23.11.2016

Autoliitto: Ajo-opetukseen pitää päästä nykyistä nuorempana

Ajokoulu on uusi ilmainen palvelu Autoliiton jäsenille.

Ajokortin, joka oikeuttaa henkilöauton valvottuun ajo-oikeuteen, saa jatkossa entistä nuorempana, jos Autoliiton tahto toteutuu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajokokemus on tärkeämpää kuin tietty ikä, katsoo Autoliitto ja esittää ajo-opetuksen aloittamista jo 16-vuotiaana. Nykyisin henkilöautokorttiin johtavan koulutuksen voi aloittaa vasta 17-vuotiaana. Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilaston mukaan nuorten kuljettajien onnettomuusriski laskee ajokokemuksen karttuessa. Ensimmäistä vuottaan ajavien liikennevahinkomäärä suhteutettuna ajokorttien määriin on vakuutustilastojen mukaan kolminkertainen verrattaessa jo kolme vuotta ajaneisiin. – Opetuksen aloitusikä tulisi laskea 16 vuoteen, jotta ajo-opetukselle jää enemmän aikaa. Tästä muutoksesta olisi hyötyä erityisesti opetuslupaopetuksessa, kun ajamista voidaan lisätä ja yhdistää muuhun normaaliin arkiliikenteeseen, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen ehdottaa.

Valvottua harjoittelua?

– Tämä olisi sekä ympäristön että erilaisten ajo-olosuhteiden ja liikenneympäristöjen opettelun kannalta hyvä ratkaisu. Muutos saattaisi myös vähentää henkilöautokorttia edeltävien ajokorttiluokkien, kuten mopoautokorttien, kysyntää. Kun kuljettajakoulutusta uudistetaan, tulisi harkita mallia, jossa kuljettajatutkinto voitaisiin suorittaa 17-vuotiaana ja tämän jälkeen voitaisiin siirtyä valvottuun ajoharjoitteluvaiheeseen. Harjoitteluvaiheessa ajokorttia suorittava olisi vastuullinen kuljettaja, mutta edellytyksenä olisi kokeneemman kuljettajan mukanaolo. Kokeneempien kuljettajien nimeämiselle, kokemukselle tai nuhteettomuudelle voitaisiin asettaa erityisvaatimuksia. Autoliitto otti kantaa ajo-opetuksen ikärajoihin lausunnossaan kuljettajakoulutuksen kehittämisestä.

Ajokorttiopetus vaatii uudistamista

Autoliiton lausunnon mukaan nykyinen ajokorttiopetus vaatii perinpohjaista uudistamista. Opetuksen määrällisestä sääntelystä pitäisi luopua ja ajokortin pitäisi perustua suoritettuun tutkintoon. Myös henkilöauton ajokortin (B) kaksivaiheisuudesta voidaan luopua ja opetustavat pitää uudistaa. Kuljettajakoulutuksen kehittämisestä annetut lausunnot luettavissa kokonaisuudessaan liikenne- ja viestintäministeriön verkkosivuilta. Lähde: Autoliitto Kuvitus: Moottorin arkisto

Luetuimmat