Liikenne Uutinen 14.1.2021

GTÜ-katsastustilasto 2020: isomman keskiluokan kärjessä Audi A4 ja Mercedes-Benzin C-sarja

Automallin vähävikaisuus saman kokoluokan ja ikäluokan kilpailijoihin verrattuna paljastuu kattavasta saksalaisesta katsastustilastosta.

Saksalaiset automallit porskuttavat kärjessä kattavan katsastustilaston isomman keskiluokan autoissa. GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että isomman keskiluokan parhaat eli vähävikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Mercedes-Benz C-sarja, Audi A4, Audi A4, Audi A4 ja Honda Accord.

Isomman keskiluokan huonoimmat eli runsasvikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat vastaavasti Citroën C5, Citroën C5, Ford Mondeo, Citroën C5 ja Citroën C5.

Nuorimman 1–3-vuotiaiden ryhmän kolme parasta ovat Mercedes-Benz C-sarja, Alfa Romeo Giulia ja Mercedes-Benz CLA. Nykyisen Alfa Romeo Giulian kakkostila on yllätys, sillä Alfa Romeo on yleensä ollut runsasvikainen. Myös pykälää pienempi Alfa Giulietta on kymmenen kärjessä -listalla kahdessa eri ikäluokassa. Ilmeisesti Alfa Romeon laatu on paranemaan päin? Nuorimmassa 1–3-vuotiaiden ikäryhmässä ison keskiluokan kolme heikointa mallia ovat ranskalaiskolmikko Citroën C5, Renault Talisman ja Peugeot 508.

Viisi ikäryhmää, kahdeksan kokoluokkaa

GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2020 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2019–30.6.2020. Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua.

Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän. Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään.

Isompi keskiluokka 1–3-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  1. Mercedes-Benz C-sarja (1,54)
  2. Alfa Romeo Giulia (1,97)
  3. Mercedes-Benz CLA (2,30)
  4. Audi A4 (2,75)
  5. Toyota Avensis (3,58)
  6. Volkswagen Passat (5,02)
  7. Volvo S60/V60 (5,42)
  8. Hyundai i40 (5,93)
  9. Škoda Superb (5,97)
  10. BMW 3-sarja (6,05)
  11. Mazda 6 (6,42)
  12. Opel Insignia (6,46)
  13. Jaguar XE (6,64)
  14. Ford Mondeo (6,66)
  15. Peugeot 508 (6,87)
  16. Renault Talisman (8,02)
  17. Citroën C5 (12,53)

Keskimääräinen ajomäärä 50 000 km

GTÜ isomman keskiluokan katsastus viat

Mercedes-Benz C-sarja pärjää useissa ikäluokissa hienosti.

Isompi keskiluokka, 4–5-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  1. Audi A4 (5,06)
  2. Mercedes-Benz CLA (5,93)
  3. Mercedes-Benz C-sarja (6,06)
  4. Honda Accord (6,10)
  5. Mazda 6 (7,08)
  6. Subaru Legacy/Outback (7,84)
  7. Toyota Avensis (8,01)
  8. Volvo S60/V60 (9,05)
  9. BMW 3-sarja (9,43)
  10. Škoda Superb (9,80)
  11. Volkswagen Passat (13,70)
  12. Opel Insignia (13,86)
  13. Hyundai i40 (15,42)
  14. Renault Laguna (15,45)
  15. Jaguar XE (15,52)
  16. Ford Mondeo (16,07)
  17. Peugeot 508 (20,12)
  18. Citroën C5 (22,98)

Keskimääräinen ajomäärä 70 000 km

Isompi keskiluokka, 6–7-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  1. Audi A4 (11,93)
  2. Mercedes-Benz C-sarja (12,61)
  3. BMW 3-sarja (14,93)
  4. Mercedes-Benz CLA (15,01)
  5. Volvo S60/V60 (15,33)
  6. Škoda Superb (15,68)
  7. Mazda 6 (16,01)
  8. Honda Accord (16,12)
  9. Toyota Avensis (18,43)
  10. Peugeot 508 (24,41)
  11. Subaru Legacy/Outback (25,00)
  12. Opel Insignia (25,47)
  13. Hyundai i40 (26,24)
  14. Renault Laguna (27,11)
  15. Volkswagen Passat (27,47)
  16. Citroën C5 (34,96)
  17. Ford Mondeo (36,11)

Keskimääräinen ajomäärä 100 000 km

GTÜ isomman keskiluokan katsastus viat

Ihan värisuoraa ei tullut Citroën C5:llekään, sillä auto oli toiseksi vikaherkin yhdessä ikäryhmässä.

Ohjaus, jarrut, kori, valot…

GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa, joita ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Automallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen. Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä.

Isompi keskiluokka, 8–9-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  1. Audi A4 (19,01)
  2. Volvo S60/V60 (20,84)
  3. Honda Accord (21,17)
  4. Škoda Superb (21,39)
  5. Mercedes-Benz C-sarja (22,79)
  6. BMW 3-sarja (26,02)
  7. Toyota Avensis (27,42)
  8. Mazda 6 (27,89)
  9. Subaru Legacy/Outback (32,41)
  10. Hyundai i40 (33,41)
  11. Volkswagen Passat (36,49)
  12. Peugeot 508 (37,33)
  13. Opel Insignia (37,72)
  14. Renault Laguna (45,92)
  15. Ford Mondeo (49,10)
  16. Citroën C5 (54,45)

Keskimääräinen ajomäärä 130 000 km

Honda Accord muistuttaa itsestään vielä loistamalla vanhimpien autojen ryhmässä.

Isompi keskiluokka, yli 9-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  1. Honda Accord (36,55)
  2. Audi A4 (38,21)
  3. Škoda Superb (38,74)
  4. Mercedes-Benz C-sarja (39,85)
  5. Subaru Legacy/Outback (41,84)
  6. Toyota Avensis (42,23)
  7. BMW 3-sarja (44,80)
  8. Opel Insignia (47,05)
  9. Volvo S60/V60 (50,00)
  10. Volkswagen Passat (56,20)
  11. Mazda 6 (56,45)
  12. Ford Mondeo (58,14)
  13. Renault Laguna (71,62)
  14. Citroën C5 (75,94)

Keskimääräinen ajomäärä 150 000 km (9–11-vuotiaat)

Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuun alussa. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula

Jaa artikkeli