9.11.2019 Liikenne Ajoneuvovero on noussut rajusti vuodesta 2011 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Verottaja on korvannut uuden auton veron tuoton laskun nostamalla ajoneuvoveroa. Autoilun kustannuksista ylivoimaisesti eniten keskustelua ja närää on jo vuosikymmenet herättänyt autoilun verotus. Keskustelun ei voi ennustaa laantuvan, onhan ajoneuvoveron reaalihinta noussut rajusti. Ajoneuvoveron reaalihinta on tuplaantunut viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana, paljastavat Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksit. Ajoneuvovero on noussut nopeasti vuoden 2011 jälkeen. Verottaja on korvannut uusien autojen autoveron tuoton laskun vuotuista ajoneuvoveroa nostamalla. Autovero on hankinnan yhteydessä maksettava vero. Autovero täytyy olla maksettuna, ennen kuin auto voidaan rekisteröidä. Ajoneuvovero on puolestaan vuotuinen ajoneuvosta maksettava vero. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Verotuottoa vai ympäristötavoitteita? Autoliitto on tuonut esiin, että Suomessa autoverotuksen tavoite on ollut kerätä rahaa valtion kirstuun. Tiukat tavoitteet alentaa liikenteen päästöjä aiheuttavat sen, ettei tästä tavoitteesta voida Autoliiton näkemyksen mukaan enää pitää kiinni. Autoverotuksesta olisi asteittain luovuttava, jos asetetut ympäristötavoitteet halutaan saavuttaa. Autoliiton näkemyksen mukaan nykyisellä veromallilla kansalaisilla ei ole varaa ostaa uusia tai uudempia käytettyjä henkilöautoja. Ajoneuvoveron, ajo-opetuksen, katsastuksen ja koko autoilun reaalihintojen kehitys Lähde: Tilastokeskus, Kuluttajahintaindeksit Autoilun hintakehitykseen on vaikuttanut eniten hallitusten vero- ja säädöspäätökset sekä palkkojen ja maailmanmarkkinahintojen kehitys. Näiden lisäksi autoilun hintaan on vaikuttanut myös korkotason ja dollarin kurssin muutokset. Verotuksen painopiste muuttunut Valtion tulot autoverosta ovat vähentyneet sadalla miljoonalla eurolla vuodesta 2000 vuoteen 2019. Ajoneuvoveron tuotto on kasvanut 960 miljoonalla eurolla. Yhteensä näiden verojen tuotto on noussut 860 miljoonalla eurolla. Verotuksen painopiste on siirtynyt auton hankinnasta auton käyttöön. – Autoilu on katsottu alkoholin ja tupakan lisäksi paremmaksi verotuskohteeksi kuin palkat. Näin tulee olemaan varmaan jatkossakin ja autoilijoiden on turha odottaa verohelpotuksia, Tilastokeskuksesta eläköitynyt hinta-asiantuntija Ilkka Lehtinen arvioi. Teksti: Ilkka Lehtinen Lähde: Tilastokeskus Kuva: Moottorin arkisto Kirjoittaja on Tilastokeskuksesta eläköitynyt hinta-asiantuntija. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen: autoilun kulut ovat arjen kuluja Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemistä kismittää tarkastella autoilun ja liikkumisen kulujen kehitystä viimeisen 20 vuoden aikana. Monesta eri näkökulmasta tarkasteltuna näyttää siltä, että ihmisten liikkumiskulut ja yksityisautoilu syövät yhä suuren osan kotitalouksien käytettävissä olevista tuloista. – Olisi hyvä yksityisautoilusta ja sen kuluista puhuttaessa muistaa, että autoilun kallistuminen tarkoittaa kotitalouksien tavallisen arjen kallistumista. Henkilöauto on monelle meistä aivan välttämätön liikkumisväline harvaan asutussa maassa. Niemisen mukaan auto on monessa tapauksessa myös tehokkain ja ainoa liikkumisvaihtoehto. Hänestä on myös huomioitava, että autoilu on lisääntynyt. – Jos yksityisautoilua vaikeutetaan liiaksi, vaikuttaa se lamaannuttavasti koko yhteiskunnan toimeliaisuuteen ja ihmisten mahdollisuuksiin tehdä työtä, harrastaa ja liikkua. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kummeksuu autoverotuksen linjauksia. Poukkoilevaa verotusta Aivan erityisesti Niemistä korpeaa autoverotuksen poukkoilevaisuus, joka kertoo valtiovallan näkemyksellisyyden puutteesta. – Vähän aikaa sitten suositeltiin monella suulla ympäristösyistä dieselautoja, nyt niitä karsastetaan. On hyvä muistaa, että auto on kestohyödyke, joiden keski-ikä Suomessa on noin 12 vuotta. Keppiä – mutta myös porkkanaa Niemisestä on kestämätöntä, että ajoneuvovero on noussut viime vuosikymmenet rajusti. – Jos valtiovalta pitää kiinni erittäin tiukasta varotuksesta, pitävät ihmiset myös kiinni erittäin vanhoista autoistaan, heillä kun ei ole muuta vaihtoehtoa. Autoverotuksen uudistamishankkeissa valtiovallan tulisi vakavasti pohtia mitä maksaa tiukkoihin päästötavoitteisiin yltäminen ja kuinka saadaan autoilijat suurin joukoin mukaan niihin talkoisiin. Se ei onnistu vain kepillä, porkkanaakin tarvitaan. Teksti: Marko Jokela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe