9.11.2019 Liikenne Ajoneuvovero on noussut rajusti vuodesta 2011 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Verottaja on korvannut uuden auton veron tuoton laskun nostamalla ajoneuvoveroa. Autoilun kustannuksista ylivoimaisesti eniten keskustelua ja närää on jo vuosikymmenet herättänyt autoilun verotus. Keskustelun ei voi ennustaa laantuvan, onhan ajoneuvoveron reaalihinta noussut rajusti.Ajoneuvoveron reaalihinta on tuplaantunut viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana, paljastavat Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksit. Ajoneuvovero on noussut nopeasti vuoden 2011 jälkeen. Verottaja on korvannut uusien autojen autoveron tuoton laskun vuotuista ajoneuvoveroa nostamalla.Autovero on hankinnan yhteydessä maksettava vero. Autovero täytyy olla maksettuna, ennen kuin auto voidaan rekisteröidä. Ajoneuvovero on puolestaan vuotuinen ajoneuvosta maksettava vero.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerotuottoa vai ympäristötavoitteita?Autoliitto on tuonut esiin, että Suomessa autoverotuksen tavoite on ollut kerätä rahaa valtion kirstuun. Tiukat tavoitteet alentaa liikenteen päästöjä aiheuttavat sen, ettei tästä tavoitteesta voida Autoliiton näkemyksen mukaan enää pitää kiinni. Autoverotuksesta olisi asteittain luovuttava, jos asetetut ympäristötavoitteet halutaan saavuttaa. Autoliiton näkemyksen mukaan nykyisellä veromallilla kansalaisilla ei ole varaa ostaa uusia tai uudempia käytettyjä henkilöautoja.Ajoneuvoveron, ajo-opetuksen, katsastuksen ja koko autoilun reaalihintojen kehitysLähde: Tilastokeskus, KuluttajahintaindeksitAutoilun hintakehitykseen on vaikuttanut eniten hallitusten vero- ja säädöspäätökset sekä palkkojen ja maailmanmarkkinahintojen kehitys. Näiden lisäksi autoilun hintaan on vaikuttanut myös korkotason ja dollarin kurssin muutokset.Verotuksen painopiste muuttunutValtion tulot autoverosta ovat vähentyneet sadalla miljoonalla eurolla vuodesta 2000 vuoteen 2019. Ajoneuvoveron tuotto on kasvanut 960 miljoonalla eurolla. Yhteensä näiden verojen tuotto on noussut 860 miljoonalla eurolla.Verotuksen painopiste on siirtynyt auton hankinnasta auton käyttöön.– Autoilu on katsottu alkoholin ja tupakan lisäksi paremmaksi verotuskohteeksi kuin palkat. Näin tulee olemaan varmaan jatkossakin ja autoilijoiden on turha odottaa verohelpotuksia, Tilastokeskuksesta eläköitynyt hinta-asiantuntija Ilkka Lehtinen arvioi.Teksti: Ilkka Lehtinen Lähde: Tilastokeskus Kuva: Moottorin arkistoKirjoittaja on Tilastokeskuksesta eläköitynyt hinta-asiantuntija.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen: autoilun kulut ovat arjen kuluja Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemistä kismittää tarkastella autoilun ja liikkumisen kulujen kehitystä viimeisen 20 vuoden aikana. Monesta eri näkökulmasta tarkasteltuna näyttää siltä, että ihmisten liikkumiskulut ja yksityisautoilu syövät yhä suuren osan kotitalouksien käytettävissä olevista tuloista. – Olisi hyvä yksityisautoilusta ja sen kuluista puhuttaessa muistaa, että autoilun kallistuminen tarkoittaa kotitalouksien tavallisen arjen kallistumista. Henkilöauto on monelle meistä aivan välttämätön liikkumisväline harvaan asutussa maassa. Niemisen mukaan auto on monessa tapauksessa myös tehokkain ja ainoa liikkumisvaihtoehto. Hänestä on myös huomioitava, että autoilu on lisääntynyt. – Jos yksityisautoilua vaikeutetaan liiaksi, vaikuttaa se lamaannuttavasti koko yhteiskunnan toimeliaisuuteen ja ihmisten mahdollisuuksiin tehdä työtä, harrastaa ja liikkua. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kummeksuu autoverotuksen linjauksia.Poukkoilevaa verotustaAivan erityisesti Niemistä korpeaa autoverotuksen poukkoilevaisuus, joka kertoo valtiovallan näkemyksellisyyden puutteesta.– Vähän aikaa sitten suositeltiin monella suulla ympäristösyistä dieselautoja, nyt niitä karsastetaan. On hyvä muistaa, että auto on kestohyödyke, joiden keski-ikä Suomessa on noin 12 vuotta.Keppiä – mutta myös porkkanaaNiemisestä on kestämätöntä, että ajoneuvovero on noussut viime vuosikymmenet rajusti.– Jos valtiovalta pitää kiinni erittäin tiukasta varotuksesta, pitävät ihmiset myös kiinni erittäin vanhoista autoistaan, heillä kun ei ole muuta vaihtoehtoa. Autoverotuksen uudistamishankkeissa valtiovallan tulisi vakavasti pohtia mitä maksaa tiukkoihin päästötavoitteisiin yltäminen ja kuinka saadaan autoilijat suurin joukoin mukaan niihin talkoisiin. Se ei onnistu vain kepillä, porkkanaakin tarvitaan.Teksti: Marko JokelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?