9.11.2019 Liikenne Ajoneuvovero on noussut rajusti vuodesta 2011 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Verottaja on korvannut uuden auton veron tuoton laskun nostamalla ajoneuvoveroa. Autoilun kustannuksista ylivoimaisesti eniten keskustelua ja närää on jo vuosikymmenet herättänyt autoilun verotus. Keskustelun ei voi ennustaa laantuvan, onhan ajoneuvoveron reaalihinta noussut rajusti.Ajoneuvoveron reaalihinta on tuplaantunut viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana, paljastavat Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksit. Ajoneuvovero on noussut nopeasti vuoden 2011 jälkeen. Verottaja on korvannut uusien autojen autoveron tuoton laskun vuotuista ajoneuvoveroa nostamalla.Autovero on hankinnan yhteydessä maksettava vero. Autovero täytyy olla maksettuna, ennen kuin auto voidaan rekisteröidä. Ajoneuvovero on puolestaan vuotuinen ajoneuvosta maksettava vero.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerotuottoa vai ympäristötavoitteita?Autoliitto on tuonut esiin, että Suomessa autoverotuksen tavoite on ollut kerätä rahaa valtion kirstuun. Tiukat tavoitteet alentaa liikenteen päästöjä aiheuttavat sen, ettei tästä tavoitteesta voida Autoliiton näkemyksen mukaan enää pitää kiinni. Autoverotuksesta olisi asteittain luovuttava, jos asetetut ympäristötavoitteet halutaan saavuttaa. Autoliiton näkemyksen mukaan nykyisellä veromallilla kansalaisilla ei ole varaa ostaa uusia tai uudempia käytettyjä henkilöautoja.Ajoneuvoveron, ajo-opetuksen, katsastuksen ja koko autoilun reaalihintojen kehitysLähde: Tilastokeskus, KuluttajahintaindeksitAutoilun hintakehitykseen on vaikuttanut eniten hallitusten vero- ja säädöspäätökset sekä palkkojen ja maailmanmarkkinahintojen kehitys. Näiden lisäksi autoilun hintaan on vaikuttanut myös korkotason ja dollarin kurssin muutokset.Verotuksen painopiste muuttunutValtion tulot autoverosta ovat vähentyneet sadalla miljoonalla eurolla vuodesta 2000 vuoteen 2019. Ajoneuvoveron tuotto on kasvanut 960 miljoonalla eurolla. Yhteensä näiden verojen tuotto on noussut 860 miljoonalla eurolla.Verotuksen painopiste on siirtynyt auton hankinnasta auton käyttöön.– Autoilu on katsottu alkoholin ja tupakan lisäksi paremmaksi verotuskohteeksi kuin palkat. Näin tulee olemaan varmaan jatkossakin ja autoilijoiden on turha odottaa verohelpotuksia, Tilastokeskuksesta eläköitynyt hinta-asiantuntija Ilkka Lehtinen arvioi.Teksti: Ilkka Lehtinen Lähde: Tilastokeskus Kuva: Moottorin arkistoKirjoittaja on Tilastokeskuksesta eläköitynyt hinta-asiantuntija.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen: autoilun kulut ovat arjen kuluja Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemistä kismittää tarkastella autoilun ja liikkumisen kulujen kehitystä viimeisen 20 vuoden aikana. Monesta eri näkökulmasta tarkasteltuna näyttää siltä, että ihmisten liikkumiskulut ja yksityisautoilu syövät yhä suuren osan kotitalouksien käytettävissä olevista tuloista. – Olisi hyvä yksityisautoilusta ja sen kuluista puhuttaessa muistaa, että autoilun kallistuminen tarkoittaa kotitalouksien tavallisen arjen kallistumista. Henkilöauto on monelle meistä aivan välttämätön liikkumisväline harvaan asutussa maassa. Niemisen mukaan auto on monessa tapauksessa myös tehokkain ja ainoa liikkumisvaihtoehto. Hänestä on myös huomioitava, että autoilu on lisääntynyt. – Jos yksityisautoilua vaikeutetaan liiaksi, vaikuttaa se lamaannuttavasti koko yhteiskunnan toimeliaisuuteen ja ihmisten mahdollisuuksiin tehdä työtä, harrastaa ja liikkua. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kummeksuu autoverotuksen linjauksia.Poukkoilevaa verotustaAivan erityisesti Niemistä korpeaa autoverotuksen poukkoilevaisuus, joka kertoo valtiovallan näkemyksellisyyden puutteesta.– Vähän aikaa sitten suositeltiin monella suulla ympäristösyistä dieselautoja, nyt niitä karsastetaan. On hyvä muistaa, että auto on kestohyödyke, joiden keski-ikä Suomessa on noin 12 vuotta.Keppiä – mutta myös porkkanaaNiemisestä on kestämätöntä, että ajoneuvovero on noussut viime vuosikymmenet rajusti.– Jos valtiovalta pitää kiinni erittäin tiukasta varotuksesta, pitävät ihmiset myös kiinni erittäin vanhoista autoistaan, heillä kun ei ole muuta vaihtoehtoa. Autoverotuksen uudistamishankkeissa valtiovallan tulisi vakavasti pohtia mitä maksaa tiukkoihin päästötavoitteisiin yltäminen ja kuinka saadaan autoilijat suurin joukoin mukaan niihin talkoisiin. Se ei onnistu vain kepillä, porkkanaakin tarvitaan.Teksti: Marko JokelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle