8.11.2017

Autojen päästörajat tiukentuvat Euroopassa rajusti – maksajana tietysti autoilija

Liikenne

Euroopan komissio julkaisi henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen rajat vuodelle 2030: odotettavissa 30 prosentin kiristyminen.

Hiilidioksiidpäästöt ovat päivän sana, kun Euroopan komissio päivittää lähivuosikymmenien lainsäädäntöä. Uudella esityksellä komissio linjaa vuosina 2021–2030 ensirekisteröitävien uusien autojen päästötavoitteeksi 30 prosentin kiristyksen.

Jo nyt autoteollisuus kamppailee tavoittaakseen vuodelle 2020 asetetun tavoitteen 95 grammaa per kilometriltä. Grammamäärä on kunkin autonvalmistajan Euroopassa myymien autojen päästöjen keskiarvo. Jokaisesta ylittyneestä grammasta autonvalmistaja maksaa autokohtaisen sakkomaksun. Jos tavoitteeseen ei päästä, voivat sakkomaksut nousta satoihin miljooniin tai jopa miljardeihin vuodessa. Autotehtaat tulevatkin julkaisemaan runsaasti sähköautoja vuosina 2018–2019, sillä laskentamallissa sähköautot käsitellään nollapäästöisinä.

Euroopan komission nyt linjaama 30 prosentin kiristystavoite vuodeksi 2030 tarkoittaa 2,9-litran bensiinikulutusta ja 2,5 litran dieselkulutusta sadalla kilometrillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kiristys sopii Suomen politiikalle

Tieliikenteen hiilidioksipäästöjen leikkaus on osa Euroopan unionin ilmastotavoitteita. Tiukka kiristystavoite on hallaa autoteollisuudelle, mutta Suomelle se sopii mainiosti: EU määräsi vuonna 2016 maallemme erittäin tiukat päästövähennystavoitteet, joiden saavuttamisen tärkeimpiä työkaluja on liikenteen päästöjen leikkaaminen.

Alun perin raporttiin odotettiin välitavoitetta vuodelle 2025, mutta tästä luovuttiin Saksan autoteollisuusjärjestön VDA:n painostuksesta. Suomen politiikalle välitavoite olisi sopinut hyvin, mutta autoteollisuudelle se on suuri helpotus.

Ympäristön kannalta kiristyneet rajat ovat hieno uutinen. Niiden saavuttaminen vaatii kuitenkin suuria teknisiä edistysaskeleita, ja lähes varmasti myös kalliita hybridijärjestelmiä. Ylen välittämissä komission laskemissa teknologian arvellaan nostavan auton valmistuskustannuksia noin tuhannella eurolla autoa kohti. Lähde ei kerro miten tämä heijastuu auton myyntihintaan. Maksajaa ei tarvitse epäillä: se on autoilija.

Lähde: YLE

Luetuimmat