotitalossa asuvalle, rivi- tai kerrostaloasukkaasta puhumattakaan.Aika moni käyttäjä kyllästyi alkuihastuksen jälkeen koko hommaan, ja jätti istuimet irrottamatta. Se taas vesitti muunneltavuuden alkuperäistä ideaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskitytään olennaiseenNiinpä ei ollut ihme, että kun tuo pitkäikäiseksi osoittautunut ensi-Touran sai viime vuonna seuraajan, penkkien irrotettavuudesta oli luovuttu. Uusi ideologia kerrotaan suoraan jopa auton myyntiesitteessä: ”Mieluummin helposti taitettava kuin hankalasti irrotettava.” Samaan ratkaisuun ovat pikku hiljaa päätyneet miltei kaikki muutkin tila-autovalmistajat.Uusi Touran jatkaa sikäli samaa ideologiaa edeltäjänsä kanssa, että se ei esittele penkkipolitiikkaan mitään varsinaista uutta, vaan jatkojalostaa kilpailijoiden jo esittelemiä, toimiviksi osoittautuneita ratkaisuja. Fiksua. Havaitsin tämän selvästi, kun muovasin tilavolkkaria muutaman päivän ajan erilaisia kuljetustarpeita varten.Touranin penkkiratkaisut ovat äärimmäisen yksinkertaisia. Autoon kiinteästi sijoitetut istuimet kaatuvat yhdellä kädenliikkeellä tasaiseksi pinnaksi, eikä edes istuinosaan tarvitse koskea. Mekanismit ovat kautta linjan hyvin suunniteltuja ja kevytkäyttöisiä. Keskirivin pitkittäissäädöt on säilytetty, eli polvitilat voi säätää juuri kolmella rivillä istuvien matkustajien pituuksien mukaan.Kaiken kruunasi koeajoauton takaistuimelta löytynyt integroitu lasten turvaistuin, jonka saa nopeasti toimintakuntoon. Ei ärräpäitä, hikipisaroita tai muuta arkea hankaloittavaa. Tykkään.Kiva myös tien päälläSujuva on itse autokin. Koeajettu kaksilitrainen diesel jättää suorituskykyvaraa vähän isommallekin kuormalle, ja sama filosofia on havaittavissa jousituksesta: kulku on tyhjällä autolla vaikkapa Volkswagen Golfia napakampaa. Paketti on muuten laadukkaan tuntuinen, mutta terävissä töyssyissä matkustamoon välittyi yllättävän kovia rämähdyksiä.Vielä maininta turhan pienistä sivupeileistä, ja tämän auton epäkohdat onkin lueteltu. Kaikki muu toimii.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Touran 2.0 TDI 110 kW DSG Hinta alkaen 38 576 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4527 mm, leveys 1829 mm, korkeus 1659 mm, akseliväli 2791 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?