7.10.2017 Liikenne Matkapuhelin paljastaa heijastimen tehon – totuus viiden heijastinmyytin takaa Kuva: Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käytätkö heijastinta? Jos et, onko syy joku näistä heijastimeen liittyvistä harhaluuloista? Vakuutusyhtiö If tutki suomalaisten mielipiteitä heijastimen käyttämisestä liikenteessä. Lähes kukaan ei koe turhaksi, mutta vain alle puolet suomalaisista käyttää pimeällä. Kyseessä on tietenkin kaikille tuttu liikenteen syksy- ja talviajan turvavaruste heijastin. Vakuutusyhtiö Ifin teettämän tuoreen kyselytutkimuksen mukaan me suomalaiset tiedämme heijastimen tärkeyden: kaksi kolmesta on sitä mieltä, että jalankulkijan näkyvyys liikenteessä on ensisijaisesti jalankulkijan omalla vastuulla ja joka toinen meistä on melko huolestunut tai erittäin huolestunut näkyvyydestään pimeällä. Silti vain 42 prosenttia meistä käyttää heijastinta. Heijastin puetaan koiralle, mutta sitä ei ripusteta omiin vaatteisiin. Vähiten heijastinta käyttävät nuoret miehet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Heikko näkyvyys vai teiden liukkaus? Pääsyy heijastimen käyttämättömyyteen on sen unohtuminen, vaikka ajokortin ajaneiden keskuudessa syys- ja talviajan suurin riski liikenteessä on jalankulkijoiden heikko näkyvyys. Ajokortittomat nostavat suurimmaksi riskiksi hieman yllättäen teiden liukkauden. Mutta riittävätkö lumi, katuvalot tai värikkäät vaatteet valaisemaan jalankulkijan? Entä ovatko heijastimet paitsi rumia ja epäkäytännöllisiä, myös ikuisia? Vakuutusyhtiö Ifin vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela kumoaa nämä yleisimmät heijastinmyytit. 1. Heijastin ei kulu. Tarua. Heijastin on kuluva tuote, ja monta vuotta vanha heijastin ei heijasta samalla tavalla kuin uusi. Heijastin hankautuu käytössä, ja vaatteiden peseminen kuluttaa vaatteissa olevia heijastavia kankaita. Heijastimen tehokkuuden voi kuitenkin testata helpolla konstilla: Ota puhelimella salaman kanssa kuva vaatteesta. Jos heijastavat kohdat eivät erotu selkeästi, heijastin ei enää toimi kunnolla. 2. Heijastinta ei tarvitse käyttää, kun katu on valaistu. Tarua. Katuvalo ei muuta pimeää ympäristöä samanlaiseksi kuin se on päivänvalossa. Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu juuri tiheästi asutuilla alueilla, joissa on katuvalot. Vastaantulevan liikenteen valojen lisäksi näkyvyyttä haittaavat esimerkiksi katu- ja mainosvalojen heijasteet, puiden ja pensaiden varjot sekä sade ja sumu. Katuvaloissa on aina katvealueita, minkä lisäksi märkä asfaltti imee oman auton valon. Sen vuoksi sadekelillä ja etenkin tihkusateessa jalankulkijan näkyvyys voi olla yhtä heikko kuin kuivalla kelillä pimeässä ilman katuvaloja. 3. Talvella lumi riittää valaisemaan jalankulkijan. Tarua. Vaikka luminen maa saa ympäristön tuntumaan valoisammalta, se ei tee jalankulkijaa näkyväksi. Lähivalojen kanssa autoilija näkee ilman heijastinta kulkevan jalankulkijan vasta 50 metrin etäisyydeltä. Autoilija huomaa heijastimen kanssa liikkuvan jalankulkijan jo noin 350 metrin päästä, eli jopa seitsemän kertaa aikaisemmin, jolloin autoilijan reaktioaika on pidempi. 4. Autoilija huomaa jalankulkijan paremmin, kun jalankulkija käyttää värikkäitä vaatteita. Tarua. Kirkkaat värit näkyvät valoisassa paremmin, sillä ne erottuvat taustasta. Sen vuoksi esimerkiksi työmailla käytetään neonvärisiä työvaatteita. Väri itsessään ei kuitenkaan vaikuta heijastavuuteen: heijastava pinta tehdään pienillä prismoilla, kiteillä, jotka täytyy lisätä erikseen. Siksi pimeällä värikkäistä vaatteista ei ole apua. Kaikki värit näkyvät pimeässä yhtä huonosti. 5. Heijastimet ovat rumia ja epäkäytännöllisiä. Tarua. Nykyään heijastin voi olla osa tyyliä. Ifin tutkimuksen mukaan suomalaiset käyttävät edelleen yleisimmin riippuvaa heijastinta, mutta haluaisivat mieluiten käyttää vaatteita, joissa on valmiina kiinteä heijastin. Vaatteessa valmiiksi oleva heijastin ei myöskään pääse unohtumaan. Perinteisten heijastimien lisäksi näkyvyyttä voi parantaa neulomalla heijastavasta langasta vaikkapa kaulahuivin tai hanskat. Kolme neljästä suomalaisesta olisi kiinnostunut käyttämään heijastavasta langasta neulottuja asusteita. Pyöräilykypärän saa näkymään pimeässä heijastavalla spray-maalilla. Vain mielikuvitus on siis rajana tyylin ja turvallisuuden yhdistämisessä. Lähde; If Vahinkovakuutus Kuva: Moottorin kuva-arkisto Lue lisää: Liikenneturva eri linjoilla hallituksen kanssa: heijastin säilytettävä myös uudessa tieliikennelaissa Halvin henkivakuutus – heijastin Ehjänä perille – mihin kiinnitän heijastimen? Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?