9.1.2020

Miksi suomalaiset käyttävät puhelinta ajaessaan? Liikenneturva vastaa

kännykän käyttö autossa puhelin

Lähes kaksi kolmasosaa kertoi Liikenneturvan kyselyssä käyttäneen puhelinta ajamisen aikana. Syitä kännykän käyttöön on useita, mutta yksi kohosi ylitse muiden.

Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kuljettajista lähes kaksi kolmasosaa kertoo käyttävänsä ajaessaan puhelinta jollain tavoin. Näistä kolmasosa kertoo tarttuvansa puhelimeen ajamisen aikana tavan vuoksi. Toiseksi yleisimpänä syynä mainittiin, että tärkeät ihmiset voivat tavoittaa kuljettajan milloin vain.

Kännykän käyttäminen voi herpaannuttaa kuljettajan ajamiseen keskittymistä ja tämän ennalta-arvattavuutta, mikä on yksi perusteista turvalliselle ja sujuvalle liikenteelle.

– Liikennetilanteet voivat muuttua nopeasti ja tielle tulla yllätyksiä. Jos katse on kännykässä ja mieli poissa liikenteestä, ei näihin tilanteisiin ennätä reagoimaan ajoissa tai tarvittavat korjausliikkeet tehdään väärään suuntaan ja myöhässä. Kännykkään keskittyvä kuljettaja voi myös itse toimia arvaamattomasti, mikä vaatii toisilta tienkäyttäjiltä reagointia, jotta onnettomuudelta vältytään, Liikenneturvan suunnittelija Petri Jääskeläinen kertoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viestittely vaarallisinta

Riskeistä huolimatta kännykän käyttö on varsin yleistä. Tutkimusten mukaan riskialtteinta kännykän käyttöä ajaessa on viestittely. Joka viides kännykkää ajaessaan käyttävä kertoi lukevansa viestejä ja viestin kirjoittajia tunnusti olevansa joka seitsemäs.

– Kännykän vilkuilu ratissa epäsäännöllisen säännöllisesti on voinut muodostua tavaksi huomaamatta. Jos jatkuvasti keskittyy käsillä olevaan asiaan vain osittain, keskittymiskyky haurastuu ja tarkkaamattomuudesta voi tulla normaali olotila. Tällöin on entistä vaikeampi vastustaa kiusausta tarkistaa kännykkää aika ajoin myös liikenteessä, Jääskeläinen lisää.

Flip & mute

Autoliikenne ei ole suinkaan ainoa, missä kännykän käyttö aiheuttaa vaaratilanteita, vaan huomio herpaantuu myös esimerkiksi pyöräillessä ja kävellessä.  Jääskeläinen kannustaa tekemään päätöksen kännykättömään liikkumiseen jo ennen liikkeelle lähtöä.

– Torpedoidaan houkutus ennakkoon. Yksinkertainen vinkki tähän on ns. flip & mute: eli ensin kännykkä äänettömälle ja ulottumattomiin, ja vasta sitten rattiin. Näin voi auttaa itseään keskittymään liikenteeseen. Jos polte kasvaa liian suureksi, voi pysähtyä turvalliseen paikkaan tarkistamaan viestit ja senhetkiset somekohut, Jääskeläinen ohjeistaa.

Lähde: Liikenneturva Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat