31.5.2023 Liikenne Moottorin polkupyörätelinetestissä hajonneita telineitä vedetään myynnistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori testasi edullisia polkupyörän kuljetustelineitä väistökokeessa ja tulokset olivat huolestuttavia. Neljä viidestä telineestä meni väistökokeessa käyttökelvottomiksi ja yksi aiheutti selvän vaaratilanteen. Kerroimme testituloksista telineiden valmistajille ja myyjille, ja saimme vastauksen kolmelta valmistajalta. Kotimaisen Näpsä-telineen valmistaja oli pettynyt telineen suoritukseen, ja kertoi, ettei heidän omissa testeissään ole koskaan tapahtunut vastaavaa. Testin halvin teline, eli Puuilon Bike-R oli testin huonoimmasta päästä, ja Puuilo vastasikin vetävänsä tuotteen pois myynnissä. – Mielenkiintoinen testi ja tärkeä, kyllä myytävien tuotteiden pitää olla toimivia siinä käytössä johon niitä myydään. Otamme tuotteen pois myynnistä ja katsotaan jos löydetään tilalle jotain parempaa, kommentoi Puuilon Osto- ja logistiikkajohtaja Markku Lampela. Testin pahimmasta tuloksesta vastasi Clas Ohlsonilla myytävä Easy-Fit-teline, joka pysyi juuri ja juuri kiinni koukussa, mutta heilahti väistössä auton sivulle ja kaatui lopulta maahan. Telineen kiinnityksen pettäminen aiheutti potentiaalisen vaaratilanteen, vaikka suuremmilta vaurioilta vältyttiinkin. Pyörät tosin kokivat kovia. Testitulos oli Clas Ohlsonille yllätys. – Olemme myyneet tuotetta yli 10 vuotta, emmekä ole saaneet asiakkailtamme valituksia kyseisestä tuotteesta. Tämän valossa tämä on meille uutta ja yllättävää tietoa, mutta suhtaudumme testitulokseen erittäin vakavasti, toteaa viestintäasiantuntija Kaisa Sipponen. Clas Ohlson on aloittanut keskustelut valmistajan kanssa sen selvittämiseksi, miten telineen rakennetta voitaisiin muuttaa paremman turvallisuuden takaamiseksi. Easy-Fit ei siis ole liikkeen oma tuotemerkki, vaan vastaavaa telinettä on myynnissä myös toisilla nimillä. Clas Ohlson on kuitenkin päätynyt vetämään tuotteen myynnistä. – Me olemme keskeyttäneet tuotteen myynnin myymälöissämme ja verkkokaupassamme, kertoo Sipponen. Pyysimme kommenttia myös BIltemalta, mutta vastausta ei jutun julkaisuhetkellä ole saatu. Tutustu tarkemmin testiin ja tuloksiin Moottorin fillaritelinetestissä. Tämän jutun ja monet muut mielenkiintoiset artikkelit löydät Moottorin uusimmasta numerosta, jonka voit tilata täältä. Saat Moottorin myös liittymällä Autoliiton jäseneksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Näpsän valmistaja vastaa testituloksiin Testin ainoa kotimainen teline on Arometalli Oy:n valmistama Näpsä. Telinettä on valmistettu ja myyty Suomessa yhteensä noin 300 000 kappaletta. Näpsä onkin varmasti monelle suomalaisella varsin tuttu, sillä telineen historia ulottuu yli 30 vuoden taakse. Testitulos on Arometallin yrittäjä Pasi Yliselle shokki, sillä telinettä on vuosien varrella kehitetty ja testattu laajasti. – Näpsälle ollaan tehty kaikenlaisia testejä ja rasituksia, mutta koskaan se ei ole pettänyt. Pahalta tämä tuntui. Väistökoe 80 km/h -nopeudella on kuitenkin jotain, mitä Näpsän valmistajakaan ei ole telineellä testannut. Toki kyseessä on ääritilanne, sillä välttämättä tien päällä ei kovin usein joudu tilanteeseen, jossa autolla joutuu väistämään maantievauhdista yllättäen. – Itse olen ajanut autolla 40 vuotta ja koskaan ei ole tarvinnut moista tehdä, siksi tämä testi tuntuu pahalta. Näpsä ei ole testimme huonoimpia telineitä, itse asiassa se sijoittui kolmanneksi. Tämä johtuu varmasti materiaalivalinnoista, sillä niihin Arometalli on halunnut panostaa. Vaikka yllättävä tilanne tulisi eteen, ei teline irtoa koukusta. Telinebisnes ei ole viime vuosina oikein ottanut tuulta alleen, sillä koronapandemia ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ovat mustanneet markkinatilannetta. – Ei tässä tilanteessa oikein pysty tekemään mitään. Telineiden valmistuksen lopettamista harkitaan vahvasti, sillä homma on niin nihkeää. Kiinalaiset korvaavat suomalaiset tuotteet, toteaa Pasi Ylinen. Teksti ja kuva: Tuomas Rajala a:1:{i:0;s:6:"137864";} Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 4.4.2024 Autoilu Jos tuulilasi säröytyy, niin se tietää jopa yli tuhannen euron vaihtokuluja 3.4.2024 Autoilu Kesänopeudet käyttöön 3.4. alkaen – paikallisten olosuhteiden mukaisesti 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku