24.9.2021 Liikenne Yhä useampi nuori valitsee autoilun – haaveena oma auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Danske Bankin Autobarometri 2021: Nuoret ovat yleisemmin auton ostamisesta haaveileva ryhmä, sillä lähes 30 prosenttia nuorista unelmoi uuden auton hankinnasta. Nuorten halua liikkua autolla on ollut laskussa, mutta nyt halu autoilla ja omistaa auto ovat kasvussa. Kiinnostava tulos käy ilmi tuoreesta Danske Bankin Autobarometri 2021 -kyselytutkimuksesta. Nuoret ovat ensimmäistä kertaa tämän kyselytutkimuksen historiassa yleisemmin auton ostamisesta haaveileva ryhmä, sillä lähes 30 prosenttia nuorista unelmoi uuden auton hankinnasta, kun koko väestön tasolla osuus on viidennes. Tässä yhteydessä uusi auto ei välttämättä tarkoita uutta ajamatonta autoa, vaan käyttäjälleen uutta kulkuneuvoa eli käytettyä autoa. Kyse ei ole lyhyen ajan muutoksesta, joka palautuu koronarajoitusten purkautumisen jälkeen, sillä yhä useampi nuori uskoo liikkuvansa omalla autolla viiden vuoden päästä. – Korona on katkaissut trendin, jossa nuoret halusivat liikkua julkisilla tai autoa tarpeen mukaan vuokraten. Yksityisautoilun suosio laski voimakkaasti vuoteen 2019 asti, jolloin yli puolet nuorista halusi liikkua viiden vuoden päästä omalla autolla, kun vuonna 2015 osuus oli 82 prosenttia. Nyt nuorista 60 prosenttia haluaa liikkua omalla autolla viiden vuoden päästä, Danske Financen autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Altti Kuuri kertoo. Tätä suomalaisten autoilunäkemyksiä selvittävää kyselytutkimusta on tehty vuodesta 2013. Lähde: Danske Bank Autobarometri 2021 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Korona vaikuttanut kulkutapoihin Tutkimus todistaa arkihavainnon: koronakriisi on vaikuttanut suomalaisten kulkemistapoihin. Eniten koronapandemia on vaikuttanut nuorten kulkemistapoihin. Autobarometri 2021:n mukaan alle 36-vuotiaat ovat lisänneet eniten oman auton käyttöä ja vähentäneet julkisten kulkuvälineiden käyttöä. Nuorista noin neljännes kertoo lisänneensä oman auton käyttöä, kun koko väestöstä näin arvioi 16 prosenttia. Toisaalta lähes puolet suomalaisista kertoo, ettei koronalla ole ollut vaikutusta kulkemistapoihin. Julkisen liikenteen käyttöä on vähentänyt 29 prosenttia suomalaisista. – Korona-aika sai erityisesti alle 36-vuotiaat välttämään julkisen liikenteen käyttämistä. Tämä on synnyttänyt tarpeen lisätä omalla autolla kulkemista, Kuuri erittelee tutkimustuloksia. Nuoret ajavat vanhoilla autoilla Liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan Tiedotuskeskuksesta etsi Moottorin pyynnöstä tietoja nuorten autoilusta. Niiden mukaan nuoret ajavat keskivertoa vanhemmilla autoilla. Alle 30-vuotiaiden autojen keski-ikä on noin 14 vuotta, eli noin 1,5 vuotta korkeampi kuin autokannan keski-ikä. Sekin selvisi, että nuoret ostavat vain harvoin uusia autoja. Alle 30-vuotiaiden osuus uusien autojen ostajista oli esimerkiksi viime vuonna vain noin kolme prosenttia. Alle 30-vuotiaat ostavat hieman alle neljä autoa 1 000 asukasta kohti, kun kaikkien 18 vuotta täyttäneiden vastaava tunnusluku on 21 autoa 1 000 asukasta kohti. Vastaavasti yksityisleasingin osuus autohankinnoista on vielä pieni, mutta se kiinnostaa erityisesti alle 50-vuotiaita ja myös alle 30-vuotialla leasingin osuus on suuri. Alle 50-vuotiaiden miesten hankkimista autoista noin 7 prosenttia ja alle 50-vuotiaiden naisten hankkimista autoista hieman yli 5 prosenttia oli yksityisleasingautoja. Erot alle 50-vuotiaiden ikäryhmien välillä ovat pieniä. Yli 60-vuotiaiden hankkimista autoista vain hieman yli 2 prosenttia oli yksityisleasingilla hankittuja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Näin autoilunäkemyksiä tutkittiin Danske Bankin Autobarometri 2021 -kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten unelmointia, niiden rahoittamista sekä autonhankintaan ja sen hankinnan rahoittamiseen liittyviä tekijöitä eri näkökulmista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 21–79-vuotiaat suomalaiset miehet ja naiset. Aineisto on painotettu sukupuolen, iän ja asuinpaikkakunnan mukaan väestöjakaumaa vastaavaksi. Tutkimus on toteutettu aiemmin vuosina 2013–2015 ja 2017–2020. Kysymyksiin, joissa ei tarvinnut omistaa autoa tai olla hankkimassa sellaista vastasi 1 651 vastaajaa ja auton hankintaan liittyviin kysymyksiin 1 216 vastaajaa. Tiedonkeruu suoritettiin elokuun lopulla 25.–31.8.2021. Danske Bank on Suomen kolmanneksi suurin pankki. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Danske Bank Autobarometri 2021, Autoalan Tiedotuskeskus Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku