24.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Touran: ei enää penkkitreeniä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tila-automuoti muuttuu – ja Volkswagen Touran sen mukana. Hyvää: helppo muunneltavuus, ajettavuus. Huonoa: pienet sivupeilit. Vielä reilut kymmenen vuotta sitten pidettiin itsestäänselvyytenä, että tila-autossa täytyy olla irrotettavat takaistuimet. Niinpä myös vuonna 2003 esitelty Volkswagen Touran sai sellaiset. Saksalaiset olivat kehitelleet omaa painostaan kasvavaan tila-autoluokkaan jo pitkään, ja samalla oli hyvä tilaisuus nuuskia, millainen istuinratkaisu olisi kaikkein toimivin. Lopulta konsepti lainattiin miltei sellaisenaan luokan kantaäiti Renault Scénicistä. Keskirivillä oli kolme erillistä istuinta, jotka sai pakattua kasaan ja halutessaan nostettua pois. Takarivi puolestaan taittui lattianrakoon, jolloin autosta sai tarvittaessa miltei pakettiauton veroisen tavarajuhdan. Kätevää, ajateltiin tuolloin. Totuus oli kuitenkin hieman toinen. Istuinten taittaminen ei ollut kaikille läpihuutojuttu, ja heikkokätisimmille penkit olivat liian raskaat nostaa. Ja kun istuimet sai ulos autosta, piti pähkäillä, minne ne varastoisi. Se tuotti ongelmia jo omakotitalossa asuvalle, rivi- tai kerrostaloasukkaasta puhumattakaan. Aika moni käyttäjä kyllästyi alkuihastuksen jälkeen koko hommaan, ja jätti istuimet irrottamatta. Se taas vesitti muunneltavuuden alkuperäistä ideaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keskitytään olennaiseen Niinpä ei ollut ihme, että kun tuo pitkäikäiseksi osoittautunut ensi-Touran sai viime vuonna seuraajan, penkkien irrotettavuudesta oli luovuttu. Uusi ideologia kerrotaan suoraan jopa auton myyntiesitteessä: ”Mieluummin helposti taitettava kuin hankalasti irrotettava.” Samaan ratkaisuun ovat pikku hiljaa päätyneet miltei kaikki muutkin tila-autovalmistajat. Uusi Touran jatkaa sikäli samaa ideologiaa edeltäjänsä kanssa, että se ei esittele penkkipolitiikkaan mitään varsinaista uutta, vaan jatkojalostaa kilpailijoiden jo esittelemiä, toimiviksi osoittautuneita ratkaisuja. Fiksua. Havaitsin tämän selvästi, kun muovasin tilavolkkaria muutaman päivän ajan erilaisia kuljetustarpeita varten. Touranin penkkiratkaisut ovat äärimmäisen yksinkertaisia. Autoon kiinteästi sijoitetut istuimet kaatuvat yhdellä kädenliikkeellä tasaiseksi pinnaksi, eikä edes istuinosaan tarvitse koskea. Mekanismit ovat kautta linjan hyvin suunniteltuja ja kevytkäyttöisiä. Keskirivin pitkittäissäädöt on säilytetty, eli polvitilat voi säätää juuri kolmella rivillä istuvien matkustajien pituuksien mukaan. Kaiken kruunasi koeajoauton takaistuimelta löytynyt integroitu lasten turvaistuin, jonka saa nopeasti toimintakuntoon. Ei ärräpäitä, hikipisaroita tai muuta arkea hankaloittavaa. Tykkään. Kiva myös tien päällä Sujuva on itse autokin. Koeajettu kaksilitrainen diesel jättää suorituskykyvaraa vähän isommallekin kuormalle, ja sama filosofia on havaittavissa jousituksesta: kulku on tyhjällä autolla vaikkapa Volkswagen Golfia napakampaa. Paketti on muuten laadukkaan tuntuinen, mutta terävissä töyssyissä matkustamoon välittyi yllättävän kovia rämähdyksiä. Vielä maininta turhan pienistä sivupeileistä, ja tämän auton epäkohdat onkin lueteltu. Kaikki muu toimii. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Touran 2.0 TDI 110 kW DSG Hinta alkaen 38 576 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4527 mm, leveys 1829 mm, korkeus 1659 mm, akseliväli 2791 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan