8.12.2017

Finnair: tästä syystä lentokoneviineissä täytyy olla potkua – myös Stingin punaviinissä

Lentokone

Finnair paljastaa, miksi lennolla tarjottavissa viineissä täytyy olla potkua. Tällä hetkellä bisnesluokan valikoimassa on myös viinitilan omistavan laulajan punaviini.

Harmoninen, hyökkäävä, eloisa, notkea. Viinejä voidaan kuvailla monin eri termein, mutta lennolle valittavia viinejä yhdistää yksi asia: voimakkuus. Makukokemukset nimittäin latistuvat yläilmoissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Syynä alhainen ilmanpaine

Makunautinnon latistumisen syynä on lentokoneen alhainen ilmanpaine. Erityisesti ilman kuivuus vaikuttaa matkustajan nenän kautta niin, että viinin maku ja haju on vaikeampi havaita.

Myös stressi, taustamelu, tärinä ja aikaero häiritsevät maistamista. Häiriötekijöiden vaikutus korostuu pidemmillä lennoilla. Itse viinin maku ei siis muutu, ainoastaan ihmisen kyky maistaa.

– Liian laimea viini ei koneeseen päädy. Valitsemme lennolle yleensä tanniinisempaa punaviiniä ja hapokkaampaa valkoviiniä. Turbulenssi hävittää juomasta kuplia, joten kuohuviinin ja samppanjan tulee olla erityisen pirskahtelevia, Finnairin myyntituotteista ja juomista vastaava johtaja Sari-Anna Mäki-Koivisto kertoo.

Mieltymykset maanosan mukaan

Mieltymys erilaisiin viineihin saattaa Finnairin mukaan vaihdella asuinmaan mukaan.

– Aasialaiset pitävät usein makeammista jälkiruokaviineistä ja saattavat juoda niitä pääruoankin yhteydessä. Ja koska joillekin Bordeaux on yhtä kuin punaviini, täytyy yhden viinin olla aina sieltä, Mäki-Koivisto sanoo.

Stingin punaviini

Finnairin mukaan viinivalinnat tehdään kuitenkin maan tasalla. Viinit vaihtuvat turistiluokassa kerran ja bisnesluokassa kahdesti vuodessa. Tällä hetkellä bisnesluokassa viinitilan omistavan laulaja Stingin punaviini.

– Kevyehköt tanniinit hieman laimenevat yläilmoissa, mikä tekee siitä vieläkin helpommin lähestyttävämmän. Stingin viini on oiva seurustelujuoma, ja se on herättänyt paljon kiinnostusta lennoillamme, Mäki-Koivisto kertoo.

Lähde ja kuva: Finnair

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat