25.10.2017 Liikenne Kaupunkipyörät jäävät Espooseen – länsimetrosta odotetaan vetoapua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Espoon kaupunkipyöräkokeilu on sujunut odotetusti ja kaupunkipyörillä poljetaan Espoossa ainakin kesinä 2018–2025. Kesän pyöräilykausi on päättymässä, mutta Espoossa poljetaan myös tulevina kesinä. Espoon tekninen lautakunta on päättänyt jatkaa kaupunkipyöräverkoston 700 pyörän ja 70 pyöräaseman hankintaa. – Kaupunkipyörillä halutaan erityisesti parantaa joukkoliikenteen matkaketjujen sujuvuutta ja innostaa kaupunkilaisia pyöräilemään, Espoon kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska sanoo. Ratkaisuun vaikutti odotuksiin nähden onnistunut kokeilu, jossa Espoo lainasi Helsingin kaupungin liikennelaitokselta sata pyörää ja kymmenen pyöräasemaa. Espoon kaupunkipyöräkokeilussa asemat sijoiteltiin Matinkylästä Olariin ulottuvalle alueelle. Kokeilun suosituin asema oli raportin mukaan kauppakeskus Ison Omenan läheisyydessä sijainnut Piispansilta, josta on myös hyvät liikenneyhteydet Helsinkiin. Raportin mukaan pyörien keskimääräinen käyttöaste oli 1, eli yhdellä pyörällä poljettiin keskimäärin yksi matka päivässä. Yhteensä kaupunkipyörillä poljettiin toukokuun alusta lokakuuhun 760 matkaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sittenkin samalla pyörällä Helsinkiin Espoo palauttaa pyörät ja pyöräasemat takaisin Helsingille, mutta sama palveluntarjoaja eli CityBike Finland Oy toimittaa kattavan kaupunkijärjestelmän ensi keväänä myös Espooseen. Sopimus kattaa vuodet 2018 – 2025 ja sisältää option 35 aseman ja 350 pyörän lisäämisestä suunniteltuun 700 pyörän verkostoon. Sopimus saman palveluntuottajan kanssa tarkoittaa käytännössä sitä, ettei Espoosta Helsinkiin haluavan pyöräilijän tarvitsekaan vaihtaa kulkupeliä kaupunkien rajalla. Myös pyöräilykausi, toukokuun alusta lokakuun loppuun, on sama kuin Helsingin kaupunkipyörillä. Asemat kaupunkilaisten ja länsimetron luo Uudet kaupunkipyöräasemat on tarkoitus sijoittaa osaksi länsimetron liityntäliikennettä. Myös kaupunkilaisilla on mahdollisuus vaikuttaa asemien sijoitteluun. – Suunnittelun apuvälineeksi on tarkoitus avata julkinen karttakysely, johon kaupunkilaiset saavat ehdottaa asemien sijainteja, Espoon liikenteenhallintapäällikkö Johanna Nyberg kertoo. Kaupunkipyöräjärjestelmästä aiheutuu Espoon kaupungille kahdeksan vuoden sopimuskauden aikana yli neljän ja puolen miljoonan euron kustannukset, eli vuodessa yli puoli miljoonaa euroa. Järjestelmän kokonaiskustannukset ovat noin kymmenen miljoonaa euroa, josta yli puolet katetaan ulkomainoksista ja pyöriin kiinnitettävistä mainoksista saatavilla mainostuloilla. Lähde: Espoon kaupunki Kuva: Moottorin kuva-arkisto Lue lisää: Kaupunkipyörä – näin se toimii! Kaupunkipyöräinnostus tarttuu – seuraavaksi vuorossa Turku Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe