9.11.2019 Liikenne Ajoneuvovero on noussut rajusti vuodesta 2011 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Verottaja on korvannut uuden auton veron tuoton laskun nostamalla ajoneuvoveroa. Autoilun kustannuksista ylivoimaisesti eniten keskustelua ja närää on jo vuosikymmenet herättänyt autoilun verotus. Keskustelun ei voi ennustaa laantuvan, onhan ajoneuvoveron reaalihinta noussut rajusti. Ajoneuvoveron reaalihinta on tuplaantunut viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana, paljastavat Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksit. Ajoneuvovero on noussut nopeasti vuoden 2011 jälkeen. Verottaja on korvannut uusien autojen autoveron tuoton laskun vuotuista ajoneuvoveroa nostamalla. Autovero on hankinnan yhteydessä maksettava vero. Autovero täytyy olla maksettuna, ennen kuin auto voidaan rekisteröidä. Ajoneuvovero on puolestaan vuotuinen ajoneuvosta maksettava vero. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Verotuottoa vai ympäristötavoitteita? Autoliitto on tuonut esiin, että Suomessa autoverotuksen tavoite on ollut kerätä rahaa valtion kirstuun. Tiukat tavoitteet alentaa liikenteen päästöjä aiheuttavat sen, ettei tästä tavoitteesta voida Autoliiton näkemyksen mukaan enää pitää kiinni. Autoverotuksesta olisi asteittain luovuttava, jos asetetut ympäristötavoitteet halutaan saavuttaa. Autoliiton näkemyksen mukaan nykyisellä veromallilla kansalaisilla ei ole varaa ostaa uusia tai uudempia käytettyjä henkilöautoja. Ajoneuvoveron, ajo-opetuksen, katsastuksen ja koko autoilun reaalihintojen kehitys Lähde: Tilastokeskus, Kuluttajahintaindeksit Autoilun hintakehitykseen on vaikuttanut eniten hallitusten vero- ja säädöspäätökset sekä palkkojen ja maailmanmarkkinahintojen kehitys. Näiden lisäksi autoilun hintaan on vaikuttanut myös korkotason ja dollarin kurssin muutokset. Verotuksen painopiste muuttunut Valtion tulot autoverosta ovat vähentyneet sadalla miljoonalla eurolla vuodesta 2000 vuoteen 2019. Ajoneuvoveron tuotto on kasvanut 960 miljoonalla eurolla. Yhteensä näiden verojen tuotto on noussut 860 miljoonalla eurolla. Verotuksen painopiste on siirtynyt auton hankinnasta auton käyttöön. – Autoilu on katsottu alkoholin ja tupakan lisäksi paremmaksi verotuskohteeksi kuin palkat. Näin tulee olemaan varmaan jatkossakin ja autoilijoiden on turha odottaa verohelpotuksia, Tilastokeskuksesta eläköitynyt hinta-asiantuntija Ilkka Lehtinen arvioi. Teksti: Ilkka Lehtinen Lähde: Tilastokeskus Kuva: Moottorin arkisto Kirjoittaja on Tilastokeskuksesta eläköitynyt hinta-asiantuntija. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen: autoilun kulut ovat arjen kuluja Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemistä kismittää tarkastella autoilun ja liikkumisen kulujen kehitystä viimeisen 20 vuoden aikana. Monesta eri näkökulmasta tarkasteltuna näyttää siltä, että ihmisten liikkumiskulut ja yksityisautoilu syövät yhä suuren osan kotitalouksien käytettävissä olevista tuloista. – Olisi hyvä yksityisautoilusta ja sen kuluista puhuttaessa muistaa, että autoilun kallistuminen tarkoittaa kotitalouksien tavallisen arjen kallistumista. Henkilöauto on monelle meistä aivan välttämätön liikkumisväline harvaan asutussa maassa. Niemisen mukaan auto on monessa tapauksessa myös tehokkain ja ainoa liikkumisvaihtoehto. Hänestä on myös huomioitava, että autoilu on lisääntynyt. – Jos yksityisautoilua vaikeutetaan liiaksi, vaikuttaa se lamaannuttavasti koko yhteiskunnan toimeliaisuuteen ja ihmisten mahdollisuuksiin tehdä työtä, harrastaa ja liikkua. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kummeksuu autoverotuksen linjauksia. Poukkoilevaa verotusta Aivan erityisesti Niemistä korpeaa autoverotuksen poukkoilevaisuus, joka kertoo valtiovallan näkemyksellisyyden puutteesta. – Vähän aikaa sitten suositeltiin monella suulla ympäristösyistä dieselautoja, nyt niitä karsastetaan. On hyvä muistaa, että auto on kestohyödyke, joiden keski-ikä Suomessa on noin 12 vuotta. Keppiä – mutta myös porkkanaa Niemisestä on kestämätöntä, että ajoneuvovero on noussut viime vuosikymmenet rajusti. – Jos valtiovalta pitää kiinni erittäin tiukasta varotuksesta, pitävät ihmiset myös kiinni erittäin vanhoista autoistaan, heillä kun ei ole muuta vaihtoehtoa. Autoverotuksen uudistamishankkeissa valtiovallan tulisi vakavasti pohtia mitä maksaa tiukkoihin päästötavoitteisiin yltäminen ja kuinka saadaan autoilijat suurin joukoin mukaan niihin talkoisiin. Se ei onnistu vain kepillä, porkkanaakin tarvitaan. Teksti: Marko Jokela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?