15.3.2024 Liikenne Lähitaksi: kuluttajille keskiössä turvallisuus ja selkeä hinnoittelu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kyselyn perusteella selkeä ja edullinen hinnoittelu sekä mahdollisuus maksaa kyyti etukäteen on tärkeää useimmille taksipalvelua valittaessa, mutta ratkaiseva päätös tehdään useimmiten taksiyrityksen luotettavuuteen perustuen. Lähitaksi Oy:n teettämä kyselytutkimus kuluttajien keskuudessa kertoo siitä, mikä on ihmisille keskeistä taksinkäyttäjinä. Kuluttajien tarpeet voi kiteyttää yhtälöön, jonka kaksi keskeistä osasta ovat kyydin hinta ja luotettavuus. Kyselyn perusteella selkeä ja edullinen hinnoittelu sekä mahdollisuus maksaa kyyti etukäteen on tärkeää useimmille taksipalvelua valittaessa, mutta ratkaiseva päätös tehdään useimmiten taksiyrityksen luotettavuuteen perustuen. Rehellinen ja lainmukainen toiminta korostuvat. Taksia valittaessa vastuullisuuden osa-alueista tärkeimmiksi tässä kyselyssä nousivat järjestyksessä: Selkeä ja edullinen hinnoittelu Turvallisuus Lakien noudattaminen ja laadunvalvonta Yrityksen kotimaisuus Hyvät asiakaspalautekanavat ja nopea reagointi palveluvirheisiin Kuljettajien työolot ja hyvinvointi Merkityksellisiksi, mutta edellä mainittuja tekijöitä vähäisemmin, erottautuivat tietoturva, ympäristövastuu, palveluiden saavutettavuus sekä erityisryhmien, kuten liikuntarajoitteisten ja ikäihmisten, huomiointi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toiveissa turvallisuus Taksilupien kunnossapidon ja toiminnan laillisuuden ohella kuluttajat toivovat turvallista ajotapaa, kuljettajien koulutusta sekä kaluston huoltoa, mutta myös taksiyrityksen vastuuta kuljettajien hyvinvoinnista. Laadunvalvonta sekä toimivat asiakaspalautekanavat ja nopea reagointi palveluvirheisiin nähdään myös turvallisuuden ja luotettavuuden kokemuksen edistäjinä. Taksin tilaamisen ja käytön helppoutta sekä kuljettajien ammattitaitoa painotetaan avoimissa vastauksissa keskeisinä valintatekijöinä. Nuorille yrityksen kotimaisuus tai toiminnan lainmukaisuus on vähemmän merkittävää. Vastuullisuutta, muttei maksuhalukkuutta! Ympäristövastuun osa-alueella korostuu etenkin vihreän teknologian käyttö sekä ajoneuvojen vähäpäästöisyys. Saavutettavuuden osalta asiakkaat painottavat kuljettajia, jotka on koulutettu erilaisuuden kohtaamiseen ja huomioimiseen. Lähitaksin asiakkailla korostuu tutkimuksessa kotimaisuus, asiakaspalvelu ja erityisryhmien, kuten liikuntarajoitteisten, kehitysvammaisten ja ikäihmisten huomiointi. Vastuullisuus on 76 prosentille vastaajista vähintään kohtalaisen tärkeää, mutta maksuhalukkuus sen suhteen on vielä vaisua. Maksuhalukkuus vastuullisuudesta on vielä vähäistä, vaikka asiakkaiden tietoisuus ja odotukset vastuullisemman liiketoiminnan puolesta kasvavat, ja 76 %:lle vastuullisuus on vähintään kohtalaisen tärkeää. 49 %:lle vastuullisuusasiat ovat kohtalaisen tärkeitä, mutta maksuhalukkuutta ei juuri ole. Vastuullisuuden osa-alueet, jotka vaikuttavat eniten asiakkaan päätökseen taksipalvelua valittaessa: Hinnoittelun selkeys, luotettavuus ja läpinäkyvyys: 78 % Matkustajien turvallisuus: 72 % Lakien ja säädösten noudattaminen sekä laadunvalvonta: 53 % Taksiyrityksen kotimaisuus: 31 % Sujuvasti toimivat asiakaspalautekanavat ja nopea reagointi palveluvirheisiin: 31 % Kuljettajien ja muun henkilökunnan oikeudenmukaiset työolot: 30 % Vastuullinen teknologian käyttö ja tietoturvallisuus: 20 % Ympäristövastuu: 20 % Palveluiden saavutettavuus, esteettömyys ja erityisryhmien tarpeiden huomiointi: 20 % Kriisinhallinta ja hätätilanteisiin varautuneisuus (esimerkiksi toimintatavat onnettomuustilanteissa): 16 % Taksiyrityksen monimuotoisuus, syrjinnän vastustaminen ja osallistavuus työnantajana: 13 % Yhteisöllinen osallistuminen ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus hyväntekeväisyyden kautta: 7 % Mikään näistä edellä mainituista tekijöistä ei vaikuta taksiyrityksen valintaani: 1 % En osaa sanoa: 1 % Näin tutkittiin Lähitaksi Oy teetätti tammi–helmikuun vaihteessa nSight Oy -tutkimusyhtiöllä kyselytutkimuksen taksiasiakkaiden vastuullisuusodotuksista Uudellamaalla. Kyselyn kohderyhmäksi rajattiin 18–55-vuotiaat Uudellamaalla asuvat, jotka ovat viimeisen 6 kuukauden aikana käyttäneet taksia, ja jotka tuntevat vähintään jonkin yleisimmistä taksibrändeistä. Tutkimuksen vastaajamäärä oli 501 henkilöä. 62 % 18–55-vuotiaista, Uudellamaalla asuvista, kuului kohderyhmärajaukseen. Tiedonkeruu toteutettiin 29.1.–5.2.2024 Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Lähitaksi Oy Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa