2.6.2019 Liikenne Lentämisen päästöjä voidaan vähentää reittien optimoinnilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lyhin lentoreitti ei ole aina taloudellisin ja vähäpäästöisin. Kaikkein uusimmat lentokonemallit ovat edeltäjiään taloudellisempia, esimerkiksi Boeing 787- ja Airbus A350 -koneiden polttoaineen kulutus eli hiilidioksidipäästö on matkustajapaikkaa kohti 20–25 prosenttia edeltäjämalleja pienempi.Myös nykyisten lentokonemallien parannetut versiot uusilla, entistä taloudellisimmilla ohivirtausmoottoreilla ja siiven ja rungon aerodynaamisilla parannuksilla parantaa polttoainetaloutta 15–20 prosentilla. Esimerkiksi Boeing 737 MAX-8, -9 ja 10 sekä Airbus A319/320/321 NEO (New Engine Option). On myös lukuisia muita keinoja polttoaineen säästämiseen kuin lentokonetekniikan kehittäminen. Lentoreittien optimoinnilla saadaan myös merkittäviä säästöjä. Moderni navigointitekniikka antaa lennonvarmistukselle mahdollisuuden myöntää vaihtoehtoisia lentoreittejä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlmatilan hallinta vaikuttaa päästöihinSuomen lennonvarmistuspalveluista vastaava ANS Finland (Air Navigation Services Finland Oy) ja Finnair esittelivät toimittajille ilmatilan hallintaa ja lentoreittien optimointia ANS Finlandin lennonjohtokeskuksessa (ATCC) ja Finnairin operatiivisessa johtokeskuksessa (OCC) Helsinki-Vantaan lentoasemalla.ANS Finland on etulinjassa ympäristön kannalta parhaiden ilmatilanhallinnan menetelmien kehityksessä. Vuorokaudessa keskimäärin 730 lentoa ANS Finland perustettiin huhtikuussa 2017 hoitamaan Suomen ja lähialueiden lennonvarmistuspalveluja. Finavian lennonvarmistustoiminnan ja Avia College -oppilaitoksen henkilöstö siirtyi uuteen yhtiöön, jossa työskentelee 447 henkilöä. ANS Finland käsittelee vuorokaudessa keskimäärin 730 lentoa, mukana myös lennot Suomen ylitse. ANS Finland vastaa Suomen ilmatilan käytön hallinnasta sekä lentoreitti- ja lennonvarmistuspalveluista 22 lentoasemalla Suomessa. Lentoreittipalvelut sisältävät Suomen aluelennonjohdon, ilmatilan hallinnan, lentopelastuksen sekä lentoliikennevirtojen säätelyn. Lisäksi ASN Finland vastaa lennonvarmistustekniikan palveluiden tuottamisesta. ASN Finland kuuluu osana uuteen valtion erityistehtäväyhtiöön Traffic Management Finland Oy:öön (TMF), jonka toiminta käynnistyi 1.1.2019. TMF vastaa liikenteenohjauksesta ja -hallinnasta maalla, merellä ja ilmassa tytäryhtiöidensä ANS Finlandin, Finrailin, ITM Finlandin ja VTS Finlandin kanssa. ASN Finland Oy:n toimitusjohtaja Raine Luojus ja ATM Manager Osmo Liimatainen taustoittivat, miten ilmatilaa käytetään tehokkaasti ja miten lennonvarmistusyhtiö toimii yhteistyössä lentoyhtiöiden kanssa ympäristöhaittojen minimoimisessa. Suomi kuuluu muiden pohjoismaiden sekä Viron ja Latvian kanssa samaan ilmatilalohkoon nimeltään NEFRA (North European Free Route Airspace). Lentoyhtiöt voivat lentää NEFRA-alueella joko suorinta mahdollista reittiä tai valinnaista reittiä käyttäen ylimääräisiä reittipisteitä hyödyntäen myötätuulia. Tämä antaa mahdollisuuden lentoreittien optimointiin. EU:n tavoitteena on laajentaa Euroopan toiminnallisia ilmatilalohkoja kansallisista lohkoista laajemmiksi kokonaisuuksiksi vuoteen 2024 mennessä, mikä antaisi enemmän mahdollisuuksia vapaan reitityksen ilmatilalle myös Keski- ja Etelä-Euroopassa. Vapaan ilmatilan haasteVapaamman ilmatilan kehittämistyö on haasteellista ja hidasta. Keski- ja Etelä-Euroopassa on lukuisia ilmatilarajoituksia lentoreittien optimoinnille. Useiden lentojen on lennettävä tarkasti tiettyä reittiä, vaikka se ei olisikaan polttoainetalouden eikä aikataulun kannalta paras mahdollinen.Lentoyhtiölle vapaan reitityksen ilmatilan hyötyjä ovat lyhyempi lentoaika, pienempi polttoaineen kulutus, pienemmät hiilidioksidipäästöt ja taloudelliset edut.Lennonvarmistuksen kannalta etuja ovat reittien parempi ennustettavuus, tehokkaampi ilmatilan käyttö ja mahdollisten konfliktien parempi hajaantuminen. Matkustajan kannalta hyötyjä ovat aikataulussa pysyminen, lyhyempi lentoaika ja pienemmät päästöt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuulien optimointi auttaaTuulien optimoinnilla voidaan saada suuret säästöt. Esimerkkinä reitti Lontoo–Shanghai. Päivittäin optimoidulla reitillä voidaan saavuttaa keskimäärin 14 minuuttia lyhyempi lentoaika ja 1 185 kg:n polttoainesäästö vakioreittiin verrattuna.Kymmenellä edestakaisella päivittäisellä lennolla säästetään vuodessa jopa 3 640 000 kg polttoainetta ja tuotetaan 10 100 000 kg vähemmän hiilidioksidipäästöjä.Puolet yhtiöistä lentää vakioreiteinNoin puolet lentoyhtiöistä käyttää reittioptimointia ja puolet lentää vakioreittejä. Tässä on runsaasti potentiaalia kulutuksen ja päästöjen vähentämiseksi.Monille aasialaisille yhtiöille lentoreittien optimointi on ollut vieras ajatus, mutta kansainvälisen yhteistyön kautta esimerkiksi ASN Finland ja Finnair ovat konsultoineet vapaan reitityksen ja reittioptimoinnin eduista. Vapaa reititys ei kuitenkaan ole aina mahdollinen pysyvien tai tilapäisten ilmatilarajoitusten vuoksi.Lähestymisvaihekin tärkeäPäästöjä voidaan pienentää myös lähestymisvaiheessa. ASN Finland yhteistyössä Finavian ja lentoyhtiöiden on kehittänyt Helsinki-Vantaan lentoasemalle uudet vakiotuloreitit. Se sisältää lyhyemmät ja ennustettavammat reitit ja profiilit saapuvalle liikenteelle lähestymisalueella, parantunut turvallisuuden hallinta ja vähentynyt manuaalisen työn määrä ohjaamossa ja lennonjohdossa.Uudet vakiotuloreitit antavat myös paremmat edellytykset jatkuvan liu’un menetelmiin. Jatkuvan liu’un lähestyminen vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 300 kg/lähestyminen. Lisäksi lentomelu vähenee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavoitteena polttoainetehokkuusFinnairin Flight Planning Manager Riku Kohvakka selvitti, mitä asioita lennon suunnittelussa otetaan huomioon. Mitä päästöjen vähentämiseksi voidaan lennon aikana tehdä ja mitä tuulilla voidaan saada aikaan?Reittisuunnittelu on monimutkaista työtä, johon vaikuttavat paitsi lentoyhtiön toiveet, myös ilmatilarajoitukset. Finnair tekee yksilöllisen lentosuunnitelman joka lennolle käyttäen hyväksi Lufthansan Lido Flight -suunnitteluohjelmaa.Haasteena monet rajoituksetLentoreittien optimointi, niin hyvä kuin se olisikin, kohtaa usein monia rajoituksia. Sääilmiöt, kuten trooppiset myrskyt, ukkoset, turbulenssi ja vulkaaninen tuhka voivat rajoittaa harkittavia reittivaihtoehtoja.Viranomaismääräykset kinrajoittavat suunnittelua. Esimerkiksi liikennevirtoihin liittyvät rajoitukset, RAD (Route Availability Document), NOTAM (Notice to Airmen), AUP (Airspace Use Plan), UUP (Updated Airspace Use Plan), sotaharjoitukset ja konfliktit.Reittioptimoinnissa valintakriteerinä voidaan käyttää, esim. minimi maamatkaa (isoympyräreitti), minimi polttoainetta, minimi kustannusta (polttoaine, navigaatiomaksut, aika) tai minimi lentoaikaa. Esimerkkinä Kohvakka mainitsee Helsingin ja Miamin välisen lennon tiettynä päivänä. Vertailussa ovat minimi maamatkan reitti ja minimi polttoaineen reitti.Minimi maamatkan reitti on 8 425 km, lentoaika 10 tuntia 11 minuuttia, tuulikomponentti –13 solmua, polttoaineen kulutus 61 614 kg ja CO2 194 000 kg. Minimi polttoaineen reitti on 9 119 km, lentoaika 9 tuntia 51 minuuttia, tuulikomponentti +39 solmua, polttoaineen kulutus 60 507 kg ja CO2 191 000 kiloa.Vaikka optimoitu reitti on lähes 700 km pidempi, siinä on myötätuulta keskimäärin 39 solmua. Niinpä lentoaika lyhenee 20 minuutilla, polttoainetta säästyy 1 107 kg ja hiilidioksidipäästöt vähenevät 3 000 kg.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: ANS Finland Oy, Finnair Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?