25.10.2017

Kaupunkipyörät jäävät Espooseen – länsimetrosta odotetaan vetoapua

Kaupunkipyörä

Espoon kaupunkipyöräkokeilu on sujunut odotetusti ja kaupunkipyörillä poljetaan Espoossa ainakin kesinä 2018–2025.

Kesän pyöräilykausi on päättymässä, mutta Espoossa poljetaan myös tulevina kesinä. Espoon tekninen lautakunta on päättänyt jatkaa kaupunkipyöräverkoston 700 pyörän ja 70 pyöräaseman hankintaa.

– Kaupunkipyörillä halutaan erityisesti parantaa joukkoliikenteen matkaketjujen sujuvuutta ja innostaa kaupunkilaisia pyöräilemään, Espoon kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska sanoo.

Ratkaisuun vaikutti odotuksiin nähden onnistunut kokeilu, jossa Espoo lainasi Helsingin kaupungin liikennelaitokselta sata pyörää ja kymmenen pyöräasemaa. Espoon kaupunkipyöräkokeilussa asemat sijoiteltiin Matinkylästä Olariin ulottuvalle alueelle. Kokeilun suosituin asema oli raportin mukaan kauppakeskus Ison Omenan läheisyydessä sijainnut Piispansilta, josta on myös hyvät liikenneyhteydet Helsinkiin.

Raportin mukaan pyörien keskimääräinen käyttöaste oli 1, eli yhdellä pyörällä poljettiin keskimäärin yksi matka päivässä. Yhteensä kaupunkipyörillä poljettiin toukokuun alusta lokakuuhun 760 matkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sittenkin samalla pyörällä Helsinkiin

Espoo palauttaa pyörät ja pyöräasemat takaisin Helsingille, mutta sama palveluntarjoaja eli CityBike Finland Oy toimittaa kattavan kaupunkijärjestelmän ensi keväänä myös Espooseen. Sopimus kattaa vuodet 2018 – 2025 ja sisältää option 35 aseman ja 350 pyörän lisäämisestä suunniteltuun 700 pyörän verkostoon.

Sopimus saman palveluntuottajan kanssa tarkoittaa käytännössä sitä, ettei Espoosta Helsinkiin haluavan pyöräilijän tarvitsekaan vaihtaa kulkupeliä kaupunkien rajalla. Myös pyöräilykausi, toukokuun alusta lokakuun loppuun, on sama kuin Helsingin kaupunkipyörillä.

Asemat kaupunkilaisten ja länsimetron luo

Uudet kaupunkipyöräasemat on tarkoitus sijoittaa osaksi länsimetron liityntäliikennettä. Myös kaupunkilaisilla on mahdollisuus vaikuttaa asemien sijoitteluun.

– Suunnittelun apuvälineeksi on tarkoitus avata julkinen karttakysely, johon kaupunkilaiset saavat ehdottaa asemien sijainteja, Espoon liikenteenhallintapäällikkö Johanna Nyberg kertoo.

Kaupunkipyöräjärjestelmästä aiheutuu Espoon kaupungille kahdeksan vuoden sopimuskauden aikana yli neljän ja puolen miljoonan euron kustannukset, eli vuodessa yli puoli miljoonaa euroa. Järjestelmän kokonaiskustannukset ovat noin kymmenen miljoonaa euroa, josta yli puolet katetaan ulkomainoksista ja pyöriin kiinnitettävistä mainoksista saatavilla mainostuloilla.

Lähde: Espoon kaupunki Kuva: Moottorin kuva-arkisto

Lue lisää:

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat