5.7.2022 Liikenne Onneksi olkoon Helsinki-Vantaa! Tänään pyöreät 70 vuotta! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tänään 5. heinäkuuta on kulunut tasan 70 vuotta siitä, kun Helsinki-Vantaan lentoasema otti vastaan ensimmäisen matkustajakoneen. Helsinki-Vantaan -lentoasemalla on tänään, 5. heinäkuuta merkittävä juhlapäivä. Tänään tulee kuluneeksi tasan 70 vuotta siitä, kun Helsinki-Vantaan lentoasemalle laskeutui ensimmäinen matkustajakone. Lentokoneen matkustajina oli urheilijoita sekä kisavieraita, jotka tulivat Helsingin vuoden 1952 kesäolympialaisiin. Lentokentän rakennustyöt olivat vielä tuolloin kesken, mutta pääministeri Urho Kekkonen avasi Helsingin lentoaseman olympialiikenteen käyttöön puoleksi toista kuukaudeksi. Lentoaseman rakennustöitä jatkettiin olympialaisten jälkeen ja virallisesti lentoliikenne Helsinki-Vantaalla käynnistyi muutamaa kuukautta myöhemmin, 26. lokakuuta 1952. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Merkittävä eurooppalainen lentoasema Yhteensä 70 vuoden aikana Helsinki-Vantaan lentoasemalle on laskeutunut ja siltä on noussut uskomaton määrä lentokoneita. Nykyään Helsinki-Vantaan lentoasema on merkittävä eurooppalainen lentoasema, joka tunnetaan kaikkialla maailmassa sujuvuudestaan sekä korkeasta palvelutasosta. Tällä hetkellä Helsinki-Vantaa tarjoaa noin 130 suoraa lentoyhteyttä eri puolille maailmaa. Kun Helsinki-Vantaa otti 70 vuotta sitten vastaan ensimmäiset lentokoneensa, käytössä oli vain yksi kiitotie. Asemarakennuksena toimi puuparakki, jota jatkettiin vuosien saatossa pituussuunnassa – sitä kutsuttiinkin muotonsa vuoksi makaavaksi pilvenpiirtäjäksi. Ensimmäisinä vuosikymmeninä Helsinki-Vantaalla tapahtui jo paljon. Vuonna 1969 avautui uusi terminaali, joka oli mitoitettu miljoonalle matkustajalle. Kymmenien miljoonien matkustajakapasiteetti Helsinki-Vantaa on kehittynyt vuosien saatossa lentoliikenteen tarpeiden mukaan ja tänä päivänä Helsinki-Vantaan terminaali on yli 200 000 neliömetriä ja sillä on kapasiteettiä 30 miljoonaan matkustajaan vuodessa. Koko lentoaseman koko on 1 800 hehtaaria, mikä vastaa pinta-alaltaan Helsingin kantakaupunkia. Kiitoteitä on nykyään käytössä kolme. Vuonna 2023 Finavia saa päätökseen 10-vuotisen investointiohjelmansa, joka on laajin Helsinki-Vantaan lentoasemalla koskaan toteutettu hanke. Hankkeen tavoitteena on kehittää ja uudistaa sekä matkustajien että lentoyhtiöiden palveluita. Samalla kun infrastruktuuria sekä palveluita on kehitetty, myös lentoaseman ympäristövaikutusten vähentämiseen on kiinnitetty huomiota. Lukuisilla konkreettisella keinolla päästöjä on saatu painettua alemmaksi. − Helsinki-Vantaa saavutti yhtenä ensimmäisistä lentoasemista maailmassa hiilineutraaliuden viisi vuotta sitten, mutta se ei vielä riitä. Ilmastotyömme jatkuu. Seuraavaksi tavoittelemme nettonollapäästöjä, lentoasemanjohtaja Ulla Lettijeff Finaviasta sanoo. Helsinki-Vantaan juhlallisuuksien, 70-vuotisjuhlavuoden aikana Finavia nostaa esiin lentokentän historiaa ja kehitystä verkkosivuillaan sekä sosiaalisen median kanavissaan. Vuosi huipentuu 7. joulukuuta vietettävään kansainväliseen ilmailupäivään, jolloin Finavia nostaa liput salkoon kaikilla lentoasemillaan. Lähde: Finavia Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta